Händel
Romain Rolland
Musikologické spisy Romaina Rollanda série
< 6. díl >
Známý francouzský romanopisec a znalec hudby, který obdivoval u Händela jeho „zdravou a širokou lidovost“, sleduje osobnost tohoto velkého německého skladatele, žijícího mnoho let v Anglii. Sugestivně líčí jeho boj s nezájmem obecenstva a konečné vítězství jeho oratorií, zvlášť Judy Makabejského. Podává též estetický rozbor jeho děl. Připojen chronologicky uspořádaný soupis Händelových skladeb a jejich prvního provedení.... celý text
Literatura naučná Biografie a memoáry
Vydáno: 1959 , SNKLHU - Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a uměníOriginální název:
Haendel
více info...
Přidat komentář
Výběr knížky není překvapivý, v rámci přenosů z MET je na programu opera Agrippina
od George Friedricha Händela. Citace z knížky v souvislosti s uvedením Agrippiny v Benátkách v roce 1709/1710 : … posluchači si vedli jako šílení. Byly to bouřlivé pochvaly, výkřiky : Viva il caro Sassone! Třeštění, které se nedá vylíčit. Velkolepost toho slohu je omráčila, jako když do nich hrom uhodí...
Romain Rolland velkého německého skladatele popsal všestranně : od momentu, kdy jako nadané dítě zaujal, od osmnácti křižoval velká německá a zejména italská města, (vlašskou hudbu obdivoval a propagoval a pro Italy byl zase tím ... il Sassone famoso…) , až nakonec zakotvil v Anglii, kde prožil největší část svého života (přijal i státní občanství). Pobyt v Anglii se dá zkráceně popsat : přes různé pletichy a nepřízeň mocných vytrval a zvítězil. Z lidských vlastností mu určitě nechyběl soucit s bližními, Mesiáše resp. výtěžek z jeho provádění byl určen pro opuštěné děti, v závěti nezapomněl na chudé muzikanty. Konec jeho života ovlivnila naprostá ztráta zraku.
Byl velmi produktivní, tempo, kterým psal svou hudbu bylo závratné, improvizační dovednost také. K jeho charakteristice patří i výrok … byl plný hudby .. a výčet jeho děl to jen potvrzuje.
Autor životopisu nebyl jenom spisovatel, byl především hudebním historikem a kromě Händela se věnoval i Beethovenovi, v hudbě obou nachází mnoho společného. Pro Beethovena bylo Händelovo dílo inspirací. Možná je ta podobnost zřejmá i u Händelově Sarabandě a 2. věty 7. symfonie Beethovena ?
Rollandovou profesi je v knížce znát. Je nabita informacemi podloženými zdroji, poznámky jsou na každé straně. Neopomenul popsat dobovou hudební atmosféru měst, kde se hudba provozovala. Věnuje se i ožehavému tématu imitace cizích myšlenek, která je vlastně nadčasová. Není nezajímavé, že první copyright na ochranu hudebního vlastnictví je z doby 1709… A jedna úsměvná poznámka na závěr : pokud se chtěl muzikant stát varhaníkem, dostal s varhany i vdovu nebo dceru (povinně).
V roce 1685 se narodili dva muzikanti : Georg Friedrich Händel v Halle a Johann Sebastian Bach v Eisenachu - pouze 200 km od sebe s rozdílem pouze jednoho měsíce a zase cituji : oba tito Sasové přinesli německé hudbě prvenství, které trvalo nejméně stopadesát let, protože na ně kontinuálně navázali další velikáni vídeňského tria (Mozart, Haydn, Beethoven).
Patří mezi trio Vídeňských klasiků - Mozart, Beethoven, Händel. Ze všech tří žil nejdéle, byl nejméně živelný, konfliktní.
Autorovy další knížky
1984 | Petr a Lucie |
1963 | Dobrý člověk ještě žije |
1974 | Okouzlená duše I |
1957 | Jan Kryštof I |
1956 | Život Beethovenův |
Velmi zajímavé čtení.