Múza z Vídně
Caroline Bernard
Když vinou indiskrétnosti tisku vešly ve známost tajné zásnuby Gustava Mahlera, oslavovaného ředitele vídeňské Opery, a Almy Schindlerové, nejkrásnější dívky města, byla celá Vídeň rozčilením bez sebe. Její první láskou byl malíř Gustav Klimt, pro Gustava Mahlera byla múzou Alma Schindlerová vyrůstá mezi vídeňskou bohémou, je doma v salonech hýřící metropole, sleduje vzestup secese, inspiruje a svádí. A je umělkyně. Její vášeň patří hře na klavír, především ale komponování. To vše ale jen do té chvíle, než potká Gustava Mahlera a po uši se zamiluje. Při sňatku v roce 1902, po krátkém, ale bouřlivém období zasnoubení, věří dvaadvacetiletá Alma v zářnou budoucnost. Po boku Gustava Mahlera, velkého hudebníka své doby, vede život v mnohém odporující zavedeným, konvenčním a zkostnatělým společenským normám, o jakém sní mnoho žen. Přesto má i tento intenzivní život své stinné stránky. Almě nespadne štěstí jen tak do klína, musí neustále bojovat a především přinášet oběti. Protože se kvůli Mahlerovi musí vzdát své největší vášně komponování…... celý text
Literatura světová Romány Historické romány
Vydáno: 2019 , MOBA (Moravská bastei)Originální název:
Die Muse von Wien, 2018
více info...
Přidat komentář
Krásná kniha. Ocitáme se ve Vídni v předminulém století, dcera malíře Schindlera Alma se setkává se slavnými malíři, hudebníky, skladateli, vzplane láskou k malíři Gustavu Klimtovi, ale nakonec skončí v manželství s Gustavem Mahlerem, i když je nucena vzdát se sama vlastní cesty. Krásný je popis vídeňských výstavných domů, paláců a ulic, Vídeň je Almou milovaná, i když s manželem procestovala kus světa.
Přesněji 4,5*... V první půli jsem se moc nemohla začíst a život Almy mě pořád nějak míjel. Ve druhé tomu bylo přesně naopak a já se plně ponořila do knihy o Almě jako múze, jako manželce, milence i umělkyni. Autorka s citem vylíčila její povahu - společenskou, veselou a vzdělanou dívku s vášní pro hudbu, která se provdá za hudebního génia, život s ním má ale stinné stránky. Nehledě na to, že manžele potká nejedna osudová rána. Román je zkrátka prvotřídní, velmi zajímavě zachycuje atmosféru v Evropě začátkem 20. století, vznik secese, bohémské prostředí umělců a přenese nás až do New Yorku. Jsou zde také umně provázaná fakta s autorčinou fantazií, což se rozhodně pokaždé nevidí. Jako celek hodnotím nadprůměrně - hodně jsem se toho dozvěděla a vyhledávala jsem si o Almě a Gustavovi další informace. Nicméně mám-li být upřímná, s živou Almou bych se setkat nechtěla.
Pěkně napsaný životopis o zajímavé ženě, ale i velmi pěkně je zachycena atmosféra uměleckého světa v Evropě (částečně i v USA) na počátku 20. stol. Vzhledem k tomu, že román zahrnuje dobu mládí a prvního manželství hlavní hrdinky, rád bych četl o tom, jak se její život vyvíjel dál. Pěkný román.
Velice doporučuju!!! Tak živě vyprávěný a krásný příběh, že máte pocit jako by byl napsány jen pro vás. Čte se jedním dechem.
Kniha je zajímavá, čtivá, ale pár výhrad bych měla - ty se ovšem týkají spíš překladu nežli vlastního románu. Alma Schindlerová musela být nejen krásná, ale také velmi inteligentní a výjimečná žena: všichni čtyři její manželé, tedy spíše osudoví muži - Mahler, Gropius, Kokoschka, Werfel - byli velikáni té doby. (A to ještě koketovala s Klimtem - podle této knihy ji odmítl on, jiné prameny uvádějí opačný postup.) Bez zajímavosti určitě není ani fakt, že s výjimkou G. Mahlera byli všichni její partneři mladší, často dosti výrazně.
O to více mě překvapuje, jak často se setkáme s literárním ztvárněním jejího prvního manželství, ale mnohem méně jsou "zdokumentovány" ty další vztahy. Přitom minimálně ten poslední byl určitě velmi dramatický až dobrodružný; válečný přechod Pyrenejí a následná cesta do USA, to vše na prahu Alminy šedesátky! Ale možná se pletu a je to jenom moje chyba, že jsem doposud na knihy o Almě Mahler-Gropius-Werfel nenarazila. Kdyby mi někdo z čtenářů databáze poradil, ocenila bych to.
Každopádně jsem zase o něco chytřejší - výrazy jako supraporta nebo luisézní jsem poprvé potkala právě v této knize. Ještě více mě ovšem zaujal kontrast mezi počátkem 20.století ve Vídni a v New Yorku. Objeví se tu i zmínka o Bauhausu - Gropiově škole, která spojí výuku s praxí a hlavně umožní stejný přístup ke vzdělání a zaměstnání ženám. Další známá osoba, vídeňský psychiatr Freud, je tu rovněž přítomen (a způsobí jakési Mahlerovo prozření).
Autorka v doslovu uvádí zajímavé souvislosti, např. že z dochovaných písemností vyplývá, že A.M. jako typická tehdejší Vídeňačka používala antisemitskou rétoriku, přestože dva z jejích tří manželů byli vlastně židé (pravda, vystoupivší z náboženské obce), stejně jako Kokoschka. Na základě této knihy je zřejmé, že Rakousko své sloučení s Velkoněmeckou říší v roce 1938 přivítalo; koneckonců výsledky referenda byly jednoznačné.
Krásná kniha, čtivá, vtáhne do děje, ještě jsem dlouho přemýšlela nad osudem Almy a hledala si informace o ní a Gustavu Mahlerovi. Zajimal mne její životní příběh i dál po smrti manžela.