Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe
John Gray
![Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe](https://www.databazeknih.cz/img/books/26_/268753/mid_muzi-jsou-z-marsu-zeny-z-venuse-a-d-268753.jpg?v=1445093981)
S radostí, láskou a porozuměním vychovejte sebevědomé, vstřícné a citlivé děti. Po mnohaletých přípravách vytvořil John Gray vysoce účinný systém výchovy dětí různého věku, který označuje jako pozitivní rodičovství. Ke své teorii, že muži jsou z Marsu, ženy z Venuše, připojuje: a děti jsou z nebe. John Gray dokázal, že dnešní děti není třeba motivovat strachem z trestu, naopak, snáze je lze motivovat odměnou a přirozenou, zdravou touhou potěšit rodiče. Ústřední osu tohoto nového přístupu tvoří pět pozitivních zásad, které musíme děti učit stále dokola: Nevadí být jiný. Nevadí dělat chyby. Nevadí vyjadřovat negativní emoce. Nevadí chtít víc. Nevadí říct ne, ovšem je třeba nezapomínat, že rodiče zůstávají šéfy. Poskytněte dětem svobodu a veďte je k tomu, aby objevily a vyjádřily své skutečné já! (zásady pozitivního rodičovství, vedoucí k výchově spolupracujících, sebevědomých a citlivých dětí)... celý text
Přidat komentář
![gabriela8704 gabriela8704](https://www.databazeknih.cz/img/users/35_/353760/m_gabriela8704-652ea0680a19a.jpg?v=1697554537)
![2 z 5 2 z 5](img/content/ratings/2.png)
Zajímavé čtení. Ale už jsou metody daleko jednodušší. Tato metoda mi přijde už zastaralá, ale podrobná a ucelená.
![madem madem](https://www.databazeknih.cz/img/users/23_/231235/m_madem-H1W.jpg?v=1635671630)
![3 z 5 3 z 5](img/content/ratings/3.png)
Myšlenka je dobrá. Jenom by stačila na jeden řádek. Natáhnout ji na celou knihu je táááááááááááák nudnééééééééé.
A přijde mi, že je tu špatný překlad, zvlášť u některých příkladů odpovědí znějí ty "pozitivní" odpovědi mnohem hůře.
![evelýny evelýny](https://www.databazeknih.cz/img/users/10_/103170/m_evelyny-dSu.jpg?v=1643584648)
![5 z 5 5 z 5](img/content/ratings/5.png)
Tato kniha mi pomohla pochopit a vcítit se do chování nejenom svého dítěte.
Teprve když pochopíte PROČ, můžete přijít na to JAK.
Teprve když pochopíte příčinu, můžete odstranit následek.
Výborná kniha, kterou mohu jenom doporučit.
A čtěte rychle, protože čas letí jako bláznivý...
P.S: Na výchovu dětí ale bývají vždy dva, někdy i tři ... Bohužel nebo bohudík...?
![RendyaDav RendyaDav](https://www.databazeknih.cz/img/users/29_/297695/m_rendyadav.jpg?v=1719828137)
![3 z 5 3 z 5](img/content/ratings/3.png)
V knize objevíme zásady pozitivního rodičovství , vedoucí k výchově spolupracujících , sebevědomých a citlivých dětí...
S radostí , láskou a porozuměním vychovejte sebevědomé , vstřícné a citlivé děti...
![Stanas513 Stanas513](https://www.databazeknih.cz/img/users/21_/216365/m_stanas513-mFn.jpg?v=1669318662)
![4 z 5 4 z 5](img/content/ratings/4.png)
Hodně věcí k zamyšlení. Člověk musí přemýšlet a srovnávat, jak byl sám vychován - kdysi a jakým způsobem vychoval vlastní děti. No, už je mi mnohem jasnější, proč jsme takoví, jací jsme. Výchova dětí je hodně důležitá.
![tygřík2 tygřík2](https://www.databazeknih.cz/img/users/16_/163399/m_tygrik2-28X.jpg?v=1540821195)
![5 z 5 5 z 5](img/content/ratings/5.png)
Nedokázala jsem nějak uvěřit zkušeným matkám, které mi, jako matce začátečnici, udílely nevyžádané rady typu "na všechny děti musíš mít jeden metr" a podobně.
Pan Gray mi potvrdil moje pochybnosti a poskytl pár nápadů, které jsem vyzkoušela.
Fungovaly. Fungovaly všechny! Fungovaly všechny dokonale!
![sarka45 sarka45](https://www.databazeknih.cz/img/users/33_/33487/m_sarka45-seS.jpg?v=1686893416)
![5 z 5 5 z 5](img/content/ratings/5.png)
Neuvěřitelně zajímavá kniha. Doporučuji všem rodičům, kteří chtějí lépe chápat chování svých dětí a tím se stát lepšími rodiči. Funguje to. Mám to vyzkoušené :-)
Štítky knihy
psychologieAutorovy další knížky
1994 | ![]() |
1996 | ![]() |
1995 | ![]() |
2001 | ![]() |
1998 | ![]() |
Tato kniha slibuje návod na nové výchovné metody (v roce 2000), který prý fungují téměř okamžitě a na děti všech věkových skupin bez rozdílu.
Osobně z ní mám dost rozporuplné pocity. V době vydání byla asi docela fajn, v dnešní době ale existují knihy, které dané téma zpracovávají o mnoho lépe.
Celý text je hodně dlouhý, rozvláčný, plný omáčky, často se opakuje. Autor vypisuje co všechno je špatně, ale praktické rady, jak to udělat lépe, se v knize téměř nenachází. Myšlenka 5 zásad by se dala shrnout do postupu: požádat o něco dítě, vyslechnout jeho námitky, nabídnout odměnu, vydat příkaz, poslat na samotku a zamknout ho tam.
Co se mi líbilo:
+ představuje koncept pozitivního rodičovství, jehož cílem je vychovat sebevědomé ale vstřícné děti (ne poslušné)
+ zdůrazňuje individuální přístup ke shopnostem, potřebám a stylu učení
+ rodiče by měli udržet kontrolu sami nad sebou a danou situací, neměli by se nechat emočně vyvést z míry
+ je proti násilí a trestům (i když důvody jsou úplně mimo)
+ křik nefunguje, pod vzdorem leží hněv, pod ním smutek a pod ním často strach
+ dělat chyby je v pořádku na obou stranách, ale je potřeba se omluvit nebo nést zodpovědnost
+ pokud dítě bije druhé, je to zodpovědnost rodiče
+ děti je potřeba vyslechnout, věnovat jim pozornost, uznat emoce
S čím nesouhlasím:
- cílem je ovládat děti, děti prý rodiči manipulují
- tresty jsou nahrazeny odmětnou (prý se nestává, že by toho děti zneužívaly a jejich vnitřní motivace se snižovala), zároveň trestá odnětím lásky a pozornosti (zavřením dítěte na samotku)
- naprosto chybí specifikace věku
- žádné zdroje
- dělá rozdíly mezi chlapci a děvčaty, přestože ve skutečnosti spíše popisuje různé jazyky lásky a osobnsti (teorie typů)
- obsahuje spoustu paradoxů
- popsaná komunikace je proti respektujicím metodám a nedává smysl (nebere ne jako odpověd, rozkazy schovává do dárkového balení, je proti vysvětlování, rodiče se nezapojují do činností)
- rodič se prý NESMÍ ptát dětí, co chtějí, co potřebují, co si myslí nebo co chtějí
- autor nerozumí pojmu důsledek a zaměňuje jej s trestem