Muži, kteří zašli příliš daleko
* antologie , Ondřej Müller
Sedmý svazek edice Pandaemonium po spisech M. R. Jamese nebo antologii sci-fi povídek viktoriánských autorek tentokrát přibližuje tvorbu bratří Bensonových. Arthur C. Benson (1862–1925), Edward F. Benson (1867–1940) a Robert H. Benson (1871–1914) patří ke známým anglickým romanopiscům. Ve výboru Muži, kteří zašli příliš daleko se českým čtenářům představují jako autoři strašidelných povídek. Svazek je doplněn ilustracemi Davida Švejdy.... celý text
Přidat komentář
Bratři Bensonové jsou rozhodně klasiky v žánru fantastiky, ačkoliv se nevěnovali jen jemu a fantastično, nadpřirozeno a strašidelno bylo spíše okrajovým zájmem v rámci jejich díla, sloužící ponejvíce k dokreslení složitějších myšlenek, která do své tvorby vkládali. Zvláště u Athura a Roberta. Ač naprosto rozdílné, jsou jejich povídky vlastně mravoučné příběhy, které mají člověka vést k zamyšlení a vést ho na správnou cestu. Nemohu ovšem Robertovi nevytknout jistou neférovost, protože jeho literatura nebyla psána jen pro potěšení z hrůzostrašné historky, ale ponejvíce jako "misijní" poslání. Jeho povídky se vyznačují varováním před hříchem a strachem z trestu. Přičemž jako příkladů užívá historky, které se nestaly.
Největšího mistrovství v žánru bezpochyby dosáhl Frederick. Jeho povídky víceméně fungují sami o sobě, bez přídavných podtextů a mnohdy jako třeba v Housenkách, Muži, který zašel příliš daleko, Průvodčí je hrůza již takřka machenovská, nebo lovecraftovská, netečná ke kvalitám člověka, netrestá ho za hříchy, ale s mrazivou nelidskostí si dělá, co chce.
Ještě jedna věc, mě při čtení tohoto svazku napadla. A to ta, jak velkou úlohu hraje v příbězích všech tří bratrů (ale nejen jich, nýbrž snad všech autorů nejen fantastiky tehdejší doby; Machena, Blackwooda, Dunsanyho aj.) příroda. Popisy krajiny, fauny, flóry jsou všudypřítomné, jsou součástí příběhů, bez nich by to byly ohlodané kosti. Samozřejmě, přešlo víc jak sto let, civilizace se přesunula do velkoměst a s ní i literatura. Ale kdy se to stalo, že jsme ztratili bensonovské vnímání světa?
„Muži, kteří zašli příliš daleko“ jsou knihou, která představuje zlom v hororové literatuře. Tam, ke Arthur zůstává stále ještě u klasických ghost stories, očividně ovlivněný Montaguem Rhodesem Jamesem, jehož příběhy na Etonu poslouchal. Zato Fred už se snažil o to, aby přešel k něčemu novému, modernějšímu, za což je možná odsuzován, protože ten přechod není dokonalý, ale já si myslím, že to je přechod skvělý. Robert už si pak šel svou cestou, která byla příliš spojená s vírou, což mě nesedlo. Vývoj hororové povídky je tu ale skvěle zachycen různorodými styly. A ani jeden není vyloženě špatný.
Edice Pandaemonium je dělaná pro ty, kteří se zajímají o žánr hororu. Náhodného čtenáře nemusí uspokojit, protože povídky jsou staré 100 a více let a tak se k nim musí také přistupovat. To neplatí jen pro tuto knihu ale pro celou edici. Je to spíš historická exkurze v čase a Ondřej Müller má u mne za svoji práci velké Plus. Celkové hodnocení knížky je pak vyšší než by byl průměr ze součtu jednotlivých povídek, protože se dozvíme i něco navíc jak o autorech, povídkách i době jejich vzniku.
Kniha, kterou jsem koupil v Levných knihách za symbolických 59,-. Bohužel tomu odpovídá i její kvalita.
Nejlepší byla část z knihy byly povídky od Frederica Bensona - Housenky, Pokoj ve věži, Paní Amworthová...
Ostatní dva bratři zaměřili své povídky k duchovní tématice, takže tím ztratili kus strašidelnosti. Zajímavý je pohled na rodinu Bensonových uvedený na konci knihy.
(lehký spoiler) Část věnovaná Fredericu Bensonovi je vynikající. Najdou se v ní strašidelné povídky jak s klasickými, tak i méně klasickými náměty. Vypíchnout musím Housenky, které se neotřelým způsobem vyjadřují k tehdy ještě příliš neprobádaným příčinám rakoviny. Co se týče dalších dvou bratrů, je pravda, že jejich dílo je doslova nasáklé křesťanskými motivy (minimálně u Arthura navíc tak naivně agitační formou, že je to až rozčilující), nicméně v kontextu s výchovou a životem bratří Bensonových, což skvěle popsal v doslovu Ondřej Müller, jsou i povídky Arthura a Roberta svým způsobem zajímavé. Každopádně doporučuji.
Poviedky prvého a posledného z autorov boli tak hlúpe (rozumej naivne kresťansky ladené. niektoré až bez zmyslu), že prečítať ich bol pre mňa niekedy až neuskutočniteľný úkol. Jedine nadpriemerné počiny tretieho z bratov Edwarda Frederica Bensona mi priniesli ten pravý pôžitok z hororovej atmosféry. Našťastie je mu venovaná väčšina knihy.
Štítky knihy
horory strašidelné příběhy antologie hororu sci-fi sci-fi povídky
Část díla
- Chrám smrti 1903
- Druhá postel 1912
- Housenky 1912
- Komnata ve věži / Pokoj ve věži 1912
- Muž, který zašel příliš daleko 1904
Předně je třeba napsat, že se jedná o úctyhodný počin nakladatelství Plus, které vydává v rámci Pandaemonia podle mě neprávem opomíjené autory, kteří dnes můžou působit zastarale, pozapomenutě, což by určitě bylo škoda, protože i mnozí dnešní autoři hororových povídek mají hodně co splácet mistrům minulosti.
Formální zpracování a závěrečnou studii a poznámkový aparát velmi oceňuji, bohužel až tak, že dle mě převažuje nad samotnými kvalitativně nevyrovnanými povídkami, a proto jsem ve výsledku ze samotného obsahu rozčarován. Neobsáhlejší a i snad nejlepší povídky jsem shledal u Freda Bensona, především Muž, který zašel příliš daleko, Druhá postel, Průvodčí. U Arthura jsem měl problém s určitým opakujícím se schématem prvních třech povídek. A Robert? Kvůli němu jsem si původně sbírku pořídil, ale bohužel jsou v něm jen tři jeho povídky, a z toho dvě spíše kratší, které působí jako náčrty. Duchovní rozměr však není něco, co by povídky sráželo, je však pravdou, že hlavně u Arthura to bylo až moc "didakticky-moralistní", a to jsem zastánce Morálky. Bohužel jako hororové povídky pak nepůsobily moc efektivně.
Celkově mám tedy dojem ze sbírky někde u těch 60 %. Určitě se nejedná o špatnou sbírku, ale nejedná se ani o tu sbírku, kde by každá povídka byla klenotem, hlavně když pohlédnu na nedávnou čtenou sbírku od Flannery O'Connerové (Dobrého člověka těžko najdeš), kde ač právě je O'Connerová považována za moralistku, ona morální stránka je dosažena estetickými prostředky, nikoli "nadiktováním", protože musíme umět oddělovat moralistní a morální umění (sir Roger Scruton). Moralistní umění říká rovnou, jak ho má čtenář i interpretovat, morální předkládá dílo k interpretaci čtenáři. Považuje ho za svobodnou a inteligentní bytost, která je schopna sebereflexe vlastními silami, bohužel u těchto povídek se často jedná snad o první moralistní směr, a to sráží můj celkový dojem.