Na ostří nože
William Somerset Maugham
Příběh mladého Američana Larryho Darrella, který se jako letec dobrovolně účastnil první světové války. Po návratu domů, do blahobytného prostředí poválečného konjunkturálního Chicaga, nedokáže znovu zapadnout do společnosti svých vrstevníků, je lhostejný k americké představě úspěšného mladého muže, a odpovědi na otázky vyššího smyslu života, které si po krutých prožitcích z války nepřestává klást, hledá nejprve v knihách starých filosofů a později v osobním styku s indickými mudrci, jejichž žákem se stává. V druhém, neméně zajímavém plánu líčí autor postavy kolem Larryho, jeho bývalou snoubenku a její rodinu, snobského strýce Elliotta - a vedle toho i špinavý rub honosného života velkoměst.... celý text
Literatura světová Romány Biografie a memoáry
Vydáno: 1974 , OdeonOriginální název:
The Razor's Edge, 1944
více info...
Přidat komentář
Již po prvních stránkách jsem knihu zcela hltala. Maughamův román bych zhodnotila jako jakýsi zlatý řez četby, kdy je kniha skutečně poutavá a čtivá, ale zároveň nesklouzává k plytkosti, laciné líbivosti nebo předvídatelnosti vycházející z již existujících šablon. Pozoruhodné je, nakolik ve mně v podstatě biografický román podnítil úvahy o Bohu, roli a úloze jedince ve společnosti, či dokonce smyslu života. Autor přitom filozofický přesah vyplývající z povahy protagonisty i autora/vypravěče odlečuje a vyvažuje střízlivým nadhledem a suchým humorem.
Asi i proto, že se jedná o biografii, jsou postavy komplexní, žádná výhradně kladná či výhradně záporná - mají své okouzlující atributy, stinné stránky i nevysvětlitelná pohnutí mysli, která "narušují" očekávání čtenáře, což pomáhá udržet zájem čtenáře.
Za mě skvělé, na hranici 5 hvězd. Skvěle čtivé, to především. Vypravěčský způsob s psychologickým pohledem a vhledem. Zprvu jsem nacházel srovnání v takovém více komerčním a moderním Dostojevským. To se postupně sice trochu vytrácelo, i tak lze ocenit skvělou psychologickou literaturu, která se skvěle line. Ale je to tak nějak stále stejné. Ani na závěr nepřichází větší gradace. Některé epizody a odnože končí jakoby naslepo a bez většího smysli pro hlavní dějovou linii. Jedna z hlavních myšlenek buržoazie proti oduševnění je vlastně na konci jen vystupňována do krátkého shrnutí pobytu o Indii. Prostě kniha působí zvláštně, skoro by se řeklo nekoncepčně a neprofesionálně. To je asi jen zdání, protože tyto jemné dotyky na pozadí - různých důležitých témat autor dozajista chtěl. Źádné gradace a okaté vypichování potřebných myšlenek, ale spíše vypravěčský tok myšlenek a slov v malebném a kultivovaném stylu.
Příjemně neokázalý, civilní, ale velmi "lidský" román o životních cestách.
S anotací úplně nesouhlasím, z mého pohledu autor (sám coby jedna z postav) vedle zmiňovaného věčného hledače Larryho (jehož způsob života by v dnešní době vlastně nebyl ničím zvláštní) dal rovnocenný prostor i Isabele, ztělesnění praktické, moderní a cílevědomé Američanky a jejímu strýci Elliotovi, esenci společenského snobství. A W.S.M. jako vypravěč naprosto nezaujatě nesoudí ani nikomu nestraní, jen prostřednictvím jeho dialogů s ostatními (ve kterých nechybí ani krásný suchý humor) mezi řádky naznačuje...
Jako typ pro letošní ČV - ve vydání nakl.Prostor má kniha květinovou obálku.
Neskutečně příjemné čtení od mého oblíbeného autora. Autor jako vypravěč je zároveň účastníkem děje knihy, což je velmi zábavné a vtipné.
Ne že bych chtěla být jako v knize brilantně vykreslení snobové, kterým slouží knihy jako bytová dekorace, ale musím už podruhé napsat, že edice Pozdní sběr nakladatelství Prostor kromě toho, že osahuje skvělé tituly, i zdobí.
Neobvyklé je, že autor sám vstupuje do děje a stává se přítelem a důvěrníkem svých hrdinů.
Dlouho jsem přemýšlel zdali hodnotit 4 nebo 5 hvězdami. Když srovnám "Na ostří nože" s knihami, které jsem hodnotil 4 hvězdami, tak tahle je lepší, byť dějově trochu roztříštěná.
Název knihy vychází z citátu z Upanišad: "Je těžké přejít na ostří nože, tvrdí mudrcové, a právě tak svízelná je cesta k vykoupení". Popis cesty mladého muže, ovlivněného východní filosofií, k osvícení slouží autorovi k zamyšlení nad východní filosofií z hlediska západní kultury, střízlivá protiváha různým exaltovaným esoterickým spisům.
Štítky knihy
první světová válka (1914–1918) anglická literatura Amerika hledání smyslu života meziválečné období (1918-1938) váleční veterániAutorovy další knížky
2017 | Barevný závoj |
1964 | O údělu člověka |
2006 | Julie, ty jsi kouzelná |
1975 | Veselice aneb Kostlivec ve skříni |
1974 | Na ostří nože |
Tápání a životní boje člověka, kterému jeho vnitřní, duchovní realita znemožňuje být prostě konformní a jít vyšlapanou cestou. To je silný námět, který mám ráda a který jsem nedávno četla zpracovaný např. v Klíčích království. Maughamově knize ovšem ubližuje, že nejdůležitější postava je zároveň nejvybledlejší a nejméně živá. Nemyslím, že Larry by byl sám o sobě neuvěřitelný, přinejmenším ne pro mě. Znám osobně lidi, kteří se rozhodli podobně jako on, ačkoli to na nich nepoznáte, když je ráno potkáte v metru. V tomhle to není. Ale v porovnání s ostatními Larry zůstává víc myšlenkou než skutečnou osobou. Mohla by to být věc zkušenosti. Má Maugham větší zkušenost s takovou Isabelou či Elliotem, s jejich prostředím a jejich uvažováním? V závěru přiznává, že do Larryho proniknout neumí. Popisuje nám jeho pohyb světem, ale pro mě je to příliš vnější a příliš hladké, než aby to nějak silněji zapůsobilo.
Jinak jazykově kultivovaný a nesmírně čtivě napsaný román, jak je u Maughama zvykem. 3,5 hvězdičky.