Náboženství, hodnoty a vrcholné zážitky
Abraham H. Maslow
Ve vzrušující a inspirativní eseji zkoumá nejvýznamnější představitel a mluvčí humanistické psychologie Abraham H. Maslow extatické „vrcholné zážitky“ proroků, mystiků a vizionářů, tvořící jádro tradičních náboženství, která v nich nacházejí zdroj a oprávnění pro svoji věrouku, a vysvětluje, že takové zážitky fakticky může prožívat každý člověk. Vrcholné zážitky nejen umožňují lidem orientovat se a činit zodpovědná životní rozhodnutí, ale z hlediska bytí mnohdy samy o sobě mají zásadní hodnotu – mohou být jak prostředkem k dosažení cíle, tak i cílem samým. V moderní společnosti, v níž skomírá náboženský život a selhává sekulární výuka hodnot a spirituality, mohou takové „záblesky nebe“ lidem pomoci nalézt odpovědi na fundamentální otázky a koneckonců dát jejich životům smysl.... celý text
Literatura naučná Psychologie a pedagogika
Vydáno: 2017 , Nadační fond HolarOriginální název:
Religions, Values, and Peak-Experiences
více info...
Přidat komentář
Autorovy další knížky
2014 | O psychologii bytí |
2021 | Motivace a osobnost |
2017 | Náboženství, hodnoty a vrcholné zážitky |
Maslowa většina lidí zná jako jednoho ze zakladatelů humanistické psychologie a tvůrce proslulé pyramidy potřeb. V této knize se zabývá studiem tzv. vrcholných zážitků, které mají významný vliv na životy lidí, na jejich duševní vývoj i životní směřování. Nabourává tradiční koncept rozlišování na religiózní a nereligiózní prožitky, jelikož vrcholné zážitky zažívají lidé formálně věřící i nevěřící. Spíše podle něj má smysl rozlišovat na skupinu lidí "vrcholových" (peakers) a "nevrcholových" (non-peakers) jakožto těch, kteří buď znají a zažívají, nebo neznají a nezažívají tento druh prožitků. Popisuje také určité napětí existující mezi těmito skupinami, které někdy nabývá až vyhrocenou podobu (různé formy ostrakizace, heretizace apod.).
Zaznívá zde kritika západní společnosti posedlé institucionálním doktrinářstvím, které z pohledu Maslowova konceptu "psychologie vyšších potřeb" slouží více samo sobě než realizaci duševních a duchovních potřeb lidí. Důsledkem toho je podle něj prohlubující se neuspokojivý duševní stav společnosti, který bývá popisován např. jako existenciální prázdnota, anhedonie, vykořeněnost, patologizace hodnot, duchovní hladovění, řízení z vnějšku, neuróza z úspěchu apod.
Přestože jde o spis starý již přes půl století (1964), podstatou svého sdělení rozhodně nezestárl a nadále poskytuje velmi cenný náhled na problematiku významného aspektu lidského bytí v kontextu určitých specifik naší kultury a společnosti.