Nápady laskavého čtenáře
Michal Viewegh
Rozverně nactiutrhačné literární parodie, v nichž Michal Viewegh se svým pověstným nadhledem napodobuje styl jedenácti českých a deseti světových autorů. Ukázka: Kapesné inteligentní ženy ve vinárně U sudu Pavlu Tigridovi Červenec 1986. Teplý večer na terase vinárny luxusního hotelu kdesi na Jadranu. Ona se jmenuje Lucie, je jí dvacet čtyři let a je krásná: na dlouhé modiglianovské šíji nádherná hlava, ostře, řecky řezaný profil a velké oči ve tvaru mandlí, které, když ztmavnou, mají barvu dálek. On se jmenuje Pavel Tigrid a je mu šedesát devět. L: Už mě to všechno v tý Praze sere. Shánět pořád v Labuti nezbytnosti, který pak stejně nepotřebuju. Čekat dvacet minut na jedenáctku, která pak stejně nepřijede. Povlíkat po chlapech, co mě svlíkaj. Koukat na druhej program, kterej věčně zrní… Ale hlavně mi jde o to dítě — o Milana: nechci, aby vyrost v takovýho toho českýho skrčence s dvojí tváří a já mu pak v Labuti musela shánět věci na holení dvakrát! — Kdo za to, pane profesore, může? Kdo nám tenhle úděl nadělil? T: (zvážní, zamyslí se) L: Kdo nám může hejbat tou anténou? T: (přemýšlivě) Jak jsme přišli k svému šedivému osudu, o němž víme s jistotou jen to, že nás tíží k neunesení a že potrvá? Ptáte se, kdo na nás uvalil to věčné břímě? (usměje se) Jestli chcete, Lucie, tak vám to vysvětlím. Je to otázka maximálně čtrnácti dnů… L: (nadšeně) Jůůůůů, fakticky? Teda vy jste boží! Děkan! T: Je to moje povinnost. Člověk bez dějin je věčné dítě. Nezmapovaný osud je jako slepá mapa. Dala byste si langusty? L: Třeba. (na chvíli se zadumá, potom se jí čelo rozjasní) Už to mám! Můžou za to Rusové! Že jo? Že za to všechno můžou Rusové? T: Částečně ano, ale je to trochu složitější. Mohu vám dolít? L: (napije se) Že jo? Že kdyby Rusové nepřijeli s tankama, že by to všechno byla havaj? T: (zaujatě) Předpokládejme tedy, že by Rusové nepřijeli. Pražské jaro se rozvíjí podle plánu, který se nazýval Akční program, a jiných tehdejších stranických dokumentů. Dále předpokládejme, že tohle všechno bylo řádně schváleno mimořádným sjezdem KSČ, který v klidu proběhl, jeho závěry byly přijaty v Moskvě vcelku bez problémů, i když s jistými zárukami ze strany Prahy. Takže v našem scénáři je pražskojarní obloha modrá jak trojúhelník ve státní vlajce, žijeme podle Akčního programu a ten nám slibuje mnoho dobrot. Vezměme jen ty politické: proklamované příští svobody a práva občanů — L: Neznáte nějakej vtip? Politickej? T: To, co vám teď vyprávím, je, Lucie, také vtip. Krutý vtip, protože, abych vás nenudil dlouho, všechna ta práva a svobody, které reformní program komunistů občanům nabídl, byly týmž programem popřeny. Právo politicky rozhodnout, co je v zájmu společnosti, nemá tato společnost sama, ale komunistická strana a její ideologie, tvrdil Mlynář — a Dubček mu nikterak neodporoval… L: Viděla jsem Dubčeka v plavkách! Na fotce. Normálka skákal do bazénu. Připadalo mi to boží — papaláš, a skáče do bazénu… Měl docela dobrou figuru. T: Ale pozor, Lucie, rozhodně to nebyl žádný demokrat, ba dokonce ani důsledný reformátor, ten usměvavý, bodrý Saša! Koneckonců pracoval čtrnáct let v mocenském aparátě po boku Novotného, znal železné a často zvlčilé zákony vládnoucích, boj o moc, intriky. A pokud jde o tu jeho figuru: už Smrkovský odhalil a také dokázal, že ona fotografie v Mladém světě byla prachsprostá koláž — hlava Dubček, ale tělo John Wayne. Určitě jste ho viděla v Tarzanovi… L: Jste kruťák. Berete mi všecky iluze. T: Honem si připijme, abych se vám docela nezprotivil! (připíjejí si) Věřte mi, Lucie, že to tak opravdu bylo. Podvody a nezákonné praktiky byly symbolem každé komunistické moci. A často šlo také o mnohem víc než o slova v nějakém programu nebo o hloupé fotografie: šlo o život, o mnoho životů… — Krátce před svou smrtí napsal Lenin Naděždě Krupské: „Je to neomalený člověk. Soustředil ve svých rukou nekontrolovatelnou moc a je otázkou, zda ji nezneužije.“ Víte, koho měl na mysli? L: (přemýšlivě vyfoukne kouř cigarety) Tolstoje? T: Ne, Tolstého ne. Už jsem vám řekl, že jste úžasně milá? L: (vraští soustředěné čelo) Mičurin?… Walt Disney? T: Ne, upřímně řečeno ne. Napovím vám: Stalin L: Josif Vissarionovič Stalin T: Výborně! Na váš úspěch! (připíjejí si) Lenin to skutečně řekl o Stalinovi. Stalin… Kdo byl Stalin? L: Politik? T: Ano, politik a zároveň rozsévač hrůzy, mučitel a vrah svých skutečných i domnělých odpůrců, jakož i jejich rodinných příslušníků. V době jeho krutovlády přesáhl počet politických vězňů neuvěřitelných deset miliónů… L: (odstrkuje talíř) To je hnus! Hrůza a hnus! T: Ano, člověku se z toho chce zvracet. L: Tak proč jste to objednával? T: Rychle tu pachuť zapijte! Objednám vám raději kraby. L: Jestli je zase nebudou mít, vážně si to s tou emigrací rozmyslím. Nemaj tady v longdrinku ani paraplíčka… Ale kdo za to teda může? T: (trochu nejistě) Za co? L: No že je blbá televize? Že i s úplatkama beru tak málo? Že nikde nic není? Kdo? Rusové, nebo ten Mlynář s Dubčekem? T: Totiž — (chce cosi říci, ale je přerušen mladým černookým Černohorcem, který žádá Lucii o tanec) L: No jestli tady prófa dovolí… (potěšeně vstává) T: (naoko bodře) Jen běžte, jen běžte… Až se vrátíte, povím vám něco o mnichovské zradě.... celý text
Přidat komentář
kedysi dávno som čítal knihu s podobným názvom aj s podobným námetom, takže v prípade Viewegha ide slušne povedané o recykláciu. a je fakt, že z jeho verzie si nepamätám vôbec nič a dokonca ma prekvapilo, že napísal aj takéto knihu:)
Zatím nejméně povedená kniha z počátku Vieweghovy tvorby. Mnohdy zbytečně vulgární a stylově nedotažené.
Beru to jako dobrý nápad , snahu o něco jiného a poctu spisovatelům , ale nenadchlo mě to .
K úplnému vychotnání knihy opravdu potřebujete znát díla a kontext doby parodovaných autorů. I přesto jsem si některé povídky opravdu užila. Můj syn václav Havel, Nebezpečné známosti nebo Love story se opravdu moc líbily. Navíc se musí nechat, že Viewegh napodobil různé styly různých autorů a skutečně se mu to povedlo. Možná nás autor svými variacemi i láká k přečtení původních děl.
Tak tady jsem autora totalne nepochopila. Tak ve tretine povidek jsem nasla smysl. Zbytek byl jak proud nesmyslnych slov.
Moc zajímavé. Jó, to bylo tenkrát, než pan Spisovatel začal programově psát samé hovadiny, za něž se musí sám stydět.
Napsat trefné parodie na díla známých autorů vyžaduje hodně velký spisovatelský um. Nejvíc se mi líbí Dva lektorské posudky, jsou skvostně napsané a velmi vtipné.
Docela trefné napodobeniny a hlavně se Viewegh chlubí jen tím, že umí psát, což je ještě přijatelné. V jiných knížkách jde totiž především o to, jak je bohatý, jaká pije drahá vína, v jakých autech jezdí a jaké značkové hadry si obléká. A jak mu ti kritici ubližují!
Aby se čtenář pobavil nad touto knihou, měl by znát autory a díla, které Viewegh paroduje. Já jsem vše neznala, ale nevadilo mi to. Kniha neurazila, ale ani dvakrát nenadchla.
Už je to dlouho co jsem knihu četla, ale třeba takový Jára Kinderman je nezapomenutelný. Stejně tak povídka Když ti není pomoci, zkus vyběhnout do noci (Zapletala jsem jednu dobu hodně četla). Prostě moc povedené parodie, za mě jednoznačně nejlepší kniha od Viewegha :-) Musím si ji znova přečíst, opět se nasměju. :-)
Nejvíce oceňuji, že tehdy ještě nepříliš známý autor vzal díla slavnějších kolegů, nebál se a přetvořil je podle svého. Velice vtipná záležitost ;).
Část díla
Autorovy další knížky
2002 | Báječná léta pod psa |
2006 | Účastníci zájezdu |
2010 | Biomanželka |
1994 | Výchova dívek v Čechách |
2011 | Mafie v Praze |
Po mnoha a mnoha letech jsem si knížku přečetla znovu. A je pořád skvělá, i když tenkrát se mi zdála být o o něco lepší. Je fakt, že bez toho, aby měl člověk načtené autory parodovaných děl , se asi knížka nedá pochopit a ocenit tehdejší Vieweghovo umění - je důležitý způsob psaní, detaily jako slovní zásoba, dialogy, atmosféra - tady se dokonale trefil , i když pravda ne všechny povídky jsou stoprocentně vyvedené, smíchy jsem brečela u Henryho Millera - tam se hodně vyřádil a snad tvorbu beatníků i překonal. Tenkrát prostě uměl, knížky z jeho prvopočátků jednoduše miluju.