Neočekávaná cesta
Paul Williams
O konverzi z buddhismu ke katolictví. Neočekávaná cesta je velmi osobním vyznáním Paula Williamse, anglického profesora religionistiky a bývalého čelného propagátora buddhismu, v němž vysvětluje důvody své konverze k římskokatolické církvi. Autor seznamuje čtenáře s vlastním duchovním vývojem a privátními souvislostmi svého obrácení. Jádro knihy nicméně spočívá nikoli ve výčtu soukromých důvodů příklonu ke katolictví, nýbrž ve věcné, filosoficko-teologické diskusi s buddhismem. Tu vede Williams z tradičních, novotomistických pozic a ostře v ní napadá buddhismus, především pro jeho sobecké pojetí člověka. Kromě polemiky s buddhistickým učením autor diskutuje i se současnou postmoderní filosofií a proti jejímu subjektivismu a relativismu klade víru v objektivní, jasně poznatelnou pravdu a mravní hodnoty.... celý text
Náboženství Biografie a memoáry
Vydáno: 2010 , Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK)Originální název:
The Unexpected Way: On Converting from Buddhism to Catholicism, 2002
více info...
Přidat komentář
Upřímné vyznání cesty přerodu autora, který strávil dvě dekády svého života jako praktikující buddhista, aby se posléze od svého vyznání odklonil k římskému katolicismu. Dílo je čtivé, pochopitelné i pro ne-filozofy, přesto obsahuje několik pasáží filozofických úvah ne zcela srozumitelných normálním smrtelníkům. Kniha je vhodná pro všechny, ať křesťany různých denominací, buddhisty různých denominací, agnostiky nebo ateisty.
Štítky knihy
buddhismus katolická církev křesťanský život konvertité mezináboženský dialog náboženská konverze
Autorovy další knížky
2011 | Buddhistické myšlení: Úplné uvedení do indické tradice |
2010 | Neočekávaná cesta |
2017 | Mahájánový buddhismus: Základy nauky |
Jestli jsem to dobře pochopil, tak sám autor o této knize řekl, že je bezcenná. Jedná se totiž o křesťanský blábol, na kterém je naprosto fascinující skutečnost, že ho napsal univerzitní profesor, který 20 let studoval budhismus. Jsme tak svědky zahození rozumu a racionality ve prospěch křesťanské víry. Pokud jste rozumově založení lidé, tak knihu raději nečtěte. Budete trpět. I já jsem při čtení trpěl a prakticky od začátku jsem se těšil až knihu dočtu. Jeden z důvodů proč jsem se vůbec do knihy pouštěl byla zvědavost, co se musí stát, aby někdo opustil budhismus a pak - měli jsme ji v knihovně.
Úplně na rovinu se přiznám, že jsem asi zaujatý, protože používám budhistické paradigma - nejsem však budhistou nebo se za něj aspoň nepovažuji. Moje těžiště zájmu je nenáboženská mystika a sám sebe považuji za člověka spirituálního. Je tedy možné, že knihu hodnotím špatně díky předsudkům a protože snad každá druhá stránka urážela můj racionální rozum.
To co jsem si od knihy sliboval, totiž kniha vůbec nesplnila. Autor se již na začátku snaží argumentovat, že víra v budhismus je stejně racionální jako víra v křesťanství. Absolutně mě jeho argumenty nepřesvědčily. Ještě dodám, že netrpím žádnou pubertální záští vůči křesťanství jako spousta ateistů, ale popravdě křesťanství nijak nemusím. Sice si ho vážím a považuji ho za součást naší historie a narozdíl od mnoha ateistů si myslím, že křesťanství naší civilizaci velmi pomohlo ve vývoji. Co však už nemusím vůbec jsou církve a zejména ta katolická. Ikdyž opět - je zřejmé, že spousta zla napáchala tato instituce ani ne tak kvůli sobě samé, ale kvůli defektním jedincům, kteří se dostali na vedoucí pozice v její hierarchii. Takže taková je má situace.
Zpět ke knize. Autor uvádí své argumenty v nutnost existence Boha a dalších křesťanských dogmat. Mě to bohužel smysl nedávalo. Asi proto, že nejsem věřící. (Předpokládám však, že Bůh existuje.) Jeho argumenty mi často přišly úplně směšné a dávaly smysl jen pokud by byla dogmata pravdivá. A když ne? Tak celá kniha nedává smysl.
Moje osobní doměnka je, že autor je intelektuál, který během 20 let zájmu o budhismus neměl vůbec žádný spirituální zážitek a jeho mysl nedokázala v budhistickém učení najít útěchu a nepomohla mu překonat strach ze smrti a konce seba sama. Jeho názory se tak zhroutily a tak se chytnul křesťanství, protože "Ježíš ti pomůže". To je asi celé.
Informace, které v knize předkládá jsou totiž naprosto děsivé. Očividně nedokázal přijmout, že reinkarnace je v budhismu zcela neosobní proces - a vždycky byla. A tak Williams ve hrůze z konce vlastního já utekl k Ježíšovi a zarazil mu hlavu do zadku až po ramena. Popisuje osvícení stejně defektně, jak mu často rozumí nepoučení lidé. On jako univerzitní vzdělanec? Příšerné. Williams tak intelektuálně prokázal, že můžete o budhismu psát religionistické knihy aniž byste mu vlastně rozuměli. A pozor! Ono je skutečně něco jiného o budhismu číst a něco jiného chodit na přednášky od lidí, kteří skutečně budhismus praktikují. Děsivých faktů tak byla kniha úplně plná. Vlastně mi došlo, proč křesťané občas svoje vlastní mystiky zabíjeli. Ono totiž mystická zkušenost bývá často nenáboženská a nebo v rámci kulturního okruhu. Takový mystik pak svými prožitky uvádí do zmatku ostatní věřící a není nic jednoduššího než říct: Kacíř. Upálit.
No ostatně Komenskému taky katolická lůza spálila knihovnu a pálení hebrejských knih ve středověku byla taky sranda, když se vezme v úvahu, že tak byla často křesťany spálena Bible v hebrejském originálu. Tato kniha mi tak trochu víc objasnila, proč křesťané vyhubili manicheisty. Williams se tak ukazuje jako člověk, který je čistě náboženský a který mystice vůbec nerozumí. Ostatně v knize vyloženě píše: "Přímé náboženské zkušenosti jsou, podle mého mínění, zkušenosti bezcenné." ! Ach ne. Ale chápu ho. Považte, že se jedná o člověka, který vyloženě píše, že chce, aby mu jiní řekli, co si má myslet! Hrůza.
Kniha se dá doporučit asi jen křesťanům, kteří se po přečtení poplácají po ramenech jak to zase těm pohanům nandali... Asi by bylo vhodné, aby si knihu přečetl nějaký ateista a napsal svůj názor. Já jsem zaujatý ve jménu racionálního myšlení a ve jménu přímé zkušenosti. Upřímně to ale nedoporučuju číst. Podle mě je to ztráta času. To jediné co mělo nějakou hodnotu, autor zakazoval ke čtení a byla to poslední kapitola jeho zážitků, když definitivně konvertoval ke křesťanství. Totální zklamání, málem mi to zkazilo víkend. 30%