Nuda
Alberto Moravia (p)
Psychologická studie muže, jemuž snadná dostupnost pohodlí a finančních prostředků paradoxně zabranuje plně žít. Malíř Dino, unavený a znechucený luxusem matčina domu, opouští rodinné zázemí a stěhuje se do ateliéru, aby se mohl soustředit na svou práci. Ovšem na životní rozmrzelost, jež se promítá i do Dinovy neschopnosti tvořit, se nezdá být změna prostředí lékem zcela dostatečným. Jisté východisko z tohoto bezútěšného stavu svitne, když se seznámí s mladičkou modelkou Cecílií; avšak vztah se v podstatě stává pouhou sérií erotických scén, vyprázděných a odosobněných intimit. To trvá až do chvíle, kdy Moraviův protagonista zjistí, že jeho frivolní milenka se kromě něj schází i s jiným mužem. Teprve Dinova touha rozkrýt Cecíliinu záhadnost, snaha dozvědět se o dívce co nejvíce a připoutat ji k sobě dokáže prolomit krunýř hrdinovy letargie a životní otupělosti... Skvěle napsaný Moraviův román dosáhl světové popularity jistě také proto, že otevírá téma, které sice lze sice považovat za obecně lidské, ale o němž nebývá zvykem mluvit nahlas. Totiž téma sexuality, jež může být stejně tak zbavená hlubšího prožitku jako naplněna majetnickým chtěním a potřebou vlastnit toho druhého. (vydavatel)... celý text
Literatura světová Romány
Vydáno: 2006 , NLN - Nakladatelství Lidové novinyOriginální název:
La noia, 1960
více info...
Přidat komentář
Moje druhé alebo tretie stretnutie s Moraviom, ale tie predchádzajúce boli tak dávno, že si ich pamätám len veľmi matne, takmer vôbec. Sú tu dva príbehy, prvý, Nuda, je o zhýčkanom chlapíkovi z bohatej rodiny, považuje sa za maliara, ale maľovať prestal. Trápi ho nuda, ale on si pod nudou nepredstavuje to, čo obvykle my, ale to, že si nedokáže vytvoriť vzťah k veciam a k ľuďom. Divný chalanisko, čo? Je tu aj jeho tupá a pomerne uderená milenka Cecília, prázdna a živočíšna, pre mňa obidvaja hlavní predstavitelia vrcholne nesympatickí, úprimne, najradšej by som ich utĺkol hrdzavou motykou, odpustite mi. Druhá novela, Cesta do Ríma sa mi páčila oveľa viac, aj s jej hlavným protagonistom Mariom, ktorý sa považuje za básnika, ale žiadnu báseň nenapísal, lebo vraj všetko zaňho už napísal Apolinaire, okrem toho sa cíti byť dosť disponovaný, nech už to znamená čokoľvek. Takže tak, neviem, čo k tomu viac napísať, každopádne, dá sa to prečítať a Moravia je považovaný za kvalitného, hodnotného spisovateľa.
Kniha není určitě špatná, ale bohužel jsem asi nebyla ve správném rozpoložení, aby mě chytla-něco jako když koukáte na artový film po náročném dni, kdy máte spíš chuť dát si dvojku a vlézt do postele. Umělecky bych hodnotila vysoko, postavy jsou psychologicky propracované (pro někoho možná až moc do detailů). Hlavní hrdina Dino, který může mít a dělat cokoli, ale vnitřně nedokáže být šťastný a spokojený mi přijde jako prototyp dnešního konzumního člověka-byť to může znít jako klišé. U knihy napsané poměrně krátce po válce ve složité době, kdy lidé řešili asi trochu jiné problémy, mi výsledek přijde až vizionářský.
Já jsem z toho moc nadšený nebyl, asi byl hlavní hrdina pro mě tak složitá povaha, že jsem ho nedokázal pochopit Nejoblíbenější dialogy - Dino a jeho matka.
Studie vztahů, manipulace (oboustranné), možná zvláštní, ale kniha mi velmi sedla a nějak nevím, co k ní úplně napsat.
Asi budu za pedanta, ale v románu by se našlo pár menších nedostatků a nedomyšleností. Hodně prostoru je věnovaného psychologii postav a přesto dochází k výraznějším zvratů, takže se čtenář u té NUDY moc nenudí. Já se ale přesto občas nudil. Napadá mě, že je možná důležitý, aby byl člověk ve správnym rozpoložení, aby dokázal tuhle knihu ocenit.
Autor bravurně vykresluje stavy mysli jednotlivých postav až z toho mrazí, působí to velmi reálně a autenticky. Dokonce podezřívám autora z toho, že byl velká žárlivka jinak by to takhle nemohl napsat.
Bohatý malíř, který trpí nudou a není schopen vztahu k věcem ani k lidem potkává modelku Cecilii, která ho svou tajemností vytrhne z nudy a z Dina se rázem stává posedlý a žárlivý milenec, který se točí v začarovaném kruhu nejistoty, kterou v něm Cecilia svým chladným a nepřístupným chováním vyvolává. Výborná sonda do duše člověka trpícího odcizením.
Existencinální román nejvyšší úrovně. Moravia umí zábavnou formou čtenáři přblížit lidské pocity plné absurdního hledání štěstí a živočišné vnímavosti. Filozofické hledání štěstí, které člověku paradoxně pořád uniká. Čtivý a geniální počin.
Štítky knihy
sex erotika italská literatura sexualita tajemství psychologické romány mužská sexualitaAutorovy další knížky
2007 | Horalka |
1966 | Římanka |
1967 | Nuda |
1967 | 5 italských novel |
1959 | Pohrdání |
Psychologická studie zhýčkaného římského muže středních let, který neví co chce od života až propadne chorobné žárlivosti a posedlosti vlastnit "svou vybranou dívku". Autor román zpracoval jako monolog hlavního protagonisty, který - možná (snad) - chce najít štěstí, ale bohužel, podle mne, neví co je to štěstí, a proto mu stále uniká.