Obecná didaktika
Otto Obst
Studijní opora je určena všem kategoriím učitelů sekundárních škol, kteří se na svoji profesi připravují ve všech formách studia na PdF UP v Olomouci. Autor preferuje model ID a konstruktivistické pojetí výuky, které je i základní filozofií rámcových vzdělávacích programů. V první a druhé kapitole jsou vysvětleny základní pojmy obecné didaktiky, pozornost je věnována i problematice výukových cílů. Výklad teoretických pojmů je doplněn příklady z praxe a třetí kapitola sama naznačuje možnosti uplatnění základních didaktických kategorií přímo ve výuce; obsahuje i témata, kterými se obecná didaktika tradičně nezabývá (kázeň ve výuce, humor ve výuce klima třídy aj.). Čtvrtá kapitola je věnována stylu práce učitele, problematice jeho kompetencí, sebereflexi a sebezdokonalování učitele. Dotisk v roce 2017.... celý text
Přidat komentář
Kniha je plná zajímavých informací. Jsou zde i různá cvičení. Dobře strukturovaná. Ovšem postrádá metody jak na to. Například u kapitol ohledně kázně a humoru je vysvětleno jak fenomény fungují, ale ne praktické metody jak na to. To znamená jaké metody použít například při nekázni. Tudíž pro informování dobré, ale pro praktické využítí ve výuce nízké. Ostatně jako většina akademicky psaných učebnic v České republice. Zde musím poukázat na knihu Moderní vyučování od Geoff Petty, jež přesně takovou praktickou knihou je. Například u kázně uvádí všechny možné metody a prakticky jak dosáhnout kázně. A to přece jde. Vědět jak se věci dělají, ne je popsat.
Autorovy další knížky
1998 | Školní didaktika |
2006 | Manažerské minimum pro učitele |
2006 | Didaktika sekundárního vzdělávání |
2016 | Obecná didaktika |
Obecná didaktika je dobře čitelná a srozumitelná, jako příprava ke zkoušce je to poměrně vhodné, dá se v tom dobře vyznat, ale k praktickému využití zde nalezneme jen málo.