Od dětství k dospívání
Maria Montessori
Maria Montessoriová (1870–1952) byla významná italská lékařka, antropoložka a pedagožka. Jako jedna z nejpozoruhodnějších žen první poloviny 20. století byla nominována na Nobelovu cenu míru.Ve svých názorech navázala mimo jiné na Komenského. Při výchově malých dětí kladla důraz na propojení mezi domovem a školou, pěstování představivosti a cvičení praktického života, péči o sebe sama a o prostředí, rozvoj samostatnosti, společenských vztahů a tělesné zdatnosti. Její metody i dnes korespondují s nejnovějšími poznatky psychologie a pedagogiky.Kniha Od dětství k dospívání je jedním z jejích stěžejních děl. Ukazuje, jak je montessoriovská představa „alternativní“ výchovy a vyučování a vůbec reformy školství stále aktuální. Mezi autorčiny nejzásadnější myšlenky patří požadavek, aby v dítěti byla pěstována přirozená potřeba rozvoje, a tím vzdělání. Nikdo by se podle Montessoriové neměl učit z donucení a kvůli prospěchu a kusu papíru, který mu zajistí dobré postavení, ale v zájmu osobního vývoje i rozvoje celé společnosti. Vzhledem k roku prvního vydání tohoto díla (1948) je nezbytné na některé reálie a myšlenky pohlížet z dobového hlediska. Přesto Maria Montessoriová předběhla dobu tím, jak prosazovala, aby se školství a metody vzdělávání přiblížily životu, a jak kladla důraz na výchovu mládeže v úctě k člověku a světu.... celý text
Literatura naučná Psychologie a pedagogika Rodina
Vydáno: 2023 , TritonOriginální název:
From Childhood to Adolescence, 1948
více info...
Přidat komentář
Autorovy další knížky
1998 | Tajuplné dětství |
2003 | Absorbující mysl |
2001 | Objevování dítěte |
2012 | Od dětství k dospívání |
2019 | Londýnské přednášky |
Ačkoliv je kniha víc praktickou metodikou, jak pracovat se staršími dětmi (přičemž je text srozumitelný jak pedagogům znalým metody, tak i laikům - třeba rodičům), lze z ní vyčíst mnoho postřehů k přístupu k této věkové skupině i k její výchově a vzdělávání. Velmi zajímavé jsou i závěrečné kapitoly, kde nám autorka vysvětlí v průřezu svůj ideální koncept školství - a v mnohém bychom se i dnes v něm mohli inspirovat.