Olga Vladimirovna Gzovska
Hugo Boettinger
Soubor kreseb Hugo Boettingera, na kterých zobrazuje slavnou ruskou tanečnici Olgu V. Gzovskou.
Přidat komentář
Autorovy další knížky
1929 | Kresby |
1941 | Lidi a lidičky |
1910 | Karrikatury |
1925 | Grotesky |
1940 | Hugo Boettinger: výbor obrazů |
Čistě obrazová publikace. // Půjčeno pro zajímavost, na základě poznámek pořízených při čtení monografie Ivany Jonákové - "Malíř a kreslíř Hugo Boettinger (1880-1934)". Z ní také opisuji následující text:
„V jejím projevu se v moderním pojetí spojovala recitace, hudba a tanec. Boettingerovy a Mařatkovy expresivní rychlé kreslířské zkratky různých póz doplňují Siblíkovu knihu Tanec nového života vydanou v roce 1922, poeticky zachycující dojmy z pražských vystoupení Gzovské, při nichž recitovala Turgeněvovu báseň Nymfy, vystupovala jako Salome a tančila na různé hudební skladby. Gzovská se objevuje na několika Boettingerových malbách (Salome, V létě) a jeho pozdější arkadické výjevy se skotačícími a pobíhajícími dívkami, moderními bakchantkami, jako by přímo ilustrovaly Siblíkovy pasáže, v nichž popisuje její tance v lehké zelené sukénce na loučce u řeky zalité letním odpoledním sluncem anebo vyzývá dívky, aby tančily na nivách v bílých řízách s květinami ve vlasech. Boettingerův typ štíhlé sportovní dívky spíše chlapeckého typu předvedený na obrazech i v humoristické kresbě odpovídal zároveň dobovému ideálu krásy dvacátých let a kultu zdravého těla. Projevuje se zde také vliv Maxe Švabinského a jeho arkadických prosluněných výjevů, i když Boettingerův temperament byl zcela jiný. “