Pokojík
Marie Stryjová
Autobiografická próza Výpověď o tom, že touha po hlubině bezpečnosti v tomto světě znamená především tento svět a jeho nepravdivost demaskovat. Příběh z Prahy padesátých let minulého století vypráví o hledání místa k životu a zároveň o nemožnosti sžít se s mašinerií socialistického provozu prosáklého nejen ideologií, ale též maloměšťáckou povrchností.... celý text
Přidat komentář
Autorka v krátké novele skrze optiku mladé dívky velmi zdařile zachycuje realitu 50. let 20. století. Lenka, čerstvá absolventka vysoké školy, si přeje zůstat v Praze, odmítne umístěnku kamsi do pohraničí, "vygenerovanou" systémem tehdejší moci - naopak tvrdohlavě zůstává ve velkoměstě, kde se živí příležitostnými překlady, a sní o jediném: o vlastním pokojíku. Ta představa pro ni znamená metu nejvyšší, jí obětuje vše. S prosbou o podnájem se obrací na své přátele a známé, kteří se od ní ovšem časem distancují. Lenka přestává rozumět světu kolem sebe, a díky svému tvrdohlavému postoji se stává solitérem, téměř až vyvrhelem: z centra dění se postupně přesunuje na jeho okraj: přespává, kde a jak se dá, a celá její existence se nakonec scvrkává na jediné - touhu získat "pokojík", místo, kterému by kralovala jenom ona sama, kde by mohla být konečně sama sebou.
Máme možnost nahlédnout do její duše, celou situaci vnímáme jejíma očima. Ovšem tragiku jejího postavení si plně uvědomíme až v dialozích, které vede s ostatními lidmi. Právě na nich je nejvíce vidět, jak se Lenka dostává do přímé konfrontace s postoji ostatních a zažívá celou škálu negativních reakcí od nepochopení, egocentrismus, přetvářku po jasný nezájem, distanc, odmítnutí a odsouzení. Ocitá se v začarovaném kruhu, v situaci, z níž není úniku... a není divu, že nakonec sáhne po východisku, které se jí nabízí jako jediné nejvhodnější...
Kniha nám podává obraz pádu lidské existence: v přímém přenosu sledujeme přeměnu člověka aktivního, který se stále snaží zvrátit dosavadní nepřízeň, v pasivní, nemocnou, poddajnou a křehkou bytost bez vůle se vzepřít.
Novela vznikala v 60. letech minulého století. Způsobem výpovědi možná působí lehce neupraveně až syrově, nabízí nám úsporný, značně osekaný text, v jehož rámci si naopak mnohé musíme domýšlet. A právě v tom tkví kouzlo autorčina specifického stylu, prokládaného hovorovou, mnohdy až pokleslou češtinou. Není snadné se textem prokousávat: je založený za asociacích, zachytávání myšlenkových procesů hrdinky, v jednotlivých pasážích se složitě mísí přítomnost s minulostí, okořeněné představami ideálního světa, který si hrdinka vytváří.
Jde o dílo se silně autobiografickými prvky, autorka vychází ze své zkušenosti, z níž dokázala vytěžit maximum. Navíc se jí povedlo neuvěřitelné: do velmi malého prostoru vměstnat drama člověka, které by obsahem vydalo na román. Čtenáři nakonec nezbývá než s pomyslným "Munchovským výkřikem hrůzy" po dočtení knihu zavřít - jenže šok jako hlavní emoce v něm rezonuje ještě dlouho, neboť podobných nešťastných osudů této éry bylo mraky.
Je škoda, že spisovatelka zůstala tak trochu "ve stínu" jiných, protežovaných autorů a děl té doby, a dnes je její dílo prakticky neznámé. Už jen samotný osud jejího krátkého života by vydal na román. Kniha se ke mě dostala prakticky náhodou, jsem ráda, že jsem ji v knihovně objevila. Jako bonus beru to, že nedávno jsme měli přednášku, týkající se právě reality 50. let 20. století v tehdejším Československu - díky těmto poznatkům jsem mohla obsahu knihy lépe porozumět a zároveň mi tehdejší dění ještě více přiblížila. Takže ke čtení mohu jedině doporučit.
"Že tě eště ruším," začne Milena. "Vod ledna u mě můžeš klidně někdy přespat."
"Ty máš podnájem?" posadím se. "Pokoj?"
"S ústředním topením..." zakývá hlavou i nohama.
"Člověče. A jaks ho sehnala?"
"Přes tetu. U jedný její známý. Já už sem si taky zažila svý," chápe mě. "To bylo zoufalý. Přijedu z Bulharska, stojím na nádraží a nikde nikdo. Ani živá duše. Představ si, rok seš v cizině, myslíš si, že tě každej přivítá s votevřenou náručí, a pak... Dva obrovský kufry. Na koleji bylo samozřejmě zavřeno, klepu, ale mrtvýho bys dřív vzbudila, než naši vrátnou. Už tam taky skoro nikdo nebyl. Teta mimo Prahu. A to sem měla za tři dny dělat zkoušky. Dyby táta hned druhej den nepřijel, tak sem snad rovnou z mostu skočila do Vltavy."
- - -
"Všechno by se dalo snést, kdybych měla aspoň svůj pokojík, napadne mě a věřím tomu. Mohla bych v něm nerušeně pracovat. Malinký, někde v podkroví, s bílou prkennou podlahou a s úzkým vysokým oknem. Podlaha by byla rozhodně nenatřená, se širokými prkny a s velkými škvírami. Stál by tam jen stůl a postel, ani ubrus bych si nekoupila, aby mi nezpohodlňoval ovzduší. Nesmělo by tam být nic, co by mě odvádělo od práce. Všude by ležely knihy, samé knihy, na stole, na židli, na okně. Večer před spaním bych je sundala z postele a ráno bych je tam zas narovnala. A když bych večer přišla, zavřela bych za sebou dveře, a všechno, všecičko by zůstalo za nimi. A já bych to ani neslyšela, jak venku fičí vítr nebo padá sníh, ne, náhodou bych přemýšlela a podívala bych se před sebe do okna a venku by se točily veliké bílé vločky a pomaloučku by padaly k zemi. A já bych se na ně dívala a v hrdle bych dlouho měla zajíkavou radost. Pak bych soustředění psala. A až k ránu bych šla teprve spát."
- - -
"Zabíjet desetitisíce nevinných lidí pro ně není chyba. Je to zločin a je správné to zločinem nazvat. A zločin se neodpouští, rozčiluju se v duchu. Nikdy. Nebo, když je něco deset let svaté, jak to může být najednou jen brak? Mlčím. Nezačínám s nimi diskusi, bojím se, že by o mně řekli, že jsem malověrná a křikloun. Rozešli bychom se úplně. Zůstala bych úplně sama. A možná, že nechci mluvit, protože bychom se pohádali a už bych k nim nemohla přijít na noc? podezřívám se."
... "Já bych tě z fleku vzala k nám," opře se tělem o můj stůl. "Ale dyž u nás je to hotovej blázinec. To máš, naši dva," zalamuje prsty," teďka Hanka s Jirkou, jako ségra s manželem, a já. To máš hnedka pět lidí v jednom pokoji s kuchyní. My dyž se večer sejdem, tak tam sme narvaný jako slanečci," zasměje se. A ke všemu Hanka čeká malý. To nechci vidět, až se narodí."
"U nás to taky nejde," zvedne od rukopisů hlavu paní Zábrahová. "Muž dělá externě fakultu a vysedává po večerech," zamyslí se. "A teď má zrovna před zkouškama. Je z toho nervózní a já z něj. Aby to už měl za sebou."
Autorka, zkoušená osudem i vlastní slabostí (horší zdravotní stav, byla tehdy bez přítele, pořádného bydlení i bez dobré práce) se v novele utápí sebelítostí a je v textu trochu ufňukaná. Byť oprávněně. Stryjová zde popisuje autobiograficky své dojmy a vzpomínky na období, kdy se jí prostě nedařilo. V recenzi na konci knihy se píše, že kniha je bilancí vlastního ztroskotání, což se mi zdá nejvýstižnější.
Na druhé straně je sympatické, že se nechce mermomocí zalíbit nebo přikrášlit. Je to výpověď mladé ženy, která se snaží po svém vypořádat se životem. Novela osloví jen některé čtenáře, není moc dějová a to časté líčení všemožných potíží může někoho iritovat. Nebo někomu ztrápenému naopak nastavit zrcadlo.
Vzhledem k tomu, jak se to v jiných knihách až otravně hemží krásnými superhrdinkami, jsem jedině uvítala realistické líčení životních cest obyčejnější, ač vzdělané dívky.
Hodně jsem se nutila tuhle knihu dočíst. Kdyby "hrdinka" žila v součastnosti, skočila by z nuseláku hned na první stránce a nemusela by psát, že zapíjí tabletu, voda je studená. Polovinu knihy mi znělo v hlavě, kecy, kecy, kecy.
Pro mě to byl před lety, kdy se mi kniha dostala do rukou, velký objev. Styl, obsah, všechno. Oslovilo mě to.
Hrdinka hledající práci a bydlení; odehrávající se v padesátých letech 20. století; existenciální literatura.I když oficiálně nezaměstnanost nebyla, kniha ukazuje opak a i to, jak bylo těžké získat vysněné místo.Mohlo to být lépe propracované.
Štítky knihy
Praha nemoci 50. léta 20. století zaměstnání vysokoškolští studenti
(SPOILER) Moc pěkně napsáno. Historie se opakuje, problém mladých, jak se osamostatnit a být sám sebou..., k tomu je zapotřebí byt! Důstojné bydlení je zaručeno ústavou... Bydlení je základní lidská potřeba, nutná k založení rodiny nebo alespoň k možnosti normálně partnersky žít...
Paradox: mířili jsme směrem na "západ" a protože je Země kulatá..., víme, že není placatá, tak jsme zase na "východě"... Jen jsme za tuto cestu zaplatili, vším, nejen co jsme měli, ale topíme se v dluhách... A byty pro mladé...?! Ironie nebo nechápeme, co je demokracie, že musíme o základní potřeby demokraticky bojovat např. generální stávkou jako v r. 1989, tenkrát to vlády lidem umožnila. Sama jsem byla účastníkem a dnes je na zváženou, zda státní kasa je na podporu bytů a investic ve vlastním státě nebo miliardové nákupy od jiných států a tím podporovat jejich ekonomiku ? Němci hrdě nakukují sortiment, který se vyrábí v německých firmách.
Máme strach říci politikům, že chceme ze svých daní , které naplňují státní pokladnu, byty pro své mladé? Moci si nakupovat obilí od českých zemědělců?
Při četbě knihy si nechci připouštět deziluze a stále věřím, že dokážeme zajistit pro mladé byty a spravedlivou mzdu, aby bydleli bez zadlužení a zaplatili své základní potřeby k důstojnému životu, alespoň jako za socialismu... Nebo v dnešním kapitalismu je to jen chiméra? Jakému procentu mladých se bez hypoték nebo bez pomoci příbuzných podařilo získat svůj byt?
Přístup k informacím i názorům k této knize má podpořit svobodné myšlení, úvahy o rezignaci nebo o demokratické petici, demonstraci, stávce apod. aktivity znemožňovány či ponechány na rozhodnutí lidí, aby si mohli utvořit vlastní názor. ¨
Autorku doporučuji.