Pražský kabalista
Marek Halter
Na počátku historického románu z pražského židovského města stojí slib dvou přátel a domluvený sňatek jejich dětí. Jak už to ale bývá, člověk spřádá plány a Bůh je mění. Osudy Evy, vnučky slavného rabiho Lowa, a rabiho přítele Davida Ganse přímo ovlivní okolnosti vzniku i zániku Golema, bytosti, jíž rabi Low vdechl pomocí kabaly život, aby ochraňovala židovské město. Hrdinou příběhu ale není samotný rabín, ale právě David Gans, matematik, astronom a kabalista, jenž se stýká s Tycho Brahem, Johanesem Keplerem a ostatními učenci v rudolfinské Praze, a v neposlední řadě Eva, s níž přichází potichu, po špičkách do příběhu láska.... celý text
Literatura světová Historické romány
Vydáno: 2012 , GaramondOriginální název:
Le kabbaliste de Prague, 2010
více info...
Přidat komentář
Pražský kabalista nebyl zrovna můj šálek čaje. Přečíst se rozhodně dá, ale žádné nadšení se z mé strany nekonalo. Jako plus beru vykreslení život v tehdejší Praze a židovské čtvrti a náhled do židovské víry, ale vznik Golema je pro mě v této knize ze žánru fantasy.
Suma sumárum, nic, co bych potřebovala číst znovu.
Podle zdejších komentářů jsem nečekal nijak velkolepé dílo, ale mile jsem byl překvapen.
Kniha nás zavádí do rudolfínské Prahy a do tehdejších míst židovského města. A popisuje výborně danou dobu a místo. Je zajímavé sledovat tu spoustu osobností, které historie zná.
Styl psaní mi seděl, kapitoly akorát a kniha má spád. Jediné co mi vadilo, byla místy přemíra hebrejských výrazů a slovník na konci o pár slovech, což nepojme téměř nic z knihy.
Kniha stojí za přečtení, už jen proto, že se dozvíte, co udělá jedna uzavřená dohoda, jíž byl David svědkem.
Víc jak poutavě vylíčil autor rudolfínskou Prahu a Židovské město - ghetto. Náhle se ocitneme v prostředí plném učenců, hvězdářů, matematiků, alchymistů... Vše pro rozkvět, potěchu Rudolfa II. a jeho milovaného města Prahy. A na pozadí toho všeho, vlastně přímo ve středu toho všeho dění, ožívá sám Golem, aby Židy chránil před ústrky a posměchy ostatních Pražanů. Příběh, začíná jedním ukvapeným slibem dvou přátel Jákoba Horowitze a Izáka Kohena, který bude mít pro jejich děti Evu a Izajáše, ale i pro další zúčastněné tragickou dohru...
Knihu jsem přečetla za dva dny. Velice se mi líbila.
Ze zacatku me kniha moc nebavila, bylo v ni dosti vyrazu, kterym jsem nerozumnela ale pak se to zlomilo a nemohla jsem se odtrhnout. Pribeh Golema je zajimavy a smutny. Doporucuji k precteni.
Historie v pojetí autora, to je společenský život židovské komunity v Praze v 16.století, náboženské texty, množství hebrejských výrazů a pogromy. Pro mě nestravitelné, po 150 stránkách jsem to vzdal. Knihu věnuji do knihobudky.
Stará legenda o pražském golemovi spojená s příběhem nenaplněné lásky. Ale nebojte: nejedná se o žádnou červenou knihovnu ozvláštněnou naivními zmínkami o kabale - autorovy znalosti židovského prostředí mu umožňují dát románu větší hloubku a věrohodnost. Ovšem, pokud nejste ochotni uvěřit, že Slovo má moc vdechnout život i hromadě vltavského bahna, musíte knihu brát nikoliv jako historický román, ale spíše jako pohádku pro dospělé ... nebo jako alegorii o zneužití moci lidskou pýchou a hloupostí. Trochu rušivě na mne působila závěrečná část epilogu, ale to je jen drobná vada na kráse (nebo mé nepochopení) jinak vcelku zdařilého díla.
Neuvážený slib dvou dobrých přátel prakticky zničí čtyři lidské životy.
Zatím nejlidštější pohled na legendu o Golemovi, co jsem kdy četla,nebo viděla. Krásný citlivý a silný příběh,plný moudrosti v řádcích i mezi nimi. A stejně krásné postavy.
Je děsivě pravdivé,jak pan Halter vykreslil lidskou reakci tváří v tvář zázraku. Jak málo si dokážeme vážit něčeho vyjímečného,jak brzy reptáme a hnidopichujeme a jak nakonec mnohdy sami zašlapeme své zázraky do bláta.
Dojal mě příběh Davida a Evy- až na několik výjimek vyprávěný bez snahy o akčnost,vyznívá spíš melancholicky. Naopak vylíčení rudolfínské doby mě opět dovedlo k přemýšlení nad tím,jak málo se lidé ve své povaze za ta dlouhá staletí změnili.
Mimochodem-je velmi zajímavé kolik nařízení,která čteme ve Starém Zákoně,má kořeny nejen v náboženství,ale týká se zároveň hygieny a o kolik ten znevažovaný a pohrdaný židovský národ předběhl své vrstevníky. Vezměme si třeba jen příkazy očisty,nebo těch diskutovaných příkazů a zákazů jak a s čím co vařit.
Nevšední zpracování legendy o Golemovi. Poutavý příběh z rudolfínské Prahy odehrávající se převážně v židovském městě a sledující osudy rabiho Lowa ,jeho blízkých a židovské komunity vůbec, to vše na pozadí evropských historických kulis.
Musím uznat, že se autorovi povedlo tuhle legendu podat velmi čtivým způsobem. Příběh se mi četl dobře a líbí se mi i to, jak jsem mohla poznat běžný život Židů tehdejší doby.
Uzasna kniha, uzasne se cte a hlavne historicky ramec je zasazeny jak ma byt. Klobouk dolu, jiz dloho jsem necetl tako poutave napsany pribeh o Golemovi :)
nemohl jsem přestat číst, oživlo mi staré židovské město s jeho starostmi a útrapy a dvou legend staré prahy rabbiho Löwa a Golema
Štítky knihy
Židé golem kabala stará Praha historické romány rabíni
Autorovy další knížky
2012 | Pražský kabalista |
2013 | Královna ze Sáby |
2006 | Sipora |
2004 | Sára - Biblické ženy |
2005 | Záhady Jeruzalema |
(SPOILER) Z nádražní knihovny v Chomutově. Prvních asi 20 stránek jsem protrpěla, říkala si "kdyby se to dalo číst, asi by nikdo nenechal v knihobudce novou knihu, proč jsem si raději nevzala toho Lenze" (v knihobudce byla kniha "Vzor" od Siegfrieda Lenze, nad kterou jsem váhala). Jak poznamenává uživatel ondras666, v knize je totiž řada hebrejských výrazů, přičemž na začátku je jich úplně nejvíc a navíc není úplně jasné, co od knihy čekat.
Bylo štěstí, že jsem při návratu ze služební cesty neměla po ruce jinou knihu ani další knihobudku, kde bych mohla provést výměnu. Protože po (alespoň pro mě) neslaném nemastném začátku mě děj chytil a nepustil. Hebrejské výrazy sice pokračovaly a vysvětlení některých není v textu ani ve slovníčku, ale nakonec jsem naznala, že to má něco do sebe. Příběh je tak trochu více tajemný a je z něj patrné, že i když židovská komunita žila v českých zemích dlouhodobě, kulturní rozdíly mezi Židy a majoritní společností byly mnohem větší, než by člověk čekal. Je to škoda, protože v mnohém byli Židé o hodně napřed. Kniha tak podává svědectví o mnoha historických postavách a skutečnostech. Mnohé je samozřejmě autorova fantazie či přinejmenším neověřená legenda – ale to k dobrému románu patří.
Pár věcí jsem si uvědomila. O pogromech na Židy v průběhu dávnější historie se sem tam nějaké zmínky vyskytnou, ale nikdy mě nenapadlo, že pronásledování trvalo prakticky permanentně a jak krutou podobu mohlo mít. Stačilo, aby se objevil mor nebo něco podobného. Také mě napadlo, z čeho vlastně vznikla legenda o Golemovi – má nějaký reálný základ?
Příběh končí smutně. Odkazuje na nikdy nekončící tragédii židovského národa – ale i na pýchu lidského rodu. Plánovat dětem budoucnost ještě před jejich početím, to dnes asi vyvolá pobavený úsměv. Ale j stále nemálo takých, kteří svého právě narozeného potomka v duchu vidí na univerzitě nebo na stupních vítězů na olympiádě, a ani je nenapadne, že by si syn či dcera třeba chtěli jednou zvolit jinou cestu ke štěstí...