Komediant / Rorschach
Brian Azzarello , Lee Bermejo , J. G. Jones
Před Strážci série
< 2. díl >
Morálka Edwarda Blaka je temná a rozporuplná, skoro jako jeho černý smysl pro humor. Ale přestože jsou morální zásady tohoto ctižádostivého muže pochybné, je jisté, že svou práci zastane, i když je špinavá. Tentokrát ho tajná služba vyšle do Vietnamu a KOMEDIANT tak přijde na bojiště, aby se smál naposledy. U Waltera Kovacse bylo už od dětství jasné, že má na rozdíl od všech ostatních vrozený smysl pro spravedlnost. Z nechuti nad hříšností světa kolem sebe se z něj stal vigilant známý jako Rorschach. Jako maskovaný hrdina Walter vidí příkrý, černobílý kontrast mezi dobrem a zlem a nastoluje spravedlnost tak, jak uzná za vhodné.... celý text
Literatura světová Komiksy
Vydáno: 2014 , BB artOriginální název:
Comedian / Rorschach: Deluxe Edition, 2013
více info...
Přidat komentář
Mierne som sklamaný z tohto diela. Ako aj Komediantov, tak Rorschachov príbeh mi prišli ako priemerné prinajlepšom. Kresba sa mi páčila, ale príbehy také nemastné-neslané. Neodporúčam. Ani ako doplnenie sveta Strážcov to nebolo bohvieako dobré.
Možná za to může mé přehnané očekávání. Možná za to může to, že Rorschacha považuju za velmi uvěřitelnou postavu. A Komedianta za solidního šílence. A že mám oba velmi rád... Možná jsem k tomuto dílu měl přistoupit jinak než se svým absolutním nadšením... které vyprchalo velmi rychle.
Po předchozím výborném díle je pro mě druhý díl zklamáním. Oba příběhy napsal Brian Azzarello a bohužel nelíbil se mi ani jeden. První příběh - Komediant má povedenou kresbu J. G. Jonese, ale scénář mě vůbec nezaujal - je v něm spoustu zbytečných odboček a je zbytečně překombinovaný - prokrácení by mu prospělo. Děj druhého komiksu (Rorschach) je nemastný/neslaný a navíc se mi nelíbila ani kresba Lea Bermeja. První komiks dvě hvězdy, druhý jedna, celkové hodnocení jeden a půl hvězdy.
Komediant
Když jsem tuto knihu začínal číst, tak jsem doufal, že to nebudou jedny z těch Azzarellových scénářů, které mi moc nedávají smysl. Naštěstí to tak není. Právě naopak. Je to luxusní politicko válečný thriller. Brian zde staví Komedianta do situací, kdy musí čelit událostem kolem JFK, válce ve Vietnamu, protiválečným náladám ve společnosti, ale také svým činům. Ne vždy tomu ale dokáže čelit jen s cynismem sobě vlastním, protože některé události se ho opravdu hluboce dotknou. Musím říct, že tohle vyprávění mě bavilo. Ne, nemám teď Komedianta raději než dřív, ale bylo fajn nahlédnout také pod jeho cynickou masku. Vyprávění z Vietnamu mi připadalo slabší, ale chápu, že bylo důležité pro pozdější děj v Americe. Děj kolem JFK a RFK byl perfektní.Kresba je hodně fajn.
Rorschach
Příběh Rorschacha je jedna velká deprese. Beznaděj v prohnilém městě bez vyhlídky na spásu. Kresba Lee Bermeja tuhle náladu ještě umocňuje. Víc k tomu není co napsat. Rorschach tak, jak jej znáte z Moorových Strážců - nemilosrdná, nesmiřitelná a černobílá pomsta. Týpek, kterého nechcete mít za přítele a už vůbec za nepřítele. Je škoda, že se Brian nepustil do nějakého jeho originu, ale jenom odvyprávěl případ s jedním gangem. Případ, který není ničím výjimečný. Prostě jeden z mnoha. A také asi jeden z těch, kdy to nešlo tak úplně podle plánu.
Druhá kniha série Před Strážci je opět dobrá, ale kvalit té první, od Darwyna Cooka, nedosahuje. Oba Azzarellovy příběhy jsem si užil. Jak jejich scénáře, tak jejich kresbu. Galerie obálek a bonusy jsou opět perfektní. Překlad textů v obrázcích šel zase do neuvěřitelných detailů.
Laťka byla opět vysoko, a na mysli nemám Moorův nepřekonatelný originál, nýbrž první knihu Před Strážci od Darwyna Cooka. Jak se Brian Azzarello popasoval s Komediantem a Rorschachem? První jmenovaný dopadl o něco hůře, příběh je na můj vkus místy dost zmatený a nepřehledný, naštěstí na zajímavosti a pointě mu to moc neubírá. To druhý příběh... Extratřída a naprostá paráda, Rorschach je přesně takový, jakého ho chcete, a jeho noirové "dobrodružství" je bezútěšné zrovna tak. Strašně rád bych napsal něco o epizodě s taxikářem, ale to bych zkazil skvělé překvapení, což dělám nerad. A tak jen dodám, že oba příběhy jsou úžasně nakreslené a Strážcům ostudu nedělají.
Komediant - Z mé strany velké zklamání. Na tento komiks jsem se hodně moc těšil, protože mi Komediant přišel, jako nejzajímavější postava ze Strážců. Cynický zabiják, který pochopil jak to ve světě chodí a rozhodl se být absurdním vtipem pro tento svět. Osobně mi přijde, že scénárista Brian Azzarello, tak úplně nepochopil samotnou postavu. Měl prostor na to, aby Komedianta vykreslil, dal mu nějaký rozměr, ale místo toho nám radši ukazuje politické intriky atd. Jasně scény z Vietnamu jsou zajímavé a krásně ukazují zrůdnost Eddieho, ale to je trochu málo. Čekal jsem více. 6/10
Rorschach - Můj druhý nejoblíbenější Watchmen. Opět velká natěšenost, a opět mírné zklamání. Azzarello pochopil postavu, ale bohužel selhává v příběhu. Příběh je obyčejný a krom pár momentů nenabídne skoro nic zajímavého. Naštěstí tohle kompenzuje skvělá kresba od Lee Bermejoa, která příběhu dodává tu správnou a hutnou atmosféru. To, co příběh ztrácí na originalitě, tak to tahá nahoru Rorschach jako postava a celkové pojetí příběhu. Mít to o trochu zajímavější příběh, tak by to byla velká pecka. Škoda. 6,5/10
Samotný komiks obsahu spoustu nádherný obálek, náčrty stránek a medailonky autorů. Obálky jsou moc povedené a hned bych si je nechal zarámovat jako obrazy.
Malinko zklamání, od scenáristy i titulních postav jsem si sliboval mnohem víc. Ovšem pořád jsou oba komiksy o chlup lepší než předchozí Hedvábný přízrak, ačkoliv kvalit Minutemanů nedosahují ani náhodou.
Brian Azzarello rozehrává dva komorní příběhy: první se točí kolem opakujícího se tématu, aniž by do problematiky přinesl něco nového, a ten druhý zas přichází s očekávatelnou pointou, navíc spíchnutou podivně narychlo. Nic to však nemění na faktu, že pominu-li nenaplněná očekávání, pořád je jádro historek přesně podle mého gusta - cynické, syrové a skrznaskrz lidské. Přitom děj ani na moment neztrácí eleganci, již Watchmenům vložil do vínku Alan Moore. Jen se autor znatelně drží v jeho stínu, namísto toho, aby se jej pokusil překročit. Což je trochu škoda, protože jestli budou takhle bázliví všichni tvůrci, celý projekt pak pozbývá smyslu. Pochvalu před nastoupenou jednotkou si každopádně zaslouží oba výtvarníci – J. G. Jones i Lee Bermejo nezklamali, byť třebas jen jediným okénkem.
Tenhle komiks jsem si koupila jen kvůli Rorschachovi. Jen kvůli němu mám, tak ráda Strážce - Watchmen. Sama nevím, asi jeho temnou a zajímavou stránkou. Proto jsem taky četla pouze jeho část komiksu, ale Komedianta si asi taky přečtu. Ten, kdo má stejný názor na Rorschacha, tak jako já, ať neváhá a kupuje.
Rorschach je snad nejúžasnější postavou celé série. Nadchl mě v původním příběhu a v této knížce tomu ještě přidal.
Zároveň KONEČNĚ dostáváme náhled do Komediantovy duše. Spousta lidí Komedianta v původním příběhu odsoudila, ale tady se nám konečně ukazuje, že vše není tak jednoduché (obzvlášť ve světě Strážců).
Oproti ostatním dílům míň keců a víc řežby, pročež byla nezbytná špicová ilustrace! Jelikož film žeru stejně jako originální Wočméčka, trochu mi vadilo přežvejknout, že pan šašek podle Azzarellouše NEBYL tim druhym pistolníkem na travnatym pahorku... nicméně úžasně stylová záležitost s výbornýma odkazy na Četu (Barnes) a Taxíkáře (Travis), hlavně jsem se fakt dočkal něčeho jako Rorschachovy holky co mu v utrápenym Xichtě vykouzlila symetricky nejmín hrozivou masku Waltera a dík který si nakonec taky mohl svymzpůsobem vrznout:)
Jsem hodně velký fanda Watchmenů a Rorschach je moje nejoblíbenější postava vůbec, takže očekávání byla vysoká. Nakonec mě ale víc zaujal příběh Komedianta, což jsem nečekala a zklamalo mě to. Rorschachův příběh je dobrý, ale čekala jsem něco většího.
Shodou okolností jsem byla okolnostmi tak říkajíc donucena se na tento komiks podívat a posoudit ho. Na jednu stranu oceňuji respekt k původní látce, ale ve výsledku mi to přišlo málo rozvíjející postavy výtečně podané Watchmeny od Moora. Nic moc rozvitého, ani do šířky ani do hloubky. Vzhledem k tomu, že jsou Komediant a Rorschach mými nejoblíbenějšími postavami, jsem prostě čekala víc. Už tu padlo, že Rorschach je takovou neoficiální hlavní postavou Watchmen (alespoň pro většinu fandů). Navíc u obou postav jde o typy tak psychologicky zajímavé, že se o jejich životech musí úžasně fabulovat. U Komedianta to vyvážilo naroubování na zásadní události té doby (Kennedyovi, Monroe, Vietnam atd.).
Ale napříště si radši znovu vezmu do ruky Watchmen. Přece jen je v nich toho tolik, že si člověk vystačí.
Není co řešit, pět hvězdiček na stoprocent. Watchmen je pro mě ten nejlepší komix, co vznikl.:)
Říkejte tomu přehnaná očekávání, ale prostě to nebylo ono. Velký problém mám s Rorschachem jehož příběh je no prostě... zbytečný a lehce demytizující a tentokrát mi to vnitřně vadí. Bermejova hypermoderní kresba nesedí k celkovému syrovému stylu, který Rorschach představuje. Příliš vyumělkovaný, příliš dokonalý. U Jokera to nevadilo, ale tady to bije do očí. Azzarello se pokusil odkrýt lidskou stránku, najít to nevyřčené málo přerodu v dokonalého "superhrdinu" jakého známe z originálu, ale tím jako by poškodil onu auru. Navíc Rorschach je nepřiznanou hlavní postavou Strážců, tak proč, mu dávat další zbytečný přívěšek. Proč? Mimochodem to dloubnutí do Scorseseho Taxikáře je krásně provedené, to zase jo. Komediant na druhou stranu velice příjemně překvapil. Možná proto, že byl přes brzkou smrt, pořád poměrně dostatečně zajímavou figurou. Vztah s Kennedyovic klanem, drobné výlety po nejdůležitějších událostech jedné éry, všechno funguje. Skvěle to odsýpá a poodkrývá historii světa Strážců, která je pokřivená odrazem té naší. Spousta památných momentů a Jonesova přesná, době odpovídající kresba. Ze série Před Strážci zatím nejlepší příběh.
Kresba byla dobrá ale to čtení bylo slabší