Při loupání cibule

Při loupání cibule
https://www.databazeknih.cz/img/books/31_/3177/bmid_pri-loupani-cibule-a9I-3177.jpg 4 43 43

Günter Grass předložil na prahu osmdesátky autobiografii, která je jak u tohoto rozeného fabulátora není ani jinak představitelné umělecky komponována a stylizována a neustále osciluje na hranici autentického dokumentu a fikce, dokládajíc i otevřeně přiznávajíc, že každé vzpomínání je i při nejupřímnější snaze o pravdivost vždy tvorbou příběhu a postav, nikoli jejich pouhou věrnou reprodukcí. Autor tu revokuje skutečné události, lidi a zážitky, z nichž většina později vstupovala do jeho uměleckých textů (především gdaňské trilogie: Plechového bubínku, Kočky a myši, Psích roků), jako by obracel směr uměleckého procesu: jestliže dříve proměňoval životní materii na umělecký tvar, nyní se zpětně a s přiznanou nejistotou na každém kroku snaží rekonstruovat životní a historickou realitu, z níž jeho umělecké příběhy a postavy vznikaly. Výsledkem tohoto pokusu je ovšem zase výsostně umělecké dílo, poutavé vyprávění s výraznými postavami, pointovanými příběhy a grassovsky hravým stylem, ale současně i dílo jako vážné, upřímné a reflektované svědectví o době a společnosti, v níž autor žil. Tyto hodnoty díla byly bezprostředně po vydání překryty vzrušenými diskusemi, jež se soustředily na jediný bod celé knihy: na Grassovo pozdní přiznání, že jednotka, do níž byl jako dobrovolník na sklonku války přidělen, patřila k divizi SS. Nezaujatý čtenář se přesvědčí, že to není zdaleka jediný důvod, proč toto pozdní dílo velkého autora číst.... celý text

Literatura světová Biografie a memoáry
Vydáno: , Atlantis
Originální název:

Beim Häuten der Zwiebel, 2006


více info...

Přidat komentář

Jarcaa
15.07.2023 5 z 5

Kniha mi několik let ležela v knihovně, kde jsem ji vzala nevím. Sahla jsem po ní mimoděk před dovolenou, aniž bych o ní i něco tušila, jen jméno GG jsem znala. Prvních pět stran byl šok - "tak to nedočtu", na dalších stranách jsem některé odstavce přeskakovala. A pak to přišlo, wau, začala jsem si užívat nádhernou skladbu vět i děj.
Za odhalení, že byl autor jako ještě skoro dítě v jednotce SS, jsem naopak ráda, dává nahlédnout do mladé německé duše.

milan.valden
08.02.2023 4 z 5

Prozaik, básník a výtvarník Günter Grass (1927–2015), nositel Nobelovy ceny za literaturu (1999), patří k nejvýznamnějším německým spisovatelům. Jeho první a nejslavnější román Plechový bubínek (1959) mám rád, i když je to už dávno, co jsem ho četl. Z ostatních děl mě ale už žádné nenadchlo (četl jsem Kočku a myš, Potkanku, lokální umrtvení, Žabí lamento, O konečnosti a pár her) a jiná jsem zkoušel číst, ale nešlo to (Psí roky, Platejs), k dalším česky vydaným jsem se ani nedostal (Širé pole, Mé století, Jako rak, Příběhy z temné komory). Doma jsem si nakonec nechal jen tři svazky: Plechový bubínek, Kočku a myš a Při loupání cibule. Brzy vyjde novela Setkání v Telgte, na kterou jsem už dlouho zvědav.
Teď jsem konečně přečetl Grassovy vzpomínky Při loupání cibule (tuhle knihu bych nedal už jen proto, že ji mám s autorovým podpisem z roku 2007, když v prosinci knihu osobně představoval v pražském Goethe-Institutu). Grass v knize z roku 2006, napsané jeho typicky šťavnatým a jazykově bohatým stylem, vzpomíná na období od počátku druhé světové války v roce 1939, kdy mu bylo 12 let a vyrůstal v polském Gdaňsku, do roku 1959, kdy vyšel Plechový bubínek. Těch dvacet let bylo určujících pro jeho život, zrání, uměleckou tvorbu a psaní.
Když kniha vyšla, strhla se mela, protože Grass se poprvé přiznal, že na konci války, jako ani ne sedmnáctiletý mladík, sloužil krátce u Waffen SS. Ta kniha je ale především o jiných věcech: o nelehkých válečných a poválečných letech, o Grassových studiích nejprve na kamenické škole v Düsseldorfu a pak na Univerzitě umění v Berlíně, o jeho četbě a psaní, o jeho rodičích a sestře, o přátelích, o prvních láskách a prvním manželství... Dozvíme se také o tom, co Grasse ovlivnilo, jak psal a co z jeho života se odrazilo v jeho románech. Zajímavé a důležité vzpomínky působivě vykreslují poválečná léta a Grassovo zrání. Chvílemi jsem ale neměl trpělivost na Grassovu přílišnou upovídanost...


Pablo70
29.12.2020 5 z 5

Hrdina animáče Shrek říká o sobě a své povaze, že je jako cibule: má tolik vrstev a každá je jiná. Tak to je s námi všemi. Pokud se rozhodnete číst tuhle knihu, určitě k ní přidejte i Plechový bubínek. Knihy se prolínají a já už nevím, v které bylo co napsáno, ale rozhodně se doplňují. Prolnout realitu s fikcí umí Grass brilantně.
K těm "šokujícím" odhalením: každý jsme vyrůstali v nějaké době. My po válce byli pionýry s rudými šátky a vůbec jsme nevěděli, jak protivné a obtížné to může být pro naše rodiče. Už ve škole jsme pravidelně povinně hromadně navštěvovali filmy o válce a těžké době okupace, já žil v Sudetech a moji rodiče byli dosídlenci - o tom, co se v městě dělo v době, kdy se tamní německé obyvatelstvo přihlásilo k Říši, se mlčelo, ta doba prostě neexistovala! Teprve v posledním desetiletí se tabu nacismu uvolnilo a jsme doslova zahlceni dokumenty typu Hitlerův okruh zla ap. Proto bylo přiznání Grasse, že jako teenager sloužil u SS ve své době tak šokující. V denacifikované SRN se o tomhle samozřejmě mlčelo. Takže: všeho dočasu. Když jsem mluvil se spolužačkami o našich školních letech, vzpomínaly na ně s láskou, přes všechny ty fronty u obchodů a soudruhování, kam pohlédneš. Ale doba se rychle mění. Když moje dcera chodila na základku, její spolužák sedící lavici před ní byl emo, a tak jsme vymysleli pořekadlo "můj táta byl komouš a já jsem dnes emouš". Nasmáli jsme se!
Grassova autobiografie je i nadrealistická, jako jsou nadreálné i naše vzpomínky na mládí a dětství. I esesák Grass byl jen obyčejný kluk. Jeho kniha vám to poví. Díky za ni!

Akana
30.11.2014 5 z 5

Grassův vytříbený literární styl mám moc rád, jakkoli je občas nelehké ho vstřebat. Stejně ale obdivuji i jeho osobní kvality. Jeho neochvějnou poctivost, s níž říká nahlas to, na co by většina nejradši zapomněla. Nepříjemné pravdy bez růžových brýlí, bez sebeklamu, nebo snahy zalíbit se dobovým náladám. Za svou kariéru se stal pro mnoho lidí nejen v Německu značně nepohodlným hlasem svědomí a dráždí dodnes. Že se stejně nekompromisní upřímností, s jakou glosuje veřejné dění, dokáže namířit zpytavý reflektor i na své soukromí, dokazuje tato kniha.
Není to klasická autobiografie, takovou bych od Grasse ani nečekal. Pokrývá zhruba jen dvacet let autorova života, od pozdního dětství v těsně předválečném Gdaňsku po práh jeho spisovatelského věhlasu, ale právě tyhle formativní roky jsou pro jeho tvorbu i životní postoje nadmíru důležité. Na mnoha místech se dozvídáme leccos o skutečných předobrazech postav, nebo událostí známých z jeho románů, jinde Grass záměrně, s lehkým šibalstvím, trochu mlží.
V čem je ale neoblomně otevřený, jsou okolnosti, za kterých se stal jedním z miliónů poblouzněných následovníků Vůdce, což ho na samém sklonku války dovedlo až do řad jednotek SS. Grass si v této životní kapitole nijak nenadržuje. Nepředstírá, že má o svém tehdejším rozpoložení a motivech jasno, opakovaně poukazuje na skutečnost, že člověk ve dvaceti a v osmdesáti není a nemůže být týž. Vlastně jde o dvě různé osobnosti, které jedna druhé nikdy nemohou plně porozumět. Přesto se o to Grass zarputile snaží a svému dávnému zrcadlovému protějšku nic neodpustí.
A stejně pečlivě a přísně mapuje i své další osudy: zranění, zajetí (jestli ale v zajateckém táboře skutečně hrál kostky s budoucím papežem, ví asi opravdu jenom on), politické vystřízlivění, poválečnou nouzi, první erotické zážitky, probuzení uměleckých ambicí, první lásky atd. To všechno nevypráví tónem blahosklonného vševěda, ví, že paměť je nespolehlivá, má tendenci vylepšovat, zkreslovat, a do svých úvah tuhle nejistotu promítá. Vrstvy cibule svého životního příběhu loupá nanejvýš svědomitě, bez ohledu na slzy. Jen taková zpověď může očistit. Klobouk dolů pane Grassi.

Ivuska.09
10.11.2014

Pokud někoho zajímá život Güntra Grasse, tak toto jeho autobiografické dílo jednoznačně doporučuji.

Hanyk
25.07.2011 5 z 5

Jedna z nejlepších autobiografií.

Autorovy další knížky

Günter Grass
německá, 1927 - 2015
1969  82%Plechový bubínek
2005  89%Psí roky
2009  69%Kočka a myš
2007  89%Při loupání cibule
2005  80%Jako rak