Příběh je mrtev? Schizmata a dilemata moderní prózy
Jiří Trávníček
Téma knihy je stanoveno jako otázka: je v moderní próze (zhruba po G. Flaubertovi) ještě možný příběh? A pokud je možný, tak za jakou cenu? Proč prozaik 20. století příběhu nevěří? Čím vším si ho musí zasloužit a co musí udělat, aby byl — jako vypravěč příběhu — pro svého čtenáře důvěryhodný? V první části se autor snaží nastínit hlavní problémy moderní prózy. Jsou jimi především rozchod fabulace a vyprávění a zbytnění racionality (vědění, vědomí, myšlení). Zatímco prozaik 19. století se mohl spolehnout na to, že „vyprávět“ a „vědět“ se nacházejí v souladu, pro prozaika 20. století je tento soulad ztracen: „vědět“ se postavilo proti „vyprávět“. Druhá část knihy se skládá z 55 konkrétních pozorování, jež jsou seskupena do pěti tematických okruhů. Konkrétní interpretace se týkají jednotlivých děl české a světové literatury, dílčích míst těchto děl, dvou tematicky příbuzných děl atd.: Smrti v Benátkách od Th. Manna, Rothova Pochodu Radeckého, Hnusu od J.-P. Sartra, Života a díla skladatele Foltýna od K. Čapka, Oka uragánu P. Whitea, próz I. B. Singera, Bykavova Lomu, Psí kůže V. Körnera ad.... celý text
Přidat komentář
Vynikající kniha plná velmi podnětných úvah, psaná srozumitelným jazykem. Autor analyzuje problematiku na konkrétních příkladech, díky čemuž jsem našla několik skvělých tipů na čtení (například kouzelný Pochod Radeckého, ale třeba i Szekerezádu, která je dodnes jednou z mých nejoblíbenější knih ever). Z teorie literatury jsem toho svého času četla hodně, nicméně tato kniha patří k nejlepším. Food for thought. Celá ta edice Nakladatelství Host je chvályhodným počinem.