Půlnoční modř
Simone van der Vlugt
Holandsko druhé poloviny 17. století. Výtvarně nadaná Catrijn se po smrti svého o dost staršího manžela vydává z rodné vesnice poblíž Alkmaaru žít do města, jak vždy toužila. Získá místo hospodyně u bohaté rodiny v Amsterdamu, kde v té době žije a tvoří i Rembrandt van Rijn. Catrijn je zde šťastná, záhy je však kvůli stínu z minulosti nucena dobré místo opustit a odejít až do vzdáleného Delftu. Přijme nabídku pracovat jako malířka v keramické dílně a podílí se na zrození věhlasné holandské fajánse. Najde tu blízké přátele, mezi jinými i Jana Vermeera, a také svou životní lásku. Přicházejí však těžké časy. V Delftu dojde k obrovskému výbuchu muničního skladu, který v roce 1654 zničil velkou část města. A vzápětí do příběhu razantně vstoupí morová rána, která ve stejném roce postihla většinu země a jež navždy změní i život Catrijn.... celý text
Romány Umění Historické romány
Vydáno: 2017 , MetaforaOriginální název:
Nachtblauw, 2016
více info...
Přidat komentář
Téma této knihy mě velmi lákalo a autorka rozhodně nezklamala. Příběh je krásně vystavěný, čtivý a hnedka vás to vtáhne do děje. Navic jsem měla to štěstí a před pár lety jsem se na stejných místech jako hlavní hrdinka pohybovala, tak to byl ještě takový milý bonus navíc. Rozhodně doporučuji si i některá jména umělců zmíněných v knize dohledat - jejich osudy jsou též velmi zajímavé.
Předně musím říct, že autorka umí vtáhnout čtenáře do děje, přečetl jsem za dva dny. Historie výroby holandského porcelánu byla zajímavá, nechybí kvalifikovaný doslov a seznam zdrojů. Přesto po dočtení byl můj dojem poněkud rozpačitý. Předně autorka pojala Katrin jako moderní emancipovanou ženu, což u vesničanky, která pomalu neuměla ani číst a psát, působilo hodně nevěrohodně. Korunu tomu nasadilo povídání s přítelkyní o tom, že na svatbu v 17 letech byly příliš mladé. Mluvit takto v 17.století, to je tedy opravdu kiks. Dále příběh je plný dramatických událostí, ty se ale vždycky rychle a jaksi sami vyřeší. Řadím knihu spíše do kategorie románů pro ženy.
Do života neohrožené ženy se toho vejde hodně i když žije v Holansku v 17. století. Catrijn se pere o svůj život a jde si navzdory strachu a pochybnostem za svým přes mnohé překážky, přičemž tou první je despotický manžel. Její statečnost jí přináší setkání s několika významnými umělci své doby a s lidmi, kteří ji dopomohou k využijí jejího talentu. Jako nadaná malérečka stojí u zrodu slavné délfské keramiky. Fiktivní příběh na pozadí skutečných událostí. Forma jednoduchého vyprávění není žádným literárním skvostem. Obsah však zajímavý a přes popisované hrůzné události se knížka čte lehce.. "Výborný historický román s prvky romance i thrilleru" . (Biepmiepje).
Naprosto skvělý román: ze zajímavé doby (17. století) a místa (od Alkmaaru přes Amsterdam do Delftu, včetně grachtů, kanálů, řek a jezer i moře), historicky podložený (včetně výbuchu muničního skladu a jedné z pravidelných epidemií moru), plný kulturních odkazů (nejen výtvarných, i Plavčíci kapitána Bontekoea jako tehdy vydaný deník jsou zmíněni), s živými postavami a netuctovými osudy. A vlastně to byl i thriller a romantika v jednom.
Bílomodrá delftská fajáns, její vznik, výroba a zdobení ještě doplňovaly pohledy do života místního Jana Vermeera (tehdy spíš hospodského než malíře nádherných figurálních komorních obrazů) a Carla Fabricia (autora i literárně pruslulého obrazu Stehlík), a dokonce se v úvodu mihl i sám mistr Rembrandt, v Amsterdamu. O době, způsobu života, náboženské stránce, správní a obchodní, včetně zámořských cest do Batávie a dál, o všem se v nepříliš obsažném románu dozvíme velice přirozeně. Styl je přitom opravdu holandský - stručné věty, dialogy plné přemýšlení a pak teprve dobře formulovaných odpovědí (pokud vůbec), zaměření na práci, ale i na střízlivé emoce dojde. Styl sice zdánlivě není košatý a mnohomluvný, přesto se před čtenářem rýsuje krajina i město i statek i dílna i sami hrdinové naprosto přesně a v barvách i vůních. V jednoduchosti je krása.
Skvělé.
Pozn.: nemám moc ráda výkřiky na obálce zde "ve stylu Dívky s perlou". Tenhle román dle mého nabízí mnohem všestranější pohled na dobu a místo, ostatně zajímavý pohled i na Vermeera, byť tento obraz zmíněn není. Zato možná předobraz Ženy v modrém čtoucí dopis...
P.S. Po přečtení dřívějších komentářů se zamýšlím, co znamená označení "jednoduchý román". Nevím tedy přesně, ale já bych zrovna tenhle jednoduchým ani vzdáleně neoznačila. Na to byl dostatečně košatý a přinášející spoustu zajímavostí z nejrůznějších oblastí života v nejednom místě v dané době.
Příjemná a zajímavá kniha, ta se povedla.
Krásná obálka, zajímavý příběh, jednoduchý, ale velmi obsažný styl vyjadřování. Hlavní hrdinka je sice nevzdělaná vesničanka, ale přirozeně inteligentní, takže spolknu své výhrady. Činorodé a obchodně zdatné Holandsko té doby, skvěle vypodobněné.
Moc se mi líbila postava Jana Vermeera, tak nějak bych si ho představovala. A zajímavý mi připadal šoltysův výklad postupu vyšetřování při podezření z vraždy, zvláště poslední věta mě zaujala: "Ke skřipci se neuchylujeme hned, přeci jen žijeme v sedmnáctém století." Soudím tedy, že v Holandsku se v té době nekonaly čarodějnické procesy, které naopak u nás (konkrétně na Jesenicku) byly v 17.století takřka na denním pořádku . . .
"Některá rozhodnutí činíte citem, jiná rozumem. Až do dnešního dne jsem se pohybovala někde mezi. Jednou jsem dala průchod citům, jindy věřila své intuici, jež cítila, že by se mé srdce mohlo zlomit. Za to, že tu teď sedím se srdcem rozlomeným na kusy, si mohu sama. Život není pohádka, ale boj, ve kterém snílci dostanou zasloužený trest."
Kniha mě bavila, byl to zajímavý exkurz do života lidí v 17 století v Holandsku, což je určtě moje vyhlídnutá destinace, kam bych se chtěl jednou podívat. Bylo to zajímavě a poutavě vyprávěné, autorčin styl psaní mi přišel příjemný, mělo to spád, dobrý a reálný děj. Krásně zde popisuje krajinu, osoby, města, postavení žen ve společnosti - takže to bylo takové pestré a barevné, jako by se čtenář díval na nějaký dobrý historický film. Byl tam i padouch a zákeřný a prospěchářský zloun Jacob a musím říct, že se jednotlivé charaktery lidí autorce povedly vykreslit opravdu věrně a poutavě. A také mě zajímaly ty věci ohledně keramiky (nedávno jsem četl Vondruškovu sérii o sklářích - Falknovská huť), takže to bylo takové dobré rozšíření tématu. Navíc je zde také pojednáváno o morové epidemii, která se prohnala Holandskem jako lavina a napáchala obrovské škody - bylo to o to zajímavější vzhledem k aktuální pandemii. Za mě hodnotím tuto knihu, na jejíž existenci mi poukázala manželka jako zajímavou a zábavnou, poučnou a rozšiřující obzory. Prostě to bylo fajn a četlo se to samo
Tak to byla relaxační kniha jak se patří. Jako odměnu jsem kromě příběhu, k němuž bych mohla mít nějakou tu výhradu, získala báječnou exkurzi do Holandska, do prostředí dílen s holandským porcelánem. Kniha mi přišla neobyčejně vhod a příjemně mi rozšířila obzory. Velmi mně zaujala i část knihy, kde holandská města zasahl mor. V dnešní době covid19 je to zajímavé číst, jak řešili epidemii tehdy.
Pěkná historická romance, dobře se četla, odpočinula jsem si u ní a něco nového jsem se dozvěděla....Co víc si přát.
Taková oddychovka...
Děj svižně plyne, ani se u toho nemusí moc přemýšlet, napsáno lehce, ale přece jenom se člověk lecos dozví. Chybělo mně víc emocí, citů...hrdinka mně do poloviny knihy připadala nijaká, pak si to trochu zlepšila..:-)
Přesto doporučuji.
Příjemné čtení, trochu historie, touhy, síla ducha, odpovědnost, mezilidské vztahy, láska a přátelství, to všechno tahle kniha s krásnou obálkou nabízí. Lehká četba do dnešní komplikované doby. Doporučuji!
Hezký příběh z Holandska, kde oceňuji i historická fakta zrodu delftské keramiky. Určitě stojí za přečtení.
Čtivý příběh o nevšedních zážitcích jedné talentované ženy. Oceňuji "neokoukanost" prostředí a svižné tempo knihy. Jen se nedejte zlákat tvrzením na zadní straně knihy, že příběh "obsahuje prvky thrilleru", možná jsou tu občas napínavé chvilky, ale thriller tato kniha potkala možná na vedlejší polici.
Krásný historický román s napínavým dějem zasazeným do Holandska v době rodící se výroby delftské keramiky.
pěkný příběh, není sice tak strhující, jak je napsáno na obálce knihy, ale čtivý se zajímavými informacemi o počátcích výroby delftské keramiky. Až pojedu do Holandska, určitě si nějakou koupím.
Nalakala mě obálka. Knížka je ale skvělá. Historický román předčil očekávání. Mor a výbuch municniho skladu nejsou jediné problémy, se kterými se musí talentovana malířka keramiky vypořádat. Jsou tajemství a hlavně činy, na které by ráda zapomněla, ale jiní o nich bohuzel vědí a snaží se z nich těžit ve svůj prospěch. Catrijn nemůže ustupovat donekonečna. Nachází lásku a ztraci lásku, aby následně postoupila na společenském žebříčku, setkává se se zavisti a mor navíc prověří skutečná přátelství a lidské charaktery. Kniha je místy o malířství, místy o počátcích výroby delftske keramiky, jejíž tajemství se tajilo před konkurencí. Počáteční čínské motivy ustupují motivum větrných mlýnů a mest a dostávají podobu světoznámé delftske keramiky. Navíc v té době nebylo možné, aby žena vedla keramickou dílnu. Sama autorka v doslovu uvádí množství pramenů, ze kterých čerpala a na knize je to vidět. Moc pěkná knížka. Prostě si budu muset koupit alespoň jeden kousek porcelanu s větrným mlynem.
Pěkně napsaný historický román.Hlavní hrdinka není žádná ušlápnutá ženuška a za dva roky toho zažije více, než někdo za celý život.Určitě doporučuji k přečtení.
Krásný, poutavě psaný příběh, navíc podložen historickými fakty. Hlavní hrdinka je silná žena, život v té době opravdu nebyl jednoduchý.
Poutavý historický příběh