Raketoplán Poutník
Steve Jackson
Fighting fantasy série
< 4. díl >
Raketoplán Poutník je vtažen do hrůzné černé díry jménem Setsian Void a vynoří se na jejím druhém konci v úplně neznámém vesmíru. Ty jsi kapitánem Poutníka a jeho osud leží ve tvých rukách. Podaří se ti nalézt cestu zpátky na Zemi od neznámých civilizací a planet, nebo budete ty i celá posádka odsouzeni navěky k zatracení v zapadlých končinách vesmíru, světelné roky od Země?... celý text
Literatura světová Sci-fi Gamebooky
Vydáno: 1999 , PerseusOriginální název:
Starship Traveller, 1983
více info...
Přidat komentář
Tady musím souhlasit s nevermore3 a i když normálně bych dal asi 4 hvězdičky, vzhledem ke zdejším hodně podhodnoceným procentům dám maximum.
Sice mám radši fantasy, ale Raketoplán Poutník je moc fajn a já osobně oceňuji především jeho rozmanitost, kdy každá planeta je jiná a něčím zajímavá.
Gamobook je to dobry, pribeh i mista zajimave, ale naprosto jsem nepochopil, k cemu je ta posadka a lod samotna, boju zde moc neni a osobni strazci jsou fakt uplne zbytecna...
(SPOILER)
Nevím, čím si Poutník vysloužil jedno z nejnižších hodnocení v kategorii Fighting fantasy. Meč se tentokrát vyměnil za phaser a nepřišlo mi to vůbec špatné - planeta pod halucinogenní drogou - no koho to napadne, než S. Jacksona :)
Specialitou je, že nevalíte sami za sebe, ale máte celou posádku, a každá má svý hodnoty, na které se hází. Ne že by záleželo na tom, kolik to je - i s nejnižšími hodnotami to správnou cestou zvládnete. Dá se zcela vyhnout soubojům a házení si na schopnosti. Klíčové info je u dítěte Luffa a v prostoru mezi dvěma vesmíry, kde je menší labyrint.
Já bych šel s procenty nahoru.
Před hraním jsem byl skeptický, jak to bude fungovat, ale ono to funguje vcelku dobře. Knížka by se měla spíš jmenovat Star Trek, inspirace originální sérií je silná. V podstatě létáte lodí a navštěvujete planety. Na každé planetě je vždy jen JEDNO zajímavé místo :) a tam můžete získat nějakou indicii, nebo taky ne. To tedy funguje přesně jak ve Star Treku nebo Star Wars. Je to celkem zábava. Je pravda, že kniha by zasloužila tak max. 3 hvězdy za to, že opět musíte získat úplně konkrétní informaci a jinak nelze vyhrát. Ale zase sci-fi GB není moc no...
Hraju gamebooky v pořadí vydání,jde o první sci-fi příběh v sérii. Osobně mám raději nádech fantasy než sci-fi, ale dal jsem tomu šanci. Po provzdušněném, prosluněném a přírodou překypujícím Prokletém hvozdě následuje temný, studený, vakuový vesmír překypující technickými vymoženostmi. Nejprve mě bavilo poznávat různé planety a jejich obyvatele, bojovat různými novými způsoby, používat důstojníky. Pokud je však důstojník slabý od začátku, není možnost zlepšit jeho schopnosti a moc k užitku není. A když vám zkape, náhradník je ještě slabší. Nezapomínejte při návratu na loď léčit zranění, je to v pravidlech, ale v textu už se na to neupozorňuje. Cestou je třeba najít klíče pro nalezení černé díry. První cestu jsem měl smůlu,sice jsem přežil,ale nenašel jsem ani jednu časovou či prostorovou souřadnici. Na druhé výpravě jsem brzy nečekaně zemřel. Třetí cesta už byla lepší, našel jsem asi čtyři čísla, moje radost však poté ochladla protože mi bohužel v závěru nepasovaly žádné jejich kombinace. Nejasná a zavádějící je bohužel závěrečná instrukce, jak vypočítat odkaz se získanými koordinátami - píše se o nich v množném čísle a není tedy zřejmé, kolik jich je potřeba a jestli se mají nejprve sečíst a pak odečíst. Nebudu prozrazovat kolik jich je třeba najít, ale na můj vkus je jich moc falešných a ty správné je dost těžké najít, stačí někde špatně odbočit... Doporučuju si kreslit mapu/schéma. Bylo by zajímavější, kdyby klíčů bylo potřeba víc a dosadit je do transparentnějšího vzorečku. Gamebook nedoporučuji začátečníkům.
Plusy: Několik novinek - hrdina má pomocný tým, 3 různé techniky boje; zajímavé lokace.
Mínusy: Veličina ŠTĚSTÍ je zbytečná (nenarazil jsem ani na jeden odkaz, kde by bylo třeba si házet na štěstí), málo soubojů (když už jsou nové techniky, mohlo by jich být víc), obtížnost najít ty správné klíče a nejasný vzoreček pro výpočet souřadnic, menší počet odkazů (340 oproti klasickým 400), chybí mi i celostránkové ilustrace.
Zábavnost: 4/10
Obtížnost: 7/10
Čtvrtý gamebook ze série Fighting Fantasy zase zkusil něco jiného - tentokrát žánr sci-fi.
Hrát si na hrdiny, co putují vesmírem, nebylo nic neobvyklého ani v osmdesátých letech, kdy tato kniha původně vyšla. Steve Jackson se možná inspiroval sci-fi dračákem "Traveller" a bezpochyby se inspiroval Star Trekem. Jako kapitán ovládáte svoji velkou vesmírnou loď a pomáhají vám různí důležití důstojníci. S nimi se pak můžete teleportovat na planety a objevovat tak prapodivný mimozemský život. Váš Raketoplán Poutník byl vtáhnut černou dírou do paralelního vesmíru a nyní musíte tímto neprobádaným prostorem plout a najít způsob, jak se dostat zpátky. Takže nyní přátelské i nepřátelské, krásné i ošklivé, upřímné či lstivé tváře nepotkáváte v místnostech zámku či koutech lesa, nyní je budete potkávat na cizích planetách.
V tomto gamebooku jsou různé nové vychytávky, například boj, kterého se účastní více lidí (nebo mimozemšťanů) na obou stranách (přeci jen s sebou taháte ty různé důstojníky) či třeba souboj s fázery, které jsou rychlé a nebezpečné (žádné postupné ubírání životů). Dokonce může dojít i na vesmírnou bitvu mezi loděmi. Novinek je tedy poměrně dost a hezky fungují, nejde o nic složitého. Proto možná zamrzí, že Raketoplán Poutník není příliš dlouhý a moc si jich tedy neužijete.
Seznamovat se s různými planetami, kde obvykle hrozí nějaké to nebezpečí, mě slušně bavilo. Škoda jen, že je vaše posádka poměrně anonymní, nic se o nich nedozvíte. Ale to už je v této sérií gamebooků normální, že si o sobě i jiných postavách musíte v hlavě něco domýšlet (mně během jednoho náročného boje se zabijáckým androidem tragicky zahynula komunikační důstojnice Uhura).
Gamebook není až tak obtížný, ale o znovuhratelnost se tu stará opět jedna vychytávka, kterou nemám rád. Abyste hru mohli úspěšně dokončit, musíte něco ve správnou chvíli najít, tentokrát jde o dvě souřadnice na místo, které vás dostane domů. Opět jsou tyto věci maximálně schované a nedá se k nim vrátit. V Raketoplánu Poutník vás navíc ani knížka neupozorní, že si máte souřadnice někam zapsat. Musím říct, že mě ale docela pobavilo, jak drsné a dramatické je potom finále, pokud tyto souřadnice nezískáte - dojde i na sebevraždy. Věřte mi, že každý si minimálně napoprvé tenhle s chutí napsaný špatný konec přečte.
Celkově je však tahle hrací knížka příjemným vesmírným putováním.
Sedm neoficiálních Star Trek gamebooků z deseti.
Jeden ze slabších gamebooků. Obtížnost cca 7/10. Nevím, mě asi ty sci-fi gamebooky prostě neberou.
Tentokrát velká žánrová změna. Raketoplán Poutník je první knihou z řady, která se pouští do Sci-fi a to rovnou klasické meziplanetární. Z knihy je cítit zatraceně silná inspirace Star Trekem. Protože jsme zase u Jacksona, očekávejte, že to bude drsné aneb jedna chybička, kdy minete důležitou informaci a je to v háji. Kreslení mapy je opět nutností, akorát budete muset trochu inovovat její styl, jelikož se pohybujete ve dvou rovinách – lodí mezi planetami a přímo na planetách.
Nový žánr pochopitelně obnáší celou řadu nových prvků. Rozhodování hraje větší roli než boj a při návštěvách planet musíte zvažovat, který z důstojníků bude pro výsadek nejvhodnější. Souboje se liší na tři skupiny – klasické, střelecké a mezi loděmi.
Závěr tentokrát neočekávejte na obligátní stránce 400, ale už na straně 340, přičemž zbylé tři strany obsahují pravidla pro souboje
Hodnocení příběhu – 60%
Obtížnost – 7/10
Délka – 343 odkazů
První sci-fi počin v režii Jacksona, který si libuje v bloudění, hádankách a speciálních soubojích. Zde je nutnost vyhledat správnou kombinaci umístění černé díry a načasování protkání dimenzí, jinak vždy zemřete. Asi na 4. pokus jsem vyhledal správnou kombinaci. Je zde i delší čtení a hlavně, jsou zde tři druhy soubojů - klasický, zbraněmi a souboje lodí. Zde si určujete počet důstojníků, kteří s Vámi budou navštěvovat planety a má to různé bonusy a nesnáze. Gamebook jsem dohrál během jednoho odpoledne, poměrně krátký, ale velmi variabilní příběh.
První gamebook v této sérii ve sci-fi ražení, mě nejvíce připomínající styl Star Trek. Na začátku si naházíte atributy posádky, své lodi a hurá za dobrodružstvím skrývajícím se za černou dírou.
Celý příběh knihy je založen na naleznutí správných hodnot k bezpečnému návratu do domovské galaxie a hledání je opravdu tvrdý oříšek. Knihu jsem hrál nejméně 5krát než jsem se dobral úspěšného konce. Kreslení mapy je nezbytné nebo ho může nahradit několik šikovných poznámek. Domnívám se, že existuje pouze jedna správná cesta k dokončení.
Obtížnost je velmi vysoká, protože stačí jedno chybné rozhodnutí a gamebook již nedohrajete. Doporučuji Všem co mají rádi sci-fi příběhy a jsou vytrvalými hráči.
Šťastné hody kostkou a mnoho zábavy !
Příběh a atmosféra - 7/10 , Obtížnost - 10/10
V raném věku mi to přišlo jako totální slátnina, nicméně jsem jako u každého gamebooku královsky bavil.
I když nefandím gamebooku sci-fi, tenhle se mi líbil. Má spoustu různých oblastí, jednu zajímavější než druhou a každá příležitost a volba v něm je nesmírně zajímavá a originální, mnohem více originální než může být ve fantasi gamebooku. Nicméně je to snad nejtěžší gamebook, který jsem hrál, nikdy jsem nevyhrál a nikdy se k tomu snad ani nepřiblížil, ba ani nevěděl kudy se asi ubírat, abych se dostal do cíle.
Tomuto gamebooku jsem se věnoval mnohokrát, ale bohužel jsem se prozatím nedokázal s raketoplánem ještě vrátit. Mnoho let jsem to již nečet, možná se k tomu brzy vrátím. Z Fighting Fantasy mám raději fantasy žánr.
Autorovy další knížky
1994 | Čaroděj z Ohňové hory |
1996 | Pekelný dům |
1998 | Magie: Napříč Shamutantskou pahorkatinou |
1999 | Strašlivý netvor |
1997 | Magie: Koruna králů |
Raketoplán Poutník je jedna z těch knih v sérii, u kterých hraje hlavní roli průzkum. Svou stavbou se mnohem více podobá knihám jako V bažinách Škorpiónů, Krvavá moře, nebo Fantomu Ulice. S Fantomem má navíc společný neobvykle nízký počet odkazů.
Je však jedna věc, ve které si myslím že kniha vyniká, a to je její přístupnost i mladším čtenářům. Má celkem jednoduše pochopitelnou premisu, a srozumitelné zadání úkolu. Je překvapivě nenásilná, a opravdu jde dokončit bez jediného hodu kostkou. Motivuje k průběžnému vedení poznámek a díky tomu jsou jednotlivé herní seance dost krátké, aby lépe udrželi pozornost. Pokud tedy hledáte klasickou FF knihu, která by byla vhodná pro nováčky, je Raketoplán poutník možná překvapivě jedna z těch lepších možností.