Robert De Niro
John Parker
Od sedmdesátých let patří k nejžádanějším mužům Hollywoodu. Býval dvorním hercem Martina Scorseseho. Hrál pro Francise Forda Coppolu, Eliu Kazana, Michaela Cimina, nezalekl se Terryho Gilliama nebo Roberta Rodrigueze. Talent osvědčil v gangsterce, muzikálu, sociální satiře, v komických rolích stejně jako v úloze maniaků. Talentovaný, pracovitý, proslulý vztahy s krásnými ženami. Jaký je doopravdy Robert de Niro?... celý text
Literatura naučná Biografie a memoáry
Vydáno: 2011 , Československý spisovatelOriginální název:
Robert De Niro - Portrait of a Legend, 2008
více info...
Přidat komentář
Řekla bych, že po přečtení toho vím ještě méně o Robertovi, než předtím. Není to chyba knihy. Autor se opravdu snažil nějak sesumírovat jeho filmy, jeho život. Ale, psát o hvězdě, která je tak extrémně skoupá na slovo, prostě nebyl dobrý nápad. O soukromí se člověk nedozvěděl vůbec nic. Sice se Robertovi vůbec nedivím, že si chce nechat svůj život pro sebe, ale potom bych se asi dvakrát rozmyslela, o kom budu ten životopis psát. Ještě jsem neviděla herce, který by o sobě mluvil tak extrémně málo, a opravdu si do soukromí nikoho nepustil. Autor to sice nahrazuje jeho filmografií, ale nejedná se o žádné perličky z natáčení, nýbrž spíš o to, jaké machinace okolo jakého filmu vůbec byli. Což je pro mě nedostačující. Sice nejsem zase tak velký fanoušek, ale v podstatě vůbec nic o jeho životě nevím. Je to trochu zklamání, i když opravdu snaha byla.
Hezky napsané shrnutí kariéry mého oblíbeného herce. Spousta skutečností o něm mě překvapila. A že do roku 2008 hrál v 75 filmech, to je neuvěřitelné číslo.
Chtěla jsem se dozvědět něco více o svém oblíbeném herci a tohle byla vlastně jediná knížka v češtině, kterou se mi podařilo dohledat. Trochu mi vadily některé jazykové neobratnosti a chyby a určitá nevyváženost, kdy se zpočátku každý De Nirův film rozebíral velmi podrobně, aby se ke konci naopak šlo "letem světem" a na některé snímky se nedostalo prakticky vůbec. Celkově jsem ale spokojená, dozvěděla jsem se poměrně dost nových informací a kniha se četla dobře.
Z mého pohledu trochu nevyvážený životopis, který který vykresluje De Nira jako podivína a zatímco dává nepřiměřeně moc místa divadelním začátkům, konec knihy je vzat jedním vrzem jako by hořel termín odevzdání. Oproti jiným životopisům se nedostanete moc pod kůži, ale to asi hlavně proto, že herec si svoje soukromí dramaticky hlídá.
Kniha celkem přehledně mapuje kariéru i osobní život herce, ale nic převratného pro toho, kdo De Nira zná, nepřináší. Spíše je to taková příručka pro začátečníky. Knihu sráží jen nepříliš dobrý překlad a sem tam i nějaký věcný chyby. Závěr knihy věnovaný De Nirovi podnikatelovi mě už příliš nezajímal. Stejně jako čím dál častější De Nirovy bezvýznamné role a filmy točené evidentně jen pro peníze.
Hodně slušná a poměrně stručná biografie jedné z největších filmových hvězd ji představí jak těm, kteří už o ní něco vědí, tak i těm, kteří netuší vůbec nic. Autor se soustředí jen na to nejdůležitější a příliš se nezaobírá méně podstatnými věcmi a vždy píše jen o těch zásadních rolích. Biografie je cenná hlavně kvůli popisu prvních De Nirových rolí a snahou vylíčit jeho důkladné přípravy na každou roli. I když nejde úplně do hloubky, to nejdůležitější vystihuje, což je dobře. Je možná škoda, že ne každému filmu se autor věnuje obšírně, to ale asi v jejich obrovském množství ani nejde, tudíž některé zmíní jen letmo a de facto telegraficky. Dotýká se i De Nirova osobního života, nikdy nesklouzne k bulváru, na druhou stranu ho ale nijak neshrne, čili čtenář ve výsledku netuší, kolik má vlastně dětí a kolikrát byl ženatý. U českého vydání pak zamrzí zbytečné chyby v gramatice a někdy i překlepy a nedostatečná kontrola údajů (v závěrečné filmografii je jeden film zmíněn dvakrát, ale pokaždé s jinými tvůrci, protože vypadl název, konkrétně jde o satiru Vrtěti psem). Jakožto jednohubka a nenáročná biografie ale kniha účel splní. 70%
Pro fanoušky Roberta DeNira neocenitelná knížka, ve které je dobře, téměř beletristicky, popsaný vzestup dnes již herecké legendy na výsluní mezi nejuznávanější herce a později i producenty. Popisy DeNirových až úzkostlivě pečlivých příprav se mísí s popisy filmů a jejich vlivu. Především kapitoly věnované DeNirovým začátkům a filmům, které natočil v 70. letech patří k těm nejzajímavějším a dotvářejí čtivým způsobem představu o chodu tehdějšího filmového průmyslu, ve kterém se důrazně prosazoval vedle tradičního herecrví i nový typ herectví ve stylu Actors studia, a filmy jako Taxikář a Lovec jelenů šokovaly svým neotřelým přístupem a naturalismem zobrazovaného násilí.
Na charakterový příborník. Přeborník. Rezident, bez derniér. Svého času nezadržitelný motor, kmotr bránící tempo temna, (ch)rám rodiny. Berte ho, rabiáta filmových příbytků, beze zbytku. Od nártu po nitro.