Rýn se vlévá do Tibery
Ralph M. Wiltgen
Po II. vatikánském koncilu se odehrály v katolické Církvi ty nejradikálnější a nejpřevratnější změny za téměř celých 2000 let její existence. Dalo by se dokonce říci, že se Církev obrátila zcela novým a jiným směrem tak, že například eminentní katolický spisovatel a publicista Frank J. Sheed mohl napsat v následujících letech (1968) knihu s titulem: Je to tatáž Církev? Odkud se vzal tento „nový kurs“, tento odlišný přístup, tyto radikální a převratné změny? Historicky lze vysledovat jejich původ v II. vatikánském koncilu. (1962-1965). V Rýnu vlévajícím se do Tibery předkládá autor, historik, novinář a očitý svědek událostí P. Ralph M. Wiltgen SWD modernímu čtenáři dějiny onoho koncilu, které jsou věcné, hodnověrné, vstřícné, objektivní, nestranné, zevrubné a zároveň docela zajímavé. Jak udivující a někdy i neuvěřitelná jsou pro nás některá fakta, jež vynáší na povrch. Jeho největším přínosem pro nás dnes zůstává skutečnost, že se zaměřil na roli, kterou sehrála koalice liberálních biskupů ze zemí od břehů Rýna v tom, že převzala velení nad směrem, kterým se koncil ubíral, a tím – což bylo klíčové – nad směrováním komisí zřízených v návaznosti na koncil. Tyto komise „naplňovaly“ Vaticanum II a byly zodpovědné za interpretaci jeho doporučení v praktické a pastorální oblasti. Kniha Rýn se vlévá do Tibery z pera historika z povolání, jenž vydával tiskem v šesti jazycích denní zpravodajství z jednání koncilu (svou tiskovou službou Council News Service, která přicházela více než 3000 předplatitelům v 108 zemích) vystoupila postupně ze změti literatury o II. vatikánském koncilu jako jeho populární a hodnověrné dějiny. Autor, jak sám vysvětluje v předmluvě knihy, měl přístup k „veškeré oficiální korespondenci, dokumentům a pracovním podkladům, které přicházely koncilním otcům z koncilního sekretariátu“, jakož i k „veškeré korespondenci a dokumentaci zasílané rýnskou skupinou jejím členům i další dokumentaci od ostatních skupin“. P. Wiltgen vedl kromě toho jednotlivé interview se dvěma z koncilních otců během každého z 281 dní, v nichž koncil zasedal. Jeho intenzivní rozbor oficiálních jednání i zákulisních snah a manévrů ho předurčili k tomu, aby shromáždil fakta, která tak výstižně zaznamenal v mistrovském a poutavém líčení tohoto koncilu. Církev mu zůstane navždy vděčná za to, že tuto knihu napsal a kdokoli chce porozumět otázkám a silám, jež dosud formují dějiny a směr katolické Církve v naší době, si musí jednoduše přečíst - Rýn se vlévá do Tibery.... celý text
Literatura naučná Historie
Vydáno: 2007 , MichaelOriginální název:
The Rhine flows into the Tiber
více info...
Přidat komentář
Psal se rok 1962 a svět byl naplněn velkým očekáváním.... Avšak již v počátcích bylo zřejmé, že atmosféra tohoto velkého koncilu se v žádném případě nebude nést v duchu obhajoby pravověrné katolické Víry a jediné Církve, nýbrž v duchu obhajoby bludů, v duchu dialogu s nepřáteli katolické Církve... Trpké plody „nové teologie“ na sebe nenechaly dlouho čekat a jejich hořkou sklizeň vidíme v našich časech....
Šikana koncilních otců, nátlak, náhlá a nečekaná úmrtí...to jsou jedny z mála tragických událostí, které provázely běh tohoto koncilu, kdy „Satanův dým vnikl do Církve“.
Autor objektivně, chronologicky a s nadhledem popisuje dějové zvraty tohoto koncilu, který se do dějin Církve jistě zapíše jako etapa, která se neměla nikdy stát.
Garantuji vám, že tato publikace vás naplní zděšením i zklamáním z nečinnosti mnoha těch „kteří měli mluvit, ale mlčeli“ a ti, co nemlčeli, byli umlčováni.
Dechberoucí a pro katolíky bolestné čtení, které vás probudí z lethargie k boji za naši Matku Církev!
Když se na prvním nicejském koncilu řešily zásadní teologické christologické spory, aby se dospělo k jednotnému vyznání, čemu že to vlastně křesťané "přesně" věří a "mají věřit", došlo podle některých legend o Mikuláši z Myry dokonce i na pohlavek uštědřený Ariovi, vyznavači názoru, který se nakonec navzdory přechodným úspěchům oficiálně přece jen neprosadil a stal se "nepravověrným" s mnoha z toho plynoucími důsledky, teologickými i praktickými.
Vzhledem k tomu, že zatím poslední koncil římskokatolické církve byl svolán bez explicitně vyjádřené potřeby vyhlásit nebo "vyjasnit" sporné dogmatické otázky, ale pouze přizpůsobit současnému stavu "světa" pastorační přístup, mohlo by se zdát, že jeho průběh i jeho důsledky budou snad až nudné. Opak je pravdou. Zasvěcený pohled Ralpha M. Wiltgena na organizační mechanismy umožňující vůbec to, aby přes 2500 účastníků koncilu mohlo jednat a k něčemu dospět, by byl zajímavý už sám o sobě. Kniha však kromě toho nabízí také možnost sledovat názorovou různost účastníků, jejich spojování se do zájmových uskupení, strategické postupy a volbu prostředků i taktiky při prosazování jejich představ o budoucnosti své církve. Umožňuje tak lépe chápat příčiny výsledného ne zcela konzistentního znění dokumentů koncilu, které proto následně dalo vzniknout více navzájem velmi odlišným interpretacím.
Knihu je možné doporučit nejen těm, kteří s odstupem času pozitivně nebo negativně s osobním zaujetím hodnotí vnitřní vývoj římskokatolické církve, ale i těm, kteří se o náboženství zajímají spíše "jen" jako o jev, který se navzdory různým předpokladům ve společnosti stále významně projevuje. A za sebe mohu říci, že kniha je čtivá a mimo jiného svým způsobem také velmi zábavná (čímž nechci bagatelizovat prožitky těch, kteří se cítí být do života římskokatolické církve bytostně vnořeni).