Rytíři Bušidó
Edward Frederick Langley Russell
Stručné dějiny japonských válečných zločinů Jak uvádí ve své knize o japonských válečných zločinech "Rytíři bušidó" lord Russell ,zvěrstva japonských vojáků v čínském Nankingu poděsily dokonce i nacisty, kteří v příštích šesti letech o sobě měli prokázat, že jsou v hromadném vyhlazování lidí stejně obeznalí. Ve zprávě německého velvyslance v Číně ministerstvu zahraničí v Berlíně o ukrutnostech v Nankingu byla japonská armáda dokonce charakterizovaná jako "bestiální mašinérie". Podle výroku Tokijského tribunálu nemůže být vraždění v Nankingu omlouváno jako jednání soldatesky, která se vymkla z ruky, když konečně dobyla jedno urputně hájené postavení, neboť znásilňování, pálení a vraždění pokračovalo ve stejném měřítku nejméně šest týdnů po dobytí města. Také počet obětí, přes 200 tisíc, už nebyl nikdy překonán. Na chování japonských vojáku měl významný vliv kodex "Bušidó", podle kterého se vzdát v boji považovalo za zneuctění rodinného jména a jediným dostatečně čestným jednáním byla smrt. Japonci, kteří si nevážili ani vlastních životů, nelidsky zacházeli nejen se zajatci, jimiž pohrdali, ale i s obyvateli obsazených území. Běžně mrzačili těla mrtvých i živých a kanibalismus se v japonské armádě vyskytoval v takovém rozsahu, že se stal předmětem armádních rozkazů. Požívání masa nepřátel se ovšem nepovažovalo za zločin a někdy se v důstojnických jídelnách stalo slavnostní příležitostí. Nejčastější formou obhajoby bylo to, že čin byl spáchaný na rozkaz nadřízeného a že přece jeden zákon nemůže vyžadovat potrestání osoby pro čin, který byla jiným zákonem donucena spáchat. Tedy ono klasické dilema vojáka: pro neuposlechnutí rozkazu bude za války zastřelen, pro uposlechnutí rozkazu bude po válce oběšen. Ale skutečnost, že se jak němečtí, tak i japonští vojáci během války vychloubali svými činy a posílali domů, nebo u sebe nosili fotografie, na kterých byly zvěčněny jejich zločiny, svědčí o opaku. To, že důstojníci dovolovali, aby se takové dopisy posílaly domů, ukazuje, že se takové praktiky nejen trpěly, ale i podporovaly. Krutost Japonců v zacházení se zajatci však nikdo nepřekonal. Nebylo neobvyklé vraždění zajatců, z nichž mnozí byli zmasakrováni hned po zajetí, další pod různými záminkami v zajateckých táborech. Když Japonci dobyli Singapur, vnikli jejich vojáci do Alexandřiny nemocnice a ubodali tam bodáky všechny, pacienty i zdravotnický personál. V operačním sále probodli pacienta i oba lékaře. Těmto jednotkám velel už zmíněný generál Jamašita, který navíc rozkázal svým vojákům soustředit a pobít všechny obyvatele čínského původu v Singapuru. Masakru, známému jako "vraždění Číňanů", padlo za oběť nejméně pět tisíc lidí. Pověstnými se staly dlouhé přesuny zajatců, známé pochody smrti, jako byl Bataanský pochod. Nelidské podmínky panovaly jak v zajateckých táborech, na "pekelných" lodích přepravujících zajaté vojáky, ale i při zacházení s civilním obyvatelstvem na obsazených územích.... celý text
Literatura faktu Válečné Historie
Vydáno: 1961 , Naše vojskoOriginální název:
The Knights of Bushido, 1958
více info...
Přidat komentář
Kniha, v které až neuvěřitelně drastický obsah vítězí nad statisticky popsanou formou, což je ale zřejmě účel knihy – vylíčit fakta. Co naopak taková kniha nevyhnutelně potřebuje je nezaujatý autor, což z mého pohledu Lord Russell nebyl a často jsem měl pocit, že se autor dokonce snaží vnutit čtenářům svůj osobní pohled na věc.
Po přečtení knihy se mi ani nechtělo uvěřit co všechno jsou lidé schopní snést a vydržet, ale hlavně čeho jsou určité skupiny lidí schopny činit.
Nicméně zaujatý pohled autora a místy opakovaní stejných údajů knihu degraduje. Na druhou stranu přímé citace a opisy svědectví knize přidávají na hodnotě, proto 3 hvězdičky.
Kniha sice pracuje s reálnými informacemi, ale tyto vytrhává z kontextu a účelově je selektivně prezentuje tak, aby vytvořila maximálně negativní obraz Japonska.
Jak je to s objektivitou knihy napovídá i skutečnost, že ji vydalo v roce 1961 Naše Vojsko, což se přihodilo jen málokteré knize ze západu a zařadila se tak po bok knih z per spolehlivých sovětských spisovatelů.
Pro zvídavé čtenáře doporučuji zejména velmi profesionálně nepodjatě napsanou knihu nizozemského soudce tokijského tribunálu Rölinga "Tokijský proces", nebo . např. knihu Viktora Mussika "Žlutí nastupují" z roku 1936, jejíž autor prezentuje věci z čínského pohledu a k Japonsku je značně kritický, ale neignoruje okolní realitu.
Dobrá kniha, která čtenáři nastíní, jak se Japonci za války chovali k zajatcům. Ke konci mě však kniha nudila.
naprosto neuvěřitelná kniha o japonských zvěrstvech za druhé světové války v celé východní asii ze všech jimi okupovaných zemí-nechce se ani věřit,že se toto opravdu dělo,ale po masakru v Nankingu už se u asiatů ničemu nedivím-velice drsná kniha,kterou bude nejspíš problém vůbec sehnat
Štítky knihy
druhá světová válka (1939–1945) Japonsko válečné zločiny japonské zajetí Nankingský masakr válečné oběti japonské dějinyAutorovy další knížky
1961 | Rytíři Bušidó |
1957 | Pod bičem hákového kříže |
1956 | Kliatba Svastiky |
Na úvod popsal autor stručně jak se Japonsko vydalo na válečnou stezku ve druhé světové válce, aby byl čtenář v obraze, nechybí Mukdenský incident, krvavé bakchanálie v Nankingu. Zmíněna je i smlouva o zacházení s válečnými zajatci z roku 1929, kterou Japonsko formálně podepsalo , ale nikdy neratifikovalo. Smlouva odporovala japonským představám jak se má chovat voják, hluboce byl zakořeněn v japonské armádě samurajský morální kodex bušidó. Čestným posláním japonského vojáka je bojovat až do smrti. Nikdy se nesmí vzdát,poslední kulku si nechat pro sebe, nebo napadnout nepřítele sebevražedným útokem. Důstojníci i vojáci mohli také spáchat seppuku, rituální sebevraždu, známé též jako harakiri. Kdyby se dostal japonský voják do zajetí a přežil zajetí v Japonsku by nikdy nemohl vztyčit hlavu a jeho rodina byla navždy zneuctěna. Z toho pramení nenávist, opovržení k zajatcům, kam vkročila japonská vojska, chovala se jako Čingischánová horda. Pravdivé, drsné a smutné čtení co se odehrávalo ve druhé světové válce na druhé straně zeměkoule.