Scholastika

Scholastika
https://www.databazeknih.cz/img/books/11_/116196/bmid_scholastika-116196.jpg 4 14 14

Podtitul: Osobnosti a náměty středověké filosofie.

Literatura naučná Filozofie
Vydáno: , Vyšehrad
Originální název:

Scholastik. Gestalten und Probleme der mittelaltereichen Philosophie, 1960


více info...

Přidat komentář

Benedikt
11.12.2021 4 z 5

K Pieperovej knihe som sa dostal v podstate nechtiac v rámci cyklu o stredovekých univerzitách a stredovekých autorov. Malo sa jednať o útle, ale hutné dielko, aspoň tak to stálo v recenziách.
Skutočne musím oceniť jednak strohý a vecný, nemecký štýl písania. Presné a napriek tomu šťavnaté vyjadrovanie podnetných myšlienok skrátka nikdy neomrzí. Kniha je z môjho pohľadu takým malým diamantom. Kvôli svojej veľkosti ho možno prehliadnete, ale ak si ho všimnete, poviete si Koh-i-noor (Hora svetla). Pieper fantastickým spôsobom zoznamuje čitateľa s podstatou „stredovekej“ scholastiky. Sám scholastickú filozofiu „ohraničuje“ na hľadanie fides et ratio, teda spojenia viery a rozumu. Toto obdobie ohraničuje dvoma symbolickými termínmi. Rokom 529, ako rokom zrušenia hlavnej inštitúcie antickej filozofie – Aténskej Akadémie; založením františkánskeho kláštora Montecassino ako prototypu kontinentálneho monasticizmu, ktorý rozhodnou mierou prispel k uchovaniu ako aj nájdeniu antickej filozofie pre zaalpské krajiny; a roku úmrtia filozofa Boethia, „motora“ snáh o obohatenie barbarov európskou kultúrou. Druhým hraničným bodom bol rok 1277, kedy došlo k odsúdeniu 219 filozofických téz parížskym biskupom Temperom a neskôr aj biskupom z Cantenbury, ktoré viedli k zániku dynamickej akademickej debaty a viedli k umŕtveniu ďalšieho rozvoja stredovekej filozofie. Kým Cassiodiorus začiatkom stredoveku odchádza z kráľovského dvoru do kláštora, aby sa tak uchovalo niečo zo stredoveku, „posledný“ scholastický filozof Viliam Ockham, odchádza od minoritov na kráľovský dvor aby sa otvorila filozofia svetu.
Okrem mimoriadne bohatého zoznamu podnetných myšlienok, postrehov mi nemožno nespomenúť záverečnú kapitolu, kde sa autor pýta na obsah „stredovekého“ myslenia a scholastiky. Sám dochádza k záveru, že riešenia použité v stredoveku nie sú stredoveké. Napríklad Great Book – 60 zväzková rada literatúry od Homéra po Solženicina, bola vlastne americká scholastická odpoveď, na snahu o prevzatie európskeho dedičstva mladého národa, ktoré podľa autora chýba aj v Európe. Knihu možno len odporučiť.


kirkous
10.06.2020 5 z 5

V době vydání českého překladu (1993) byla pro mě Pieperova kniha skoro zjevením. K dispozici tehdy byly totiž v podstatě jen Sokolovovy dějiny středověké filosofie (překlad z ruštiny), v knihovně se dala vyhrabat ještě předválečné dějiny středověké filosofie od Josefa Kratochvíla, ale to bylo tak vše. Dnes, když máme k dispozici de Liberu, Heinzmanna, Flosse, atd. a když už pro nás není obtížné se seznámit i s cizojazyčnou literaturou, tak působí Pieprova Scholastika jako nějaká popelka, ovšem když jsem do ní znovu po mnoha letech nahlédl, tak na své užitečnosti neztratila, možná i proto, že je útlejší, zato však výstižnější a méně technická.

Hanka_Bohmova
26.04.2017 5 z 5

Ač se to v souvislosti s titulem může zdát jako protimluv, četba této knihy je vzrušující zážitek. Je psána živě, místy blíž promluvě než odborné publikaci. Mám ji z dob, kdy jsem jako studentka chemie navštěvovala přednášky z dějin filosofie u pana docenta Zdeňka Kratochvíla (povinné humanitní přednášky + povinný tělocvik = péče PřF o všestranný rozvoj studentstva), těšila se ze křtu (konečně!) a následného teologického vzdělávání (dominikáni) a pátrala po všem, co by v této oblasti mohlo uspokojit můj nenasycený intelekt. Právě jako vodítko při "průzkumu terénu" poslouží kniha znamenitě. A ovšem, jako nesmírně lákavá upoutávka na Tomáše Akvinského.
Životní okolnosti se proměnily, pocity z četby jen nepatrně. Redukuji teď knihovnu a vím jistě, že tenhle svazeček z domu nepůjde.

Autorovy další knížky

Josef Pieper
německá, 1904 - 1997
1993  81%Scholastika
1997  88%Tomáš Akvinský
2007  100%Co znamená filozofovat?
2000  93%Ctnosti
1992  60%Volný čas, vzdělání, moudrost