Sedmikostelí
Miloš Urban
Strašidelný román odehrávající se v Praze. Série vražd je obestřena mystickým tajemstvím, starým možná několik století. Nad Prahou se skláněl stín podzimu, když podle tajného rozpočitadla začali umírat lidé. Kdo bude další oběť? A kdo je vrah? Blázen, který se mstí za hříchy spáchané na svatých památkách z doby gotické? Ve hře je rytíř fanatik, který se snaží zachránit sedmero kostelů a nahlédnout do minulosti pomocí Květoslava, neschopného policisty, člověka s tajemným darem a nadáním. Vše je tajemství, záhadné a děsivé, vše má souvislosti staré několik století...... celý text
Přidat komentář
Groteskní vraždy ve stylu gotického románu, milostný dopis pražským gotickým kostelům, naivní romantismus ve stylu "dřív bylo líp" a dost ufňukaný a marný protagonista. Dvě hvězdy za atmosféru. Pokud máte rádi architekturu a cokoliv novějšího než gotiku považujete za zločin, přidejte hvězdičku. Pokud chcete žít ve středověku, přidejte další dvě (a pak se připravte na smrt na mor).
Já mám radši teplou vodu, práci osm hodin denně a zdravotní péči, děkuji pěkně.
Mě to sedlo, je to dobře napsaná kniha, příjemná směs žánrů a zároveň příběh ani odklony neztrácel na dynamičnosti. Posloucháno na Českém rozhlasu, musím vyzdvihnout výborné zpracování, které tomu přidalo na grádech.
Centrem Prahy nás provádí vcelku sympatický hrdina s pozitivními i negativními vlastnostmi. Autorem je vcelku dobře charakterizován. Kniha je ovšem takový neslaný nemastný mišmaš všech myslitelných žánrů, což mě přivádělo k častému odkládání knihy. Detektivní dějová linka se postupně vytrácí, mysteriózní linie s rádoby hororem místo tajemství přinesla rozčarování, průvodce gotickou Prahou únavu. A korunu tomu nasadily autorovy filosofické komentáře.
Kniha se chvíli tváří jako detektivní román, pak se objeví hororové prvky, poté zas trochu tajemna, plus k tomu nemalá dávka jakési ztřeštěnosti .... těžko ji zařadit do konkrétního žánru, je to takový mišmaš od všeho, přičemž nic není dotažené a dopilované. Samotná podstata příběhu byla ve finále celkem zajímavá, ale tento styl psaní mi nesedí. Hvězdičky dávám za autorovu znalost (a snad i lásku) k Praze, architektuře a historii.
Upřímně řečeno jsem od této knihy čekal daleko víc. Co se týče detektivní zápletky je zklamání asi největší, protože byla slabá jak čaj, nepříliš zajímavá. Mysteriózní složka mě dokázala zaujmout vždy jen na chvíli, protože pravidelně vyznívala do ztracena. Popisy architektury uměly být poutavé, ale na můj vkus jich bylo asi až příliš mnoho. Navíc jsem se celkově nedokázal ztotožnit se světonázorem ústředního spolku a chvílemi mi připadalo, že mě autor směřuje k tomu abych "fandil" těmto šílencům. Konec naprosto bizarní.
Ale abych nebyl jen negativní, tak je potřeba říct, že kniha má i své světlé okamžiky. Hlavní hrdina mě většinu knihy bavil a líbily se mi i vcelku naturalistické popisy násilných činů. Bylo vidět, že autor se toho nebojí. Členění textu a styl autora mi celkem sednuly.
Podotýkám, že nesouhlasím se zařazením díla žánrově do hororu, spíše mysteriózní detektivka, protože přímo hororových prvků se čtenář moc nedočká. Dávám slabší 3*, protože negativa u mne mírně převažující, ale dvouhvězdičkové hodnocení by bylo příliš tvrdé.
Má čtvrtá kniha od p. Urbana a také nejnáročnější na čtení. Ale pan Květoslav mě bavil a ty postavy kolem něj víceméně jak kdy.
V knize jsem se naprosto ztratila. Nebylo mi jasné, kdo je kdo a co a proč dělá. Jediné, co oceňuju je místopis.
Zpočátku mě knížka zaujala svou tajemností a mystikou, ale postupně pro mě bylo čtení těžší a těžší. Děj mě začal nudit a v příběhu se ztrácela.
Moje další Urbanova kniha. Krásně popsaná architektura (a chátrání budov). Trochu nadpřirozena. A rafika kniha skvělá.
Další autorova kniha, která mě velmi potěšila. Do hry se tentokrát (bohužel) vloží i trochu nadpřirozena, ale jinak je to opět architektura, gotika, mystika a podivuhodné postavy se svou vlastní, někdy těžko pochopitelnou, logikou. Opravdu jsem se bavil, autorovi díky :)
Hodně se mi líbila grafická stránka knihy. Žlutý kvalitní papír s hnědým lemováním i písmem mne nadchnul. Originální ilustrace s úryvky textu nebo citáty u kapitol se mi také moc líbily. V samotném ději jsem se občas ztrácela a některé popisné pasáže mě unavovaly. Nicméně příběh byl zajímavý a detektivní prvky udržovaly moji pozornost. Konec mi přišel trochu nejasný, protože autorovy myšlenky někdy neladily s tím, co pak udělal.
Tak tahle mě nějak minula. O co vlastně šlo? Stále jsem čekala, a ono nic. A přitom to muselo dát takové práce...
Celou dobu jsem uvažovala, zda hvězdičky tři či pět. Co vím jistě je, že se ke knize už nevrátím. Nejspíš ani k autorovi. Přestože bezmezně obdivuji autorovy znalosti všemožných odvětví, umění vyprávět, udržet děj, vytvořit naprosto snové prostředí, tak zároveň mě znepokojuje (a rozčiluje) ta vrstevnatá úchylnost. Chápu, je to jeho styl, ale tam se právě míjíme.
Poprvé jsem knihu četl asi před čtyřmi roky a nyní se k ní s chutí vrátil. Asi to není kniha úplně masového dopadu, ale mne oslovuje svou fantastikou, magičností, láskou k Praze, znalostí prostředí atd. Inu užil jsem si ji i napodruhé.
Gotický román ano, ale pouze co se týká architektury. Takže pokud Vám nevstávají vlasy hrůzou z oblých kopulí chrámů, tak nějaké ulomené nohy napíchnuté na stožáru s Vámi nehnou :)
Poslouchal jsem audio verzi. Popisy historických památek a postav z pražské historie byly zajímavé (pokud tedy šlo o fakta), samotný příběh mě nijak moc nezaujal a měl jsem co dělat, abych to doposlouchal. Závěr můj názor také nijak nezměnil.
Kniha je hodně napínavá. Užila jsem si popisy církevních staveb na Novém Městě pražském. Jen ten konec mi přišel dost divný.
(SPOILER) Moje náctileté Já by bylo z téhle knihy na větvi. Žehubol jsem na ni narazila až ve věku, kdy už od příběhu očekávám jakous takous konzistenci, klišé mi skřípe mezi zuby jako písek a patos čpí zatuchlinou šatny v posilovně. A ten konec? Tedy, když ho člověk nevezme doslovně a omluvně jej přijme třeba jako popis zhroucení psýché hlavního hrdiny, který má indikativně už od počátku pár kuliček v ložiscích navolno, tak to jde.
Román jsem si fakt užil, prostředí, postavy a samozřejmě velkolepou pointu. Tuším, že se od knihy čekalo asi víc napětí, krve nebo co já vím za co se dávají hvězdy. Detektivní linka pro mě byla vedlejší, ač důležitá - je to hlavně příběh, ne-li přímo historie gotické architektury na Novém Městě pražském. A právě magično superstarých časů mi tak moc učarovalo. Většinu ze zmíněných kostelů jsem navštívil, o to mi bylo čtení bližší, stejně tak mi byla sympatická sestava různých výstředních charakterů. Určitě se ke knize vrátím a od autora budu číst další díla, zatím jsem se nezklamal.
Štítky knihy
Praha postmoderna vraždy detektivní a krimi romány gotika středověk tajemství konspirace pátrání v minulosti gotické romány katolické kostelyAutorovy další knížky
2001 | Hastrman |
1999 | Sedmikostelí |
2008 | Lord Mord |
2005 | Santiniho jazyk |
2003 | Stín katedrály |
Před lety bylo Sedmikostelí románem, který pro mě objevil Miloše Urbana a byl počátkem mého obdivu k autorovi. Od té doby uplynulo ve Vltavě hodně vody, tak jsem byl zvědav, jak moc se moje vnímání Sedmikostelí za ty roky a množství přečtených Urbanových děl změnilo. A ono moc ne. Je pravda, že pár epizod se mi z hlavy vykouřilo, něco jsem jako už poučenější čtenář pochopil lépe. A myslím, že se Urbanovi ten gotický román, jehož koncept v ději osvětluje, podařil na výbornou.
Ale jak říkám. Já v případě Miloše Urbana neumím být objektivní.