Sestra Carrie
Theodore Dreiser
V Carrie Meeberovej zobrazil Dreiser osud vidieckeho dievčaťa vystaveného pokušeniam veľkomesta a podliehajúceho im. Carrie vábilo bohatsvo, pekné šaty a príjemný život. Všetko toto sa jej podarí získať, len zaplatí za to drahú daň. Príde jedno rozčarovanie za druhým. Najprv sa sklame v svojom prvom milencovi. Druhý, bohatý sveták Hurstwood, ju doslova unesie z Chicaga do New Yorku, no aj pri ňom sa Carrie dožije rozčarovania. Napokon je nútená odpútať sa od tohto svojho čoraz väčšmi zhumpľovaného milenca či druha a založí si vlastnú existenciu, ba dopracuje sa pozoruhodného úspechu na javisku. Pritom je zaujímavé, že umelecky najprepracovanejšia a najvýraznejšia postava tohto románu nie je Carrie, ale Hurstwood. Jeho úspech a pád založil literárnu slávu svojho tvorcu, ktorý týmto dielom upozornil na svoj talent a umelecké majstrovstvo. Tieto sa plne rozvinuli až v jeho slávnej Americkej tragédii, ktorá dnes predstavuje jedno z najzávažnejších diel amerického i svetového realizmu.... celý text
Literatura světová Romány
Vydáno: 1966 , Tatran (Bratislava)Originální název:
Sister Carrie, 1900
více info...
Přidat komentář
Sestřička Carrie popisuje dobu, která nebýt kočárů doplněných šalinami a jiných v omezeném čase hojně používaných věcí, nebyla by snad ani určitelná. To je dáno hlubokým popisem postav zejména z psychologického pohledu, který se u lidí v posledních stoletích jistě výrazně nezměnil. Krásně je zde ukázáno, že lidé patřící k různým vrstvám mají odlišné zkušenosti neumožňující plně porozumět ostatním vrstvám. Tím pádem pokud dojde k přechodu z jedné vrstvy do druhé, pak mají tito lidé problémy bez ohledu jestli se posouvají směrem k nižším nebo vyšším vrstvám. Zde je to krásně popsáno pohledem z obou stran, což považuji za největší hodnotu této knihy.
Úprimne, neviem čo napísať. Dielo na mňa zapôsobilo ako studená sprcha, no v podstate ma len doviedlo späť na starú cestu a opätovne mi otvorilo oči do reality. O čo menej deja, o to viac psychológie. Autorovi nemám čo vytknúť.
Kniha, která vám tak krásně vylíčí Ameriku na přelomu 18. a 19. století, že vám bude připadat, že jste v té době žili. Přestože knížka nenabízí nějaký akční děj, kterého čtenáře zaujme a nepustí, je kniha perfektním zrcadlem amerického myšlení a cestou za americkým snem.
Asi největší mínus knížky pro mě je, že ani jedna z postav mi nebyla sympatická. Drouet (se svým chování k ženám) a Hurstwood (se svou sebelítostí) byli oba dva otravní a na konci jejich příběhu jsem byli jimi znechucena. Carrie samotná se mi jevila povrchní a neustále nespokojená, ale na druhou stranu musím uznat, že na konci je naznačená její změna díky setkání s Amesem.
+ Líbí se mi doba a prostředí, v jakém se příběh odehrává. Kontrasty v americké společnosti, povrchnost, bída, to je podle mého zobrazeno dokonale.
- Mám problém s hlavní postavou, Carrie. Nevím, zda je to kladná či záporná postava. U mužských "hrdinů" mi jednání přijde srozumitelné, Carrie je naivka, která životem tak nějak pluje, bída ji nebaví, muži ji nebaví, peníze ji vlastně taky nebaví... Bere všechno tak, jak to přichází... Nechtěla bych takhle žít.
Společenský román, v němž je detailně popsán vzestup i pád lidí, cesta za americkým snem, americká společnost ve dvacátých letech minulého století a poměry v ní, materialismus a konzumní společnost, její hodnoty, velkoměstský život, pozlátko života, o kterém každý sní, ale který není vždy tak krásný, jak se zdá.
Úžasná kniha, která v člověku rezonuje dlouho poté.
Skvělý společenský román, nejen o tehdejší společnosti, ale především o jednotlivých postavách z různých společenských tříd. Postava Carrie mi přišla trochu zvláštní, ale svým způsobem byly takové všechny. Autor moc dobře popsal, jak je jednoduché unést se proudem, ať je jím už cokoliv a že každé rozhodnutí má své dopady.
nějak mně to zklamalo,hrozně zdlouhavé popisy, rozhodně Americká tragedie byla o moc lepší a víc mně zaujala
Prvotina tohoto amerického dramatika se sociálně kritickým zaměřením v tehdejší době vzbudila rozruch.....
Postava ženy na počátku 19. století, která dokáže být soběstačná a jít za svým snem nenalezla v společenských kruzích porozumění ....
Theodoru Draiserovi nebylo o mnoho víc, když jako chudý chlapec přišel do Chicaga, aby se seznámil s rozvíjejícím se velkoměstem a jeho postřehy se stávají kronikou doby ....
Dílo klasické, které má svoji hodnotu i v dnešní době - Carrie jde za svým americkým snem, ale .... nachází štěstí ?
Vítaná změna v mých čtenářských preferencí a zklamaná jsem rozhodně nebyla. Chvíli mi bylo hlavní hrdinky líto i jejich mužů, v jiných chvílích jsem jí přála peníze a klid. Dobrá klasika, doporučuji
Klasicky roman, ktery krom prijemneho cteni nabizi i hlubsi myslenkovy presah. Vnitrni prazdnota lidi, jejichz jedinym hnacim motorem je majetek a postaveni, vybubla na povrch, at uz svych cilu dosahnou a vystoupaji do zavratnych vysin spolecenskeho zebricku nebo naopak vse ztrati a ocitnou se na mizine. Ackoliv se od prelomu stoleti mnoho zmenilo, uvedomeni si tech podstatnych hodnot v zivote ma stale stejnou dulezitost, proto i tato kniha neztraci na vyznamu.
Kniha se mi líbila. Byla čtivá. Příběh byl dle mě hlavně o tom, jak vás touha může dovést k penězům (i když ne ke štěstí) a nebo k úpadku. Ten kontrast mezi úspěchem Carrie a neúspěchem jejího milence byl mocný. Jak se někdo může dostat od "ředitelování" až na samý okraj společnosti??Jak někdo může propadnout takové lhostejnosti a apatii, že se nedokáže včas nakopnout a začít něco dělat, dokud ještě není pozdě??
Poučení z toho plyne, že kdo chce mít víc většinou nemá nic nebo neskončí dobře. Carrie nebyla nikdy šťastná a její milenec se zase dostal na úplné dno
Skvělý román skvělého spisovatele. Svoje hrdiny považuje za "třtiny ve větru", ovládané svými instinkty a jen částečně se řídící rozumem. Nechává je s jejich pudy a nezkušeností, trýznit se nízkým společenským postavením, studem a touhou po bohatství. Píše: "Teprve osobnost nad vše povznesená dovede uvažovat filosoficky a obrnit se pevností". Avšak jeho hrdinové jsou průměrné typy, zaměřené na vše, co souvisí s hmotným postavením. Jsou to ne rozumové, ale citlivé duše, jejichž touha jít za falešnou nádherou se jim nevyplatí. Poučení: "Můžeš se nechat okouzlit vším, co je krásné, ale nepřibližuj se k předmětu své touhy jinak než po dovolených cestách". To klíčové, co chce Theodore Dresser ve svých dílech postihnout, je jednak odolnost člověka k milostnému vábení a hlavně zkoumá různé typy chování lidí podle míry jejich majetku.
Až vás napadne, milí pánové, odjet s mladou kočkou do velkoměsta na cestu snů, s tím, že ošoupanou manželku nechate na vesnici, vemte si tohle na cestu s sebou. Jedinečná charakteristika úpadku člověka.
Román mě nezaujal: příběh o tom, kterak chudá hezká dívka převážně přes postel ke štěstí přišla. Ukázán její společenský vzestup a pád jejího druhého milence. Zajímavé umístění děje do doby rozmachu amerických velkoměst, lesku divadel a "lepší společnosti" v kontrastu s ubohostí chudiny. Vadila mi přílišná popisnost, mnoho stránek jsem jen prolétla očima, kdyby kniha byla polovičního rozsahu, byla by daleko živější.
Velmi čtivá kniha zachycující osud mladé dívky hledající štěstí v Chicagu. Působivý je popis života lidí různých společenských vrstev žijících v amerických velkoměstech.
Tahle kniha patří k pokladům, které se velmi těžko hledají. Zpočátku je příběh velice líbivý, mladé děvče Carrie se stěhuje za sestrou do velkoměsta. Je nesmělá, roztomilá a krásná. Jak už to tak bývá, naletí prvnímu "gentlemanovi" ve vlaku. Těžce zakusí obtížnost najít si dobře placenou práci, sestřin byt jí připadá ponurý a její život prázdný. Přestože doufala, že si zde ve velkoměstě bude žít jako v ráji, do očí jí bije realita, která ani zdaleka neodpovídá jejím růžovým snům. Přestože na konci knihy získá spoustu peněz a je společensky uznávaná, není šťastná. Žije totiž sama a povrchně. Tato kniha dokazuje, že pravé štěstí a smysl nelze najít v povrchních věcech, v majetku, slávě, vnější kráse a bohatství. Velmi doporučuji.
Tak tohle se mi fakt líbilo. Už jsem skoro zapomněla, jaké to je číst román z přelomu století. Mapuje dlouhou cestu hlavní hrdinky a nezapomíná na popisy tehdejších amerických velkoměst a života v něm.
Líbila se mi hlavně společenské kritika a tak nějak to poselství, které z knihy sálá, a tudíž to, že i když člověk dosáhne toho, po čem tak dlouho prahnul a je oblopen blahobytem, nemusí být nutně vnitřně šťastný a spokojený.
Štítky knihy
Autorovy další knížky
1965 | Americká tragédie |
1979 | Sestřička Carrie |
1961 | Finančník |
1977 | Jennie Gerhardtová |
1962 | Titán |
Mladé dievča Carrie prichádza do veľkomesta a hľadá svoju vlastnú cestu šťastia. Dreiser je výborný americký autor, podrobne vykresľuje prostredie a často prekvapuje detailami. Psychika postáv, ich správanie a jeho príčiny, to je to na čo sa spisovateľ zameriava. V románe je zobrazená cesta na vrchol (Carrie) i pád jednotlivca (Hurstwood). Jeho štýl mám veľmi rada a kniha sa mi dobre čítala.