Smrt jako fenomén kulturní teorie
Jan Assmann
Edice Světová náboženství. Studie významného kulturologa o třech obrazech smrti ve starém Egyptě. Drobnější, ale nesmírně poutavá publikace z pera významného egyptologa a historika kultury Jana Assmanna (*1938) se zaměřuje na chápání smrti ve starověkém Egyptě. V přehledném výkladu doplněném četnými literárními i obrazovými doklady zkoumá tři aspekty neboli „obrazy smrti“: smrt jako nepřítel, smrt jako návrat do mateřského lůna a smrt jako tajemství. Další část jeho studie je věnována kulturnímu významu písma a lidské paměti. Assmanův osobitý přístup přitom nemůžeme vnímat bez kontextu, který považuje vědomí naší smrtelnosti za významný „generátor kultury“, téma, s nímž se musí vyrovnat každé lidské společenství. Assmannova studie je doplněna příspěvkem Thomase Macha nazvaným „Smrt a truchlení v kulturologické perspektivě“.... celý text
Literatura naučná Historie
Vydáno: 2003 , VyšehradOriginální název:
Der Tod als Thema der Kulturtheorie. Todesbilder und Totenriten im Alten Ägypten., 2000
více info...
Přidat komentář
Autorovy další knížky
2001 | Kultura a paměť - Písmo, vzpomínka a politická identita v rozvinutých kulturách starověku. |
2020 | Kouzelná flétna: Opera a mystérium |
2002 | Egypt - Theologie a zbožnost rané civilizace |
2003 | Smrt jako fenomén kulturní teorie |
1998 | Egypt ve světle teorie kultury |
Možná ze mě mluví přílišný entuziasmus a včerejších 8 piv, ale Assmann je génius. Skvěle myšlenkově provázaná útlá knížka, jež pojednává o několika podobách smrti tak, jak ji vnímali staří Egypťané. Úvod otevřený babylonským mýtem o nesmrtelnosti dokáže čtenářovu mysl naladit na podobný "starý" způsob přemýšlení. Rozhodně doporučuji.