Soudobé teorie vzdělávání
Yves Bertrand
Unikátní přehled nejvýznamnějších soudobých proudů pedagogického myšlení (personalistické teorie, psychokognitivní teorie, technologické teorie, sociokognitivní teorie, sociální teorie, akademické teorie, spirituální teorie) je úvodem do studia filozofie. Kniha vyniká velkou přehledností, informativností, je vynikajícím úvodem do studia pedagogiky a umožní podrobnější poznávání a porovnání jednotlivých přístupů.... celý text
Literatura naučná Filozofie Psychologie a pedagogika
Vydáno: 1998 , PortálOriginální název:
Théories contemporaines de l´éducation, 1987
více info...
Přidat komentář
Nehodnotím, jen upozorňuji na nesprávný název. Správně má být SOUDOBÉ TEORIE VZDĚLÁVÁNÍ (což je logické, když jde o přehled různých teorií). Prosím, mohl by to někdo opravit, aby kniha zde byla snáze vyhledatelná?
Spiritualistická, personalistická, kognitivně psychologická, technologická, sociální a akademická teorie. Ke všem teoriím jsou v knize uvedeny hlavní principy a pedagogické strategie, stejně jako historické pozadí a návaznosti na jiné obory. Představitelé jednotlivých teorií zde nejsou uvedeni jen jménem a pro danou problematiku nějakou svou klíčovou myšlenkou, ale i skromnou citací ze svých prací. Kniha je obsahově logicky a čtivě poskládaná. A i když jde jen o základní exkurs do problematiky, je plná zajímavých a pro mě nových informací. Nejlépe se čte to, s čím člověk rezonuje. Spiritualistické a personalistické teorie jsou plné skvělých myšlenek přesahujících pedagogický rámec a vybízí člověka k jeho sebekultivaci. Neztotožňuji se zcela s žádnou z teorií a zároveň v každé je něco, co mi velmi imponuje a musím se ptát do jaké míry se tyto teorie aplikovaly v praxi resp. kdy se tak stane. Knihu určitě doporučuji všem, kteří se zajímají o proces vzdělávání, pedagogiku, psychologii nebo si prostě jen rádi čtou odbornou literaturu.
--------------------------------------
Mám vás rád. Mám vás rád, kteří jste mými žáky v této hodině. Vás, kteří sedíte na polštářcích na zemi; vás, kteří sedíte na židlích nebo na stolech vzadu; vás, kteří jste vpředu až docela vedle mne. Cítím potřebu vás mít rád. Když mám někoho rád, náležím mu. Vy jste mými žáky, protože vám náležím.
(úryvek k jedné z Fotinasových přednášek)
Přehledný souhrn teorií vzdělávání, který představuje ty nejvýznamnější směry a koncepty vzdělávání dvacátého století. Velmi dobře a srozumitelně napsané, určitě využitelné pro studium pedagogiky či filozofie výchovy. Jediným nedostatkem je orientace na severoamerické a hlavně kanadské prostředí, což je samozřejmě vzhledem k původu autora naprosto logické. Pro doplnění informací z evropského prostředí doporučuji knihu Jiřího Prokopa Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny dvacátého století.
K této knize mám averzi už od školy, protože jsem se v ní musela hrabat víc, jak měsíc v kuse. Číst, rozebírat, psát seminárky. Je to zajímavý přehled teorií, to beze sporu.