Strašpytel
Karel Škrabal
Čtvrtá sbírka současného brněnského básníka obsahuje verše, které se hlásí k existenciální problematice. Škrabalův básnický subjekt se pohybuje v nejrůznějších polohách: jeho doménou zůstávají silácká gesta, která přecházejí do nálad jak ryze uvolněných, tak i skeptických až pesimistických. Autor píše své texty z pohledu člověka, pro něhož zůstává základním životním postojem snaha o nestranné pozorování současného světa, do něhož je vržen. Sleduje události, dojmy a prožitky, střídá někdy i poněkud drsné nápady, jež prezentuje naturalistickým jazykem, podpořeným v několika případech i záměrným použitím vulgarismů. Někdy se zamýšlí nad mezinárodní politickou situací, stejně jako v předcházejících pracích se vrací i ke svému oblíbenému fotbalovému zápolení, jindy zase vypráví příběh muže, žijícího v neustálem strachu, že ztratí svou těžce vybojovanou pozici. Zdá se také, že ve Škrabalových verších spíše převládají závěry, směřující víceméně k bezvýchodným konstatováním a závěrům: je možno, že právě v tomto řešení autor spatřuje naplnění svého existenciálního programu. ... celý text
Přidat komentář
Autorovy další knížky
2007 | Strašpytel |
2018 | Kavčí hory |
1999 | Zapalte Prahu |
2021 | Nikoho nečekám |
2003 | Druhá verze pravdy |
Existenciální problematika
primárně protkaná kosočtverci
vydaná ve vázané podobě
osloví bohémy
Bohemista zapláče
Řada veršů (Děti, SMS od pozn, Genius loci, Eufrat) je osobních a čtenář asi nepochopí, na co autor naráží:
"Z nonstopu Eufrat
by se jeden poblil
Strašnej pajzl
zastávka Garáže Dejvice
největší soc" (Eufrat, s. 14)
Některé verše ani nelze považovat za básně:
"Ta Praha
není zase
tak úplně
blbý město" (Básník metropole, s. 16)
Narážku na Tara Fuki v básni Černá kšiltovka jsem nepochopil.
Nad triptychem o kosočtvercích jsem jen kroutil hlavou...
Čtenář neznalý situace v nakladatelství Pluháček alias Reiner těžko pochopí, o čem se ve verších píše.
Za podařené považuji básně o Czechteku, v nichž autor umně napodobil Ginsberga, Bukowskiho a Andreje Stankoviče.
Vzhledem k autorově publicistické praxi zaujme báseň Novinářská:
"Měl jsem sraz
se zdrojem
problémů i inspirace
V příštím životě
bych chtěl být
kuloárová informace
Do uzávěrky zbývá
jediná šance" (s. 15)