Stříbrná maska: Pohled na život královny Kristiny
Peter Englund
Životní osudy švédské královny Kristiny, pozoruhodné osobnosti evropských dějin 17. století. Netradičně komponovaný životopis z pera předního švédského historika. Upouští od přísně chronologického uspořádání – líčí zlomové momenty Kristinina života a cílevědomé sebeutváření královniny osobnosti, usiluje zároveň o odhalení motivů klíčových rozhodnutí. Roku 1654 Kristina abdikovala, opustila svou vlast a stala se královnou bez království; následujícího roku veřejně přestoupila na katolickou víru. Po zbytek života pobývala převážně v Římě, zasahovala však nadále do chodu evropských dějin a nevzdala se ani politických ambicí (pokus získat neapolskou korunu či polsko-litevský trůn). Englundova monografie popisuje královnu jako silnou osobnost, toužící po samostatnosti a svobodě, neobyčejně vzdělanou, sečtělou a zvídavou ženu s bohatými kulturními zájmy; autor se zároveň nevyhýbá ani problematickým rysům její povahy. Zabývá se i její literární tvorbou (korespondence, autobiografie).... celý text
Literatura faktu Biografie a memoáry Historie
Vydáno: 2008 , NLN - Nakladatelství Lidové novinyOriginální název:
Silvermasken: En kort biografi över drottning Kristina, 2006
více info...
Přidat komentář
Kdyby byly všechny životopisy takové, nečetla bych nic jiného. Doporučuju, ta doba je v knize popsaná skvěle, plus osoba a okolí královny, která u nás není moc známá, stojí za povšimnutí.
Autorovy další knížky
2000 | Nepokojná léta: Historie třicetileté války |
2004 | Nepřemožitelný |
2014 | Válka a naděje |
2008 | Stříbrná maska: Pohled na život královny Kristiny |
Opět je to výborný vhled do života, myšlení společnosti na nejvyšší úrovni v 17. století. Trochu mi vadilo občasné přeskakování vpřed a vzad v rámci života Kristiny, která byla jak velmi zajímavou panovnicí, tak i ženou (feministkou). Měla obrovskou odvahu, chuť něco dokázat, dobrou orientaci v politice. Oproti Nepřemožitelnému a především nepokojným letům je ale čtivost výrazně menší. Možná je to způsobeno menším množství autentických pramenů, z kterých se dalo vycházet. Chybí víc citací dobových pramenů, obrazového materiálu.