Struktura štěstí
Milan Exner
Knížka zahrnuje tři prózy pojící se k autorovu rodnému Liberci. Na různých úrovních mentality, věku i pohlaví nahlížíme za hranice všedního lidského života, jehož protagonisté se snaží dát vlastní existenci smysl. Petra v Samomluvě mouchy musí prožít odyseu cesty za svým otcem, kterého dvanáct let neviděla, aby zjistila, že patří k těm, mezi nimiž žije. Dlouhá pivní čára, jejíž děj se odehrává v době pražského mistrovství světa v hokeji, chce mj. zachytit mluvenou řeč města, které je obecně považováno za oblast jazykově smíšenou. Její hrdina se cítí spokojený tak, jak žije, neklade si zbytečné otázky, “nebojí se ani krematoria, jen má mindráky z toho, že mu padají vlasy”. Nesnaží se ani změnit svůj život, a pokud jej mění, je do změny vlastně vmanipulován. Žije jako dřív a cítí se “mistrem světa”. Penzionovaný profesor-kardiak ve Výhybce před konečnou se pokouší začít jinak a odjinud až na samém sklonku života. Přichází na to, že nemůže žít skrze někoho jako jeho přívěsek, ale že problém lidské identity tkví hlouběji, v soběstačnosti a spoluprácí. Tři prózy sbírky, jejíž společným spodním tónem je láska k domovu, jsou zajímavé i s hledika stylového. Proud řeči, vědomí, i deníkový záznam používá autor jako základ skazového vyprávění, které zdůrazňuje subjektivnost pohledu a ponechává tak prostor pro domyšlení objektivních souvislostí. Nepředkládá vlastní názory a recepty na život, vybízí k dialogu a pochopení. Pokud čtenář po dočtení pocítí potřebu polemizovat, pak knížka splnila svůj účel.... celý text
Přidat komentář
Autorovy další knížky
2002 | Svatoušek |
1989 | A přece zázrak chtít |
2019 | Krajina našich slov 2019 / Landschaft unserer Worte 2019 |
2005 | Oblast stínu |
1987 | Struktura štěstí |
Samomluva mouchy mě skutečně zaujala, Dlouhá pivní čára přinesla jen a jen utrpení spolu s domněnín, že žádnou další stránku už nepřečtu a Vyhýbka před konečnou reputaci opět trochu napravila. Bohužel jsem se při čtení poslední prózy nemohla zbavit dojmu, že čtu ve zkrácené verzi to samé, jako v autorově románu Zoufalství. Abych ovšem nebyla jen kritická, velmi se mi líbila myšlenka uspořádání knihy podle tří generací a obou pohlaví.