Světlá komora

Světlá komora
https://www.databazeknih.cz/img/books/47_/473340/bmid_svetla-komora-iXN-473340.jpg 4 49 49

Světlá komora známého francouzského sémiotika Rolanda Barthese je pozoruhodným textem o fotografii, v němž autor překračuje svá starší sémiotická východiska a fenomén fotografie se mu stává podnětem nejen k proměně metodologie, ale i k hlubšímu filozofickému zamyšlení. Světlá komora patří spolu s knihami Susan Sontagové, Johna Bergera a Viléma Flussera k základním pracím teorie fotografie.... celý text

Literatura naučná Filozofie
Vydáno: , Archa (SK)
Originální název:

La Chambre claire, 1980


více info...

Přidat komentář

petrarka72
12.01.2023 3 z 5

Na obálce je poznámka "Základní text teorie fotografie"; pokud "základní" znamená "elementární", jsem pěkně v háji - ta míra abstrakce je vražedná (i když fascinující a respektuhodná, pro mne uchopitelná nikoli v celku, ale v detailech). :-) Kromě řady konkrétních fotek důležité kapitoly (odkládám si): 4. Operator, Spectrum a Spectator, 10. Studium a Punctum, 23. Slepé pole, 30. Ariadna (bravo!) a 46. Zdomácnělá fotografie. A cituji z výborného doslovu Miroslava Petříčka: "... realita, ke které se tak zjevně zdá každá fotografie ukazovat, je nedosažitelná, všechny znaky, které o ní mluví, ji skrývají, jakmile k ní vytvoří cestu. S fotografií je to jinak: jakmile vyslovím užaslé 'to je ono!', pozoruji už cosi, co minulo. A ono punctum, které nás zraňuje, nám současně naznačuje naši zranitelnost - právě naši smrtelnost. Cítíme, jak říká Roland Barthes nesmírně přesně, mrazení z katastrofy, která již nastala. Uprostřed života již umíráme."

lubtich
23.03.2021 4 z 5

Teorie psaná čtivě a svěže, která zkoumá fotografii od momentu, kdy se "subjekt surově mění v objekt", nikoliv z pohledu odborníka či fotografa (tedy podle Barthese "Operátora"), ale z perspektivy pozorovatele (čili "Spectatora"). Takový pohled je čtenáři přirozeně blízký.
Publikace je doplněna o bohatou obrazovou publikaci (byť je škoda, že všechny zmíněné fotografie nejsou zastoupeny snímky – ale nevím, jestli to není pouze v českém vydání, s kvalitou snímků se však Fra na to, že pro obrazové knihy není úplně ideální, popasovala výborně), Barthes na jednotlivých snímcích ukazuje, kde a jak nalézá ono "punctum". Tedy dosti subjektivní cestou, což nevadí – co je autorovi blízké, to vysvětlí. Druhá pasáž se z velké části týká osobní fotografie Barthesovy matky (Zimní zahrada), tím pádem je ještě subjektivnější. Ale i tak si dokáže Barthes udržet kontakt se čtenářem, ty jednotlivé snímky zkoumá s největší citlivostí.
A ještě jen tak – byť přesouvat Rolanda mezi stoletími je nezdvořilé – taková noema: jak moc by byl text pozměněn v době, kdy existují věci jako photoshop? Minimálně "intersum" tedy "toto bylo" by už asi nebylo jen tak. Ale to jen tak, všechno se přece jenom vyvýjí, i fotografie.
Kdo očekává příručku fotografování, bude zklamán. A kdo vůbec něco očekává, ten bude ze svého očekávání vyveden. Barthes překvapuje pasáž co pasáž. Skvělá teorie!

V té ponuré poušti najednou přijde tento snímek; oduševňuje mě a já oduševňuji jej. Měl bych tedy onu přitažlivost, která mu dává existenci, pojmenovat právě takto: oduševňování, animace, oživování. Snímek sám nic oduševnělého není (na "živé" snímky nevěřím), ale oduševňuje mne; v tom je celé dobrodružství tohoto přiházení.
(s. 26)


Erudite
21.06.2020 5 z 5

Ke Světlé komoře se budu jistě v budoucnu vracet, abych si osvěžila mnohé z autorových myšlenek, které i po tolika letech zůstaly aktuální a přesné. A abych pochopila pár pasáží, jejichž význam mi zatím zůstal skryt.

eliska2106
29.04.2015 3 z 5

Skvělá knížky ;) pár postřehů z ní:
* Kultura je smlouva uzavřená mezi umělcem a konzumentem.
* Snímky ho obklopovali všude, aniž by si to přál, a ačkoli přošli "filtrem kultury," jsou mu většinou lhostejné nebo odporné.
* o hledání své matky = Bylo to jako bych hledal povahu nějakého slovesa, jemuž chybí infinitiv a s nímž se lze tedy setkávat jen v určitém čase a způsobu.
* Noema fotografie je banální "to bylo" - Cože! celé jedné knihy (i když tenké) bylo třeba k tomu, aby autor objevil něco, co vidíme na první pohled? :-D

nef7
22.06.2013 5 z 5

Nikdy bych nevěřila, že odborná literatura může být psaná tak nádherným jazykem!

bud muj eidam
05.02.2013 5 z 5

Vynikající útlá publikace autora, který není fotografem, ani teoretikem fotografie, ale sémiotikem a literárním teoretikem, jeden ze základních textů teorie fotografie. Publikace zkoumá jazyk média fotografie, jak v rámci dokumentární fotografie tak fotografie amatérské, fotografie z rodinného alba.
Něžná kniha.

mrksik
11.01.2013 5 z 5

Kniha, v ktorej sa (na rozdiel od dnešnej pseudoobjektívnej vedeckej literatúry) autor doslova vyznáva zo svojej subjektivity, vďaka čomu na nej môže postaviť možno subtílnu, ale predsa len metodológiu postihujúcu to, čo chce o fotografii povedať. Světlá komora je navýsosť osobná, intímna cesta, počas ktorej autor siaha hlboko do vlastného vnútra a povzbudzuje tak každého, aby vytváral vlastné analógie. Barthes za chodu prehodnocuje svoje východiská, mení definíciu svojho punctum, no neznižuje tým jeho hodnotu: definícia punctum bude asi pre každého úplne iná, no ten zásah, tá priepasť, do ktorej spectator spadne pri pohľade na svet bez masky, bude vždy tá istá.

Navyše. Sloh tejto knihy je krásny, snáď vznešený, rozhodne pohlcujúci.