Světlo dne
Graham Swift
Román anglického spisovatele, držitele Booker Prize; dramatický příběh soukromého detektiva, který má za úkol někoho sledovat – děj se však na rozdíl od klasických detektivek vyvíjí dosti netradičně. Sára ví, že ji manžel podvádí. Dokonce ji podvádí s chorvatskou uprchlicí, kterou vzali pod svou střechu. V okamžiku, kdy se Chorvatka rozhodne vrátit do Dubrovníku a milostný románek tak vlastně končí, najímá si Sára soukromého detektiva. George Webb je bývalý policista, propuštěný pro nedodržování služebních postupů, a přitahuje ho pro změnu podváděná manželka – jejich vztah má ale k normálnímu daleko… Zdánlivě jednoduchý komorní příběh každého okamžitě vtáhne do děje. Kniha je psána zhuštěným, úsečným jazykem, při čtení vzniká zvláštní napětí mezi tím, co bylo řečeno a co vysloveno nikdy nebude, takže si čtenář musí domýšlet stejně jako protagonista George. Autor je mistrem v líčení psychických stavů jednotlivých postav, a tak dopřává čtenáři vjem přímo filmový a současně povyšuje „obyčejnou“ detektivku na roveň nejen svých nejlepších děl.... celý text
Literatura světová Romány
Vydáno: 2003 , OdeonOriginální název:
The Light of Day, 2003
více info...
Přidat komentář
Tato kniha anglického prozaika mě velmi zaujala a stala se úvodem do jeho další tvorby. Sledujeme zde retrospektivně příběh vraždy vyprávěný bývalým policistou, dnes soukromým detektivem, který se živí sledováním nevěrných manželů. Jedna z jeho zákaznic však radikálně poznamená jeho život svou zakázkou na sledování manžela, který právě ukončuje svůj milostný poměr s chorvatskou dívkou, která se stala členem rodiny. I když tento milostný vztah skončil, to hlavní po dějové stránce teprve na čtenáře čeká. Stáváme se tak svědky příběhu , který se nejprve může zdát chaotický tím, jak se zde prolínají časové roviny vyprávění, postupně však celý obraz děje zapadne a nabídne tak zajímavou psychologickou sondu do duše a jednání hlavních postav.
Pri hodnotení samotného románu dosť váham. Väčšina z neho sa mi veľmi páčila, napriek tomu mi pri niektorých záverečných pasážach odbiehali myšlienky úplne inam. Avšak Graham Swift ma upútal ako autor, od ktorého by som si rada prečítala ešte niečo ďalšie, možno práve vďaka fascinujúcemu spôsobu, akým pracuje s textom a striedaním časových rovín. V Dennom svetle viac menej absentuje dejová línia, zachytáva len jeden jediný deň v živote súkromného detektíva George Webba. Ten sa v spomienkach vracia k viacerým kľúčovým udalostiam, ktoré mali vplyv na jeho život, najmä však k jednej, ktorá je ústredným motívom románu a podstatnej časti Webbových myšlienok. Osobitosťou románu je to, že takmer od začiatku je známa zápletka i rozuzlenie, autor ho vybudoval na základe úvah, ktoré analyzujú vzniknutú situáciu. George Webb si kladie mnohé otázky, na ktoré hľadá odpoveď v snahe uľaviť vlastnému svedomiu.
„Sú obdobia, a vždy budú, keď si jednako želáte, aby ste neboli, aby ste nikdy neboli tým, kým ste. Alebo keď ste schopní takmer uveriť, že to naozaj bol niekto iný, nie vy – ako by ste to mohli byť vy? – kto urobil to, čo ste údajne urobili vy. Ale v tento deň, práve v tento deň, na výročie toho dňa, keď ste to urobili, viete, že tomu veriť nemôžete.“
Nachádzame tu teda retrospektívu, ale veľmi zvláštne poňatú. Ide o mnohé časové roviny, vďaka čomu Denné svetlo spočiatku pôsobí chaoticky a dezorientujúco. Swift sa napríklad vráti do určitého momentu v minulosti, vzápätí sa na nasledujúcej strane vráti ešte dávnejšie do minulosti. Pôsobí to takmer tak, akoby jednotlivé kapitoly autor najprv napísal a vzápätí poprehadzoval. Vety sú veľmi úsečné, minimalistické, pragmatické, sála z nich pokoj, rezignácia...
Štítky knihy
Autorovy další knížky
1993 | Země vod |
2003 | Světlo dne |
1997 | Poslední přání |
2007 | Zítřek |
2012 | Škoda že tu nejsi se mnou |
Zpočátku trochu chaotické, zároveň však důmyslně vystavěné vyprávění s neustále se střídajícími časovými rovinami. Musím přiznat, že předchozí autorova kniha mne vtáhla více, přesto nelze neobdivovat Swiftovu práci s jazykem a schopnost vygradovat příběh.