Synové a milenci

Synové a milenci
https://www.databazeknih.cz/img/books/24_/241260/mid_synove-a-milenci-l3y-241260.png 4 54 54

Nevšední psychologický román, kronika vztahu matky a syna, líčí dětství a dospívání mladíka z anglické hornické rodiny na rozhraní 19. a 20. století. Základní motiv románu je dán poznatky z oblasti psychoanalýzy: žena, žijící v nešťastném manželství, se celou bytostí přimkne k svému nejmladšímu synovi. Jejich vzájemný vztah se postupem času obohacuje o určité erotické prvky a má neblahé následky pro chlapcův další citový a morální vývoj. Hrdina románu Pavel Morel (stylizovaný autoportrét spisovatele) vyrůstá ve stísněných poměrech anglického havířského městečka a vášnivě hledá životní cíl. Nerozumí sám sobě, trpí neustálým svárem nesourodých povahových rysů, je velkorysý i malicherný a dokáže i ublížit. Věrné a psychologicky podložené podání složité vnitřní situace mladého hrdiny umožnilo autorovi vytvořit zcela moderní a živý obraz chaosu dospívání.... celý text

Literatura světová Romány
Vydáno: , Jan Fromek
Originální název:

Sons and Lovers, 1913


více info...

Přidat komentář

krny
13.11.2024 3 z 5

(SPOILER) Značne rozporuplné pocity. Prvá časť zameraná viac na matku ma bavila viac. Dokonca mi veľmi pripomínala britskú minisériu The Village (Vesnice) - silná inteligentná žena v nie úplne šťastnom manželstve s prostejším manželom v nehostinnom prostredí. Ako cez kopirák. Ešte aj doba sa takmer zhoduje (prvá štvrtina 20. storočia). Aj Paul a jeho pracovné začiatky boli ešte zaujímavé. Ale s jeho dospievaním prišli pre mňa paradoxne nudnejšie časti príbehu.

Najprv trojuholník matka-Paul-Miriam a súboj svetského s náboženským a ako do toho zakomponovať telesno. A celé pobiehanie Paula od matky k Miriam sa rieši hrozne dlho - tu by prospelo skrátenie o 100-150 strán v záujme zrýchlenia deja. Navyše sa Lawrence dokola vyjadruje (ak to nebol nevydarený preklad) štýlom: Matka nenávidí Miriam, lebo k sebe ťahá Paula -- Miriam nenávidí Paula, lebo sa nevie vyjadriť, alebo sa vyjadruje nesprávne -- Paul nenávidí Miriam za jej názory, gestá, či správanie. Od príchodu Miriam a Clary je tam slovo "nenávidieť" pocitovo možno aj stokrát, ak nie viac. A to veľmi nepomáha, aby ste si tie postavy obľúbili, keď sa nevedia poriadne vyjadrovať, ale rovno nenávidia ostatných za úplne banality.

Clara bola trochu iný extrém. Sufražetka, ktorá sa búrila proti všetkým mužským konvenciám, no neschopná vymaniť sa z tiež nešťastného manželstva. Ale aspoň to rozbilo monotónnosť tria matka-Paul-Miriam. A Paul, ktorý by mal byť ťahúňom druhej časti knihy, pôsobí tak, že je prehnane fixovaný na matku; chce si užívať so ženami, no nechce sa ženiť a chce odísť a stať sa slávnym umelcom, no ani toho nie je kvôli matke schopný. Keď sa prestali riešiť jeho milostné avantúry, tak sa dej opäť nakopol, ale to už bola kniha skoro na konci a môj záujem o vývoj postáv minimálny.

Tá kniha nie je vyslovene zlá, len som mal problém sa prepojiť s postavami a ich riešením problémov, čo môže byť dané dobou, kedy sa to odohráva, alebo tým, že je to "neučesaná" prvotina. Uvidím ako dopadne Dúha, ktorá by podľa predslovu o autorovi v tejto knihe mala byť tým najlepším z trilógie.

MiJant
03.07.2023 2 z 5

Fakt nie pre každého, ale dočítal som, a pravdepodobne budem pokračovať v sérii... Veľmi podrobne rozobraté osobnosti!!!


booklover_mili
10.02.2023 4 z 5

Kniha, která byla napsána před více než 100 lety. Doba modernismu, ač Lawrencuv styl není jednoznačně takový.

Vidíme do nitra hlavních postav, jejich myšlenky a vnitřní boje. Silný příběh, ale věřím, že ne pro každého.

Denny45
15.06.2018 5 z 5

Kde to bolo napísané, že z obľúbenej knihy nám nemusia zostať spomienky na príbeh, postavy, alebo miesta, ale na prežité pocity pri čítaní? A práve tie by som už v spojení s touto knihou nikdy nechcel zabudnúť.
Ľudské charaktery tu boli vykreslené tak, ako nikde inde (z toho čo som zatiaľ čítal). Mnohé scény a osoby sa mrazivo podobali na tie, ktoré poznám z môjho života. A vďaka tomu, že som vyrastal blízko baníckeho prostredia, táto téma je mi blízka.
Túto knihu si zamilujete alebo sa pri nej unudíte...

uzasna
29.03.2018

Nedočítané . Myšlienku to iste má ale ku mne sa nedostala ani za svet. Nevedela som sa stotožniť s postavami a prostredím. Možno dozreje čas a ja sa k nej vrátim . Preto nedám hodnotenie .

Pawlisman
26.03.2018 3 z 5

Nechal jsem se zlákat některými zdejšími pochlebnými recenzemi. Za mě spíše ztráta času a dílo považuji za podprůměrné. Nejzajímavější je první část z dospívání chlapců a se zaměřením na hornické prostředí. Následující románky Pavla již dílo nerozvíjejí, ale spíše postupně klesá a cyklí. Možná jako zhutnělý film by byl zajímavější. Jako vzopmínková kniha na mládí - například s poetickým Pagnolem - nesrovnatelné. Už mi pak došel čas a nervy a na 270. stránce ukončil četbu. Za mě od desíti k pěti.

Vidlička
13.10.2017 3 z 5

Ač klasik a angličan (obé má oblíbená kategorie), jeho styl psaní mě neoslovil... Nikdy jsem pořádně nechápala, nebo možná jen nesouhlasila, jednání a motivace hlavních postav. Navíc mi byly krutě nesympatické. Bohužel... Ale chápu, že ve své době šlo asi o přelomová stěžejní díla.

millan
31.10.2012 5 z 5

Veľké dielo, u nás veľmi nedocenené. Nikdy som o Lawrencovi nepočul a preto som mal pochybnosti či Synov a milencov vôbec čítať, mal som strach, že ide o brak. Po pár stranách mi bolo jasné, že je to kniha mimoriadna. Nechápem prečo sa Lawrence neobjavuje v školských osnovách.

zuzulique
27.06.2012 4 z 5

Čítanie klasiky človeka väčšinou nesklame, pokiaľ má rád knihy, v ktorých cítiť staré časy. Na Synov a milencov som počula samé chvály a po prečítaní by som knihu určite odporučila, no keďže som pred ňou čítala Middlemarch, trochu mám pocit, že S&M jej nesiaha ani po päty. Každopádne veľmi dobré čítanie, trochu monotématické, mám radšej bohatšie a rozvetvené príbehy.

WEIL
11.09.2011 4 z 5

Kde autor žil, tak si moc slávy neužil. Vážili si ho jinde, ne doma. A to proto, že tam kde žil, tak se lidem líbila maximálně červená knihovna, většina z nich nevěděla co to beletrie je. On si na to asi zvykl, protože čím více zlosti vyvolal, tím přesněji zapisoval řadu lidských charakterů, a právě tenhle rozsáhlý autobiografický román je důkazem, že v každé době žije hodně blců, jen ti blci neví, že jsou blbci. Díky tomu jsou i nadále blbci a jiné hlavní potřeby než kolektivně blbnout, nemají.