Tajemství a mravy

Tajemství a mravy
https://www.databazeknih.cz/img/books/43_/432510/bmid_tajemstvi-a-mravy-lkZ-432510.jpg 4 9 9

Tajemství a mravy, soubor přednášek a esejů věhlasné jižanské prozaičky Flannery O’Connorové, který po její smrti sestavili její přátelé Robert a Sally Fitzgeraldovi, působí i dnes jako pronikavá sonda odhalující nešvary spisovatelů, čtenářů i učitelů literatury. O’Connorová se sžíravou ironií kritizuje čtenářský vkus, který se od přelomu 50. a 60. let 20. století, kdy její texty vznikaly, nijak nepozvedl, vtipně vysvětluje začínajícím autorům, čeho se mají při psaní povídek a románů vyvarovat, a na příkladech ukazuje, že se učitelé literatury nejvíce ze všeho bojí literatury samé. Kniha, z níž v jednom ze svých sporadických rozhovorů citoval i Cormac McCarthy, je jedním ze zásadních amerických literárněvědných textů a to, že jeho autorka nebyla profesí literární teoretička, je jen ku prospěchu věci: jednotlivé texty se vyznačují stejnou živostí podání a ostrým, průrazným stylem jako autorčiny prózy.... celý text

Fejetony, eseje Literatura naučná O literatuře
Vydáno: , Argo
Originální název:

Mystery and Manners , 1969


více info...

Přidat komentář

los
25.01.2024 3 z 5

útlý soubor esejů a přednášek o literatuře amerického Jihu, který utřídili editoři autorčiny literární pozůstalosti, zůstává inspirativní i po více jak 70 letech: kromě úvodního emblematického eseje o Flanneřiných pávech zaujmou a pro současné čtenáře, kteří koketují s beletrií ať už v oblasti teorie, nebo mučí svého tvůrčího ducha, budou návodné části o tvůrčím psaní a o výuce literatury na základní a střední škole, oddíly o katolicismu mne míjejí, nedokážu se porovnat s entitou ďábla v literárním díle, ani uvažovat v pojmech vykoupení, milost a hřích při interpretaci textu

četba vhodná i pro naprostého laika, výklad je jednoduchý, přímý, jasný, bez jakékoli oborové terminologie, doporučuju ale znalost alespoň těch nejznámějších povídek O'Connorové

alweryon
01.12.2023 5 z 5

Dokonalou jednohubku "Král ptačí říše" nebo pronikavý "Úvod k životopisu Mary Ann", lze samozřejmě číst i bez znalosti ostatních knih autorky. Jinak ale doporučuji začít knihami povídek. V esejích jako málokdo dokáže tak přesně reflektovat co a proč dělá a čemu a jaké má pravé Povolání. Prostě Spisovatelka. Zároveň mě fascinuje a děsí. Chápu Tomáše Enderleho když říká, že by si ji nechtěl vzít, ale jako ségra by byla skvělá.


Aykiru
17.09.2022 4 z 5

Flanery O´Connor je jednou z těch upřímných, ve svých sděleních „průrazných“ dam, které nelze zastrašit a rozhodně ne umlčet, ani kdyby si na ně člověk vzal plamenomet.
A i přesto, že často s jejími výroky nemusíte souhlasit (ale budete), nebo Vás zprvopočátku budou přímo urážet, či pohoršovat (nebudou), při hlubším zamyšlení poznáte, že tato spisovatelka je jedním z těch lidí, kteří vše mají ve své hlavě tak srovnané, že s nimi v podstatě nejde nesouhlasit.

DailyCoffeeCZ
05.08.2020 5 z 5

Co očekávat od útlé knížky plné přednášek a esejů, kterou napsala spisovatelka, jíž znáte jen z anotace? Možná nic, možná naopak máte očekávání velmi vysoká. Občas zkrátka sáhnu po knize, o které nic nevím, a o které nechci vědět vůbec nic, dokud se do ní nezačtu.

Kniha mě zaujala především jednoduchou obálkou a svým názvem: Tajemství a mravy. Co si pod tím představit? Soubor pouček o tom, jak se chovat? Nebo jak psát? A jaká tajemství mě uvnitř čekají? Otázek jsem na začátku měla spoustu, na konci mi zůstalo jediné přání. Přečíst si od Flannery O’Connor úplně všechno.

Tato jižanská prozaička totiž patří k nejuznávanějším autorkám dvacátého století. Narodila se v Savannah v americkém státě Georgie a kromě toho, že vystudovala společenské vědy a absolvovala prestižní kurz tvůrčího psaní Iowa Writers‘ Workshop, stala se také mistrnou vypravěčkou.

Kromě psaní také přednášela a psala eseje. Tajemství a mravy jsou dílem, které po spisovatelčině smrti sestavili její přátelé Robert a Sally Fitzgeraldovi. Obsahuje všechno, co potřebují vědět začínající spisovatelé, a dává nahlédnout pod pokličku uvažování a čtenářského vkusu samotné autorky. Flannery O’Connor vtipně a velmi čtivě odhaluje proces tvorby literárních textů a ironicky kritizuje čtenářský vkus doby, v níž žila, také se zamýšlí nad tím, jak moc spisovatele ovlivňuje země, z níž pochází, a rovněž se věnuje náboženství v literatuře. Při přednáškách ani v esejích si nebere servítky a vypráví stylem, který zaujme snad každého čtenáře, byť se o proces tvorby literárních textů ani literární historii příliš nezajímá. Její styl je především povídkový a tak má mnohem blíže k beletrii než odborným dílům. Na druhou stranu, pokud píšete anebo s tím chcete začít, tahle útlá knížka vám dá možná víc než kterákoliv jiná, jež se tvůrčím psaním zabývá.

Bohužel se však může stát, že po dočtení knihy zjistíte, že všechno, co jste kdy napsali, nestojí ani za zlámanou grešli. V knize se dozvíte proč. Zároveň se dočtete to, co by měla vaše literární díla obsahovat a proč.

Flannery O’Connor je literárním vzorem autorů napříč celým světem. Jen u nás ještě příliš známá není a to je velká škoda. Pokud chcete raději začít čistě beletristickým dílem této autorky, přečtěte si povídkové soubory Dobrého člověka těžko najdeš (1955, česky 2010) a Všechno, co se povznáší, se musí setkat (1965, česky 2013). Kromě povídek však napsala i romány Moudrá krev (1952, česky 2010) a Násilníci po něm sahají (1960).

Chcete-li psát, chcete-li číst kvalitní literaturu, chcete-li se pobavit, sáhněte po Tajemstvích a mravech nebo kterékoliv další knize od Flannery O’Connor. A šiřte o ní povědomí dál. Zaslouží si to a vy se pak zasloužíte o to, že možná díky ní bude naše česká literatura zase o kousek výš.