Tajemství filmové řeči
Jon Boorstin
Jaká magie se odehrává ve tmě mezi plátnem a diváky, co vede k tomu, že je film pro tolik z nich tak vzrušující? Autor je přesvědčený, že každý film ve skutečnosti tvoří tři souběžně běžící: „voyuerský“ film (logika filmu), „zprostředkovaný“ (emoční působení), a „niterný“ (prvotní vzrušení, které film vyvolává). V knize tyto prvky zkoumá s využitím svých zkušeností, stejně jako prací slavných filmových tvůrců od Hitchcocka po Spielberga, a ukazuje, jak funguje proces tvorby filmu. Demonstruje, jak tvůrci používají světlo, prostor a zvuk ke stvoření nového světa, popisuje, co z herce udělá hvězdu. Vysvětluje, proč si myslí, že Občan Kane je skvělý film, a co si myslí, že je špatně na závěru Osudové přitažlivosti. Knihu ilustrují filmové fotografie a náčrty filmových technik.... celý text
Literatura faktu Umění
Vydáno: 2019 , Universum (CZ)Originální název:
The Hollywood Eye: What Makes Movies Work, 1992
více info...
Přidat komentář
![EvaD EvaD](https://www.databazeknih.cz/img/users/empty.jpg?v=1446561771)
![4 z 5 4 z 5](img/content/ratings/4.png)
Dobrá a zajímavá kniha pro milovníky filmů, ale je potřeba ji přečíst několikrát a pokusit se napasovat čtené informace na vlastní filmové zážitky. Díky této knize jsem pochopila, proč pro mně některé filmy skvěle fungují a některé ani za nic.
![dawson321 dawson321](https://www.databazeknih.cz/img/users/50_/505/m_dawson-Ftx.jpg?v=1611341441)
![4 z 5 4 z 5](img/content/ratings/4.png)
Zcela se ztotožňuji s recenzí na iLiteratuře a doporučuji přečíst. Za mě jen škoda, že kniha byla napsána již na začátku 90. let. Nebylo by na škodu ji třeba "aktualizovat" a ukázat filmové postupy na současných filmech, aby to bylo stravitelnější i pro mladší čtenáře.
![DennisMoore DennisMoore](https://www.databazeknih.cz/img/users/93_/9316/m_dennismoore.jpg?v=1720098509)
![4 z 5 4 z 5](img/content/ratings/4.png)
Ačkoliv mě zajímají a nejspíš zajímat nepřestanou, mám s odbornými texty o filmařině problém. Je to tím, že sám odborník nejsem, a tak pro mě často nejsou příliš důvěryhodné. V téhle knize jsem Jonu Boorstinovi rozuměl, dokázal jsem se naladit na jeho vlnu a dívat se jeho očima a pochopit, jak a proč on chápe filmy, ale pořád to byl hlavně jeho subjektivní pohled, který měl velkou práci s tím, aby mě přesvědčil a na tu vlnu naladil také. Mám názor, že řada režisérů natočila filmy tak, jak je natočila, prostě proto, že cítili, že to tak je dobře. Nepřemýšleli do hloubky, nerozebírali, co a jak bude či nebude fungovat, oni prostě automaticky věděli, že takhle to bude dobře, a tak to tak udělali. Je na odbornících typu Jona Boorstina, aby v tom hledali něco víc - možná to tam je, možná ne, nicméně při tom hledání narážejí na spoustu zajímavých postřehů a to je právě to, co mě na Tajemství filmové řeči bavilo nejvíce. Nahlédnutí do zákulisí Všech prezidentových mužů, pitva sprchové scény z Psycha, bezradnost nad Kubrickovou Vesmírnou odyseou, která by podle všech pravidel na diváka fungovat neměla, ale funguje... Ano, to už bylo výborné čtení._____P.S. k překladu Jana Svěráka: Znovu zopakuji, že nejsem odborník, a tak věřím, že faktické chyby v knize nejsou. Co v ní ale je, jsou překlepy tu a tam, triviální chyby typu "bizardní"... Korektor mohl zapracovat.
![andrii24 andrii24](https://www.databazeknih.cz/img/users/74_/74276/m_andrii24-eEv.jpg?v=1578578120)
![4 z 5 4 z 5](img/content/ratings/4.png)
Působivá choreografie faktorů vnějšího bytí, vnitřního tepu, které hrají stejně důležitou roli, jako bublinky v dobře vychlazeném drinku. Jak správně "hodit oko," soustředit se, rozprostřít sebe, své smysly do světů fiktivní pravdy. Usadit se ve světlech a stínech, mezi dekoracemi iluzí. Pro ty atmosféry, které se nesmí nechat odeznít.
Skvělá kniha, kterou jsem přečetla hned několikrát. Funguje dobře jako otázka úspěšnosti amerického filmu a jeho vlivu na diváky, ale zároven funguje také velmi dobře jako základní učebnice filmové nauky, kde je od všeho něco a vše srozumitelně propojené.