Temná láska
Alexandra Berková
Temná láska je jedna z novějších knih současné české spisovatelky Alexandry Berkové - vyšla v brněnském nakladatelství Petrov v roce 2000. Alexandra Berková působí v současné době jako pedagožka na Vyšší odborné škole a Literární akademii v Praze. „Tato novela šetří váš čas: Žádné zbytečné vysvětlování, situace po situaci jdeme in medias res, jako v životě, kdy nekončíme pointou a potleskem: kdy nečekaně potkáváme tytéž lidi a přitom jsme vždy znovu něčím překvapeni; i když se na konci ukáže, že tělo nám mezitím zestárlo. (…) Pak se dá přečíst i tahle knížka o jednom životním pachtění…“ Temná láska je zvláštní novela vyprávěná v ich-formě, plná metaforických obrazů, vnitřních monologů, proudu nevědomí a symbolických reflexí. Je rozdělena na tři části - V boudě, Zápas s andělem a Konec. První část novely je vedená jako rozhovor pacientky s lékařkou. Představuje ženu jako tvora, zmítajícího se v okovech. Žije chycená v síti, mučená, zneužívaná jako zvíře svým pánem, kterým je její manžel. Nenávidí ho, ale zároveň miluje, stejně jako on jí ubližuje, protože jí tak dává najevo svou lásku. „Tak fajn - máš mě tu na zemi, svázanou, na špinavejch prknech a brečim…seš rád? tos chtěl? Mluvila jsem na něj, prosila, brečela, zoufale, úlisně, zle - a on mlčel, nehybně mlčel - bez výrazu, nehnutě, mlčky mlčel - v tom je obludná síla, paní doktorko, nereagovat. Neudělat nic. Strašlivá moc…“ Pocit hnusu a nelásky ji pronásledoval už od dětství, nenávist pociťovala ze strany matky i otce. „Vrah má svou oběť taky svým způsobem rád. Proč mě neměl rád normálně, jak se dělá: pocem, dej mi pusu, tobě to sluší, seš príma holka - a tak… /Protože to neuměl./A máma?/Protože to neuměla./A manžel?/Protože to neumí./A co hergot dělám mezi všema těma amatérama…?/Totéž co oni…“ Symbolicky sledujeme ponížení a omezení práv žen v manželství - to, jak je žena, podobně jako květina, roubována, přesazována, vyrvána z kořenů, zaštipována, nakonec zbavena hlavy - jde snad o strach mužů z inteligence ženy? Manžel se pohybuje neustále ve své „síni tradic“. Stačí mu k životu jeho „hračky“, jídlo a spánek. Na četné dotazy lékařky, proč od něj neodešla, odpovídá, že neví, co by si bez ní počal… Jedinou láskou, kterou alespoň částečně pocítila, je láska mateřská. Narodí se jí dcera - kterou v knize nazývá „larva“. „Larva ochutnává svět: hlemýždí se mi kolem nohou, na všechno se sápe, všechno si cpe do chobůtku, na všechno civí. Mačkám ji, muchlám a ona se odevzdaně chechtá masitým smíchem.“ Larva ale jednoho dne odlétá z hnízda - změnila se v motýla - alegoricky ukázána dospělost. Také žena dokázala roztrhat pouta - překvapena tím, jak to šlo jednoduše - a odchází svobodně pryč. Motivem, který se prolíná celou druhou částí, je postava kamenného anděla. Vždycky z něj měla strach. Poté, co překonala okovy, promluvila s Bohem. A právě Bůh ji ponouká k tomu, aby anděla přemohla. Ve vnitřním monologu a dialogu s Bohem a ďáblem Molochem omlouvá toho „svého“ - „Ten můj - kdyby ho otec nemlátil botou po hlavě, kdyby ho strýc nemiloval láskou ženy, kdyby mu bratr nemočil do postele a matka ho nenabízela k adopci, kdyby ho tenkrát ty lysé lebky nevehnaly do rybníka, kde musel stát celou noc a čekat, až se vyzvracejí, až jim dojde pití, až znásilní tu nezletilou a holemi utlučou toho pitomce, co se jim v tom snažil zabránit…“ Vidíme, že zlo je všude, nejen v nás samotných, ale i v celé společnosti, plné předsudků. I muž sám se zamotával do sítě, bičoval se, nasazoval si pouta. Pouta jsou možná symbolem pro snubní prstýnky - „Nerozumím - žádná přece nemám - ach, tahle? To nosím jen ven, aby se neřeklo, aby si lidi neřekli, hele, tady je taková nějaká nespoutaná, v jejím věku a bez náramku, není to trapné? jednou prý zešílela a opustila svého jediného, opustila i své larvy a ihned se připoutala k jinému jedinému…“ Celý svět je plný nadvlády mužů, svou samotu vyrovnává alkoholem, do toho se musí smiřovat s tím, že její dcera - larva - fetuje: „…jsi stará, maminko, a chlastáš, maminko, naštěstí nemáš dost sil, maminko, abys mne trestala za své zoufalství, maminko, jsi stará a tlustá a nešťastná, táhneš mne s sebou dolů.. - Tak temná píseň - a hlas mé larvy, ó hrůzo!“ V této fázi života se plně snaží pomoci své dceři, z bytu mizí věci, zkouší přestat, kamarádi ji opět táhnou ke dnu…Snad se jí to i podařilo, neboť v závěru kapitoly se dostává k finálovému zápasu s obávaným andělem, přemůže ho, mění se jí před očima ve vetchého staříka a rozsypává se v prach. Poté je už absolutně volná, bez jakýchkoliv pout, stárne a stává se Učitelem. Je sice volná, ale příliš stará. Nahá vešla do bistra na Vinohradské třídě - sebrali ji a zavřeli do blázince. V úplném závěru knihy vidíme idylku - ne nepodobnou počátku příběhu, zřejmě jde o svatbu dcery Karolíny (nebo vypravěčky samotné?). Krásná Karolína s krásným mužem. „A tohle je konec, jak ho známe a jak ho chcem:Věděla, že je dokonale šťastna - a že tentokrát drží své štěstí pevně v rukou a nic, nikdo už je nezvrátí…“ Jistě záměrně je užito konce jako vystřiženého z červené knihovny. Celá novela, její děj a obrazy, má význam spíše symbolický. Ukazuje věčný boj mužů a žen, ne však jen z ryze feministického hlediska. Ukazuje všudypřítomnou touhu po svobodě, její zdánlivě těžké dosažení a přitom tak jednoduché získání. Prolínají se zde časové roviny i postavy. ... celý text
Přidat komentář
Další z mnoha knížek čtená do školy a tohle bylo velmi zajímavé. Rozhodně jsem nečekala to co jsem tady dostala. A vlastně si ani nejsem jistá jestli jsem to všechno pochopila, protože se během čtení musíte snažit pátrat i mezi řádky. Nebylo to ale napsáno úplně okrasným jazykem, naopak mi přišlo že ten styl psaní byl takový hodně zkratkovitý. Navíc to celé bylo hrozně nechutné, předpokládám že by se dle dnešních měřítek kniha klasifikovala jako romantická, ale nevím nevím. Bylo to celé hrozně toxické, BDSM a fakt zvláštní, to je asi slovo které to vystihuje nejlépe. Vlastně nevím co si z toho odnáším, bylo to dost temné, divné a chaotické a vlastně se mi to docela i těžce četlo. Na účely interpretačního semináře si ale myslím že to byla super volba.
Poslední část knihy nesoucí název Konec začíná větou „… tak vidíš, že to nebolelo.“ Bohužel ale já něco takového tvrdit nemohu, protože mě ironicky dočtení tohoto díla bolelo. Knížka není mým šálkem čaje, nedokázala jsem se do ní vžít a měla jsem těžkou chvíli snažit se u čtení udržet pozornost. I přes to, jak je kniha útlá, jsem měla problém se dostat ke konci.
Edit: Jen jsem to nepochopila
Přestože už problém vystižený v knize nevnímám jako aktuální (což může být velmi subjektivní dojem ovlivněný mou sociální bublinou), se mi kniha líbila. Obrazy ze života ženy byly živé, apelující. Pocit, který ve mě kniha zanechala, je asi především soucit smíšený s hrůzou z degradace, kterou autorka zviditelnila po odstranění vnějších vrstev člověka - a to jak muže, tak i ženy.
Knihy čtu do konce. Tohle bylo hotové utrpení. Příliš symbolů, krátké trhané věty. Není to má krevní skupina.
Mám pro Berkovou slabost už díky povídce z edice "Už tě nemiluju", ale tahle kniha je pro mě top. Mám obecně velmi bujnou fantazii a to srovnání s tvorem jako ženou v první části knihy bylo strašně silné a emotivní. Možná jsem se do toho vžila až moc, možná jsem se ztotožnila, ale o tom přece knihy jsou. Najít si svou část, kus co se zalíbí a pamatujete si ho navždy. Doporučuji čtenářům, co dokáží velmi dobře fantazírovat :-)
Štítky knihy
závislost, narkomanie zlo psychologické romány domácí násilí manželská krize matky a dcery české romány české novelyAutorovy další knížky
2003 | Knížka s červeným obalem |
2000 | Temná láska |
2004 | Banální příběh |
1993 | Utrpení oddaného všiváka |
1991 | Magorie aneb Příběh velké lásky |
Tohle nebyla kniha pro mě. Upřímně jsem první část nechápala o co jde, a metaforu manželství jsem v tomto rozhodně neviděla. V druhé části už jsem metafory feminismu začala vnímat, ale celkově mi tato kniha přišla až moc. Naprosto chápu, že jde o první takový počin u nás zaměřen na feminismus, ale po přečtení jsem spíše přemýšlela nad tím, co si autorka musela tak strašného prožít, aby v tomhle viděla obraz manželství a postavení ženy. Věřím, že dílo má v sobě i dobré znaky a důvody, proč je tak dobře hodnocená (například práce se symboly a čtení mezi řádky), ale já je nejspíš nenašla nebo je zastínil šok a nepochopení.