Thomas Gainsborough

Thomas Gainsborough
https://www.databazeknih.cz/img/books/65_/65938/thomas-gainsborough-65938.jpg 5 9 9

Monografie.I když krajinomalba nebyla v té době výnosná ,považoval jí budoucí slavný portrétista po celý život za vlastní umělecké poslání.Uměleckého i společenského úspěchu se Gainsborough dočkal v přímořském Bathu,kde strávil nejdelší část svého života a našel společnost i pro své hudební zájmy.Portrétoval aristokracii,královskou rodinu,umělce,bohaté obchodníky a jejich děti.Jeho malířské umění charakterizuje elegance ....... celý text

Přidat komentář

Kozel
02.08.2022 4 z 5

Ačkoliv malířství patří do kategorie umění, které jsou mi vzdálenější, přece se najdou i výjimky, mezi něž teď patří i Thomas Gainsborough. A to i díky této knížce, která na mě před časem vykoukla v regálech antikvariátu. Obsažené reprodukce mě velmi okouzlily, a tak jsem s knížkou odcházel, přičemž si vyžádala ještě nějaký čas, než jsem se mohl do jejích stránek hlouběji ponořit.

Thomas Gainsborough tvořil portréty okouzlující, stojící na tenkých a vybalancovaných hranicích mezi skutečností a sněním, s famózní schopností zachytit tváře modelů i jejich výraz a psychologii. Jeho obrazy neoplývají technikou, z níž jdou odborníci do kolen, složitou kompozicí vyvolávající nedůvěru, ani rafinovanou symbolikou vedoucí k nečitelnosti. Jeho malby oplývají uhrančivostí celku a přirozeností. Živostí a upřímností postav. A zajímavý kombinace jemných světlých barech s takovým velmi decentním nádechem do žluta...čili světla. Totéž v podstatě platí taktéž o krajinách, neb krajinářství bylo jeho osobním favoritem. Vše zmíněné ostatně uznával i jeho soudobý konkurent i kolega Reynolds, jehož obrazy na mě osobně tolik nepůsobí.

Výše zmíněné, včetně svých pocitů, bych zmiňovat nemusel, ač to je právě obsahem této útlé knížečky. Tedy až na moje pocity. Ty obsahem nejsou. Na necelých osmdesáti stranách se prolínají na rok 1989 skvěle tištěné reprodukce děl Gainsborougha s textem Markéty Theinhardt, který není vyčerpávající monografií, nýbrž krásně zpracovanou popularizační studií. Úvod umělecké situace Anglie na přelomu 17. a 18. století hezky přechází do životní dráhy Thomase Gainsborougha, srozumitelné rozbory jednotlivých děl se misí s kariérou a na konci nechybí odkaz tohoto malíře.

A protože jako mnoho z těch, kteří tvořili jinak či na pomezí jednotlivých dobových i uměleckých hranicích, trpí Thomas Gainsborough syndromem "základního kamene", kdy jeho zář trochu bledne před následovníky, jsem s díkem za tento medailonek. Ten pochází z edice Malá galerie nakladatelství Odeon. A nutno říct, že dle všeho se jednalo o edici skutečně vydařenou.