Titán
Theodore Dreiser
Frank A. Cowperwood série
< 2. díl >
V románu Titán Theodore Dreiser popisuje kariéru výbojného a bezohledného finančníka Franka A. Cowperwooda, který po úpadku a několikaměsíčním pobytě ve vězení ve Filadelfii začne si opět z ničeho budovat pozici v Chicagu a postupně se z něho stává nesmírný boháč, tak i významná osobnost v peněžním a průmyslovém svetě města. Jako človek vyniká tento neškrupulózní monopolista těmi najprotichodnějšími povahovými črtami, touha po finanční nadvládě se v něm spojuje s citem pro umění a krásu vůbec. I když je román místy trochu rozvláčný, jeho autor je absolutně upřimný realista. Spolucítí s poníženými a utláčenými - a v tom spočívá světový význam a populárnost jeho děl.... celý text
Literatura světová Romány
Vydáno: 1962 , SNKLU - Státní nakladatelství krásné literatury a uměníOriginální název:
The Titan, 1914
více info...
Přidat komentář
Theodore Dreiser je pro mě největší romanopisec a tento román je jeho velké dílo. Je tam všechno, co skvělý příběh má mít. Láska, vztahy, nevěry, hrdina superschopný sympatický padouch. Dreiser si musel dát pěknou práci s prameny o Chicagu konce 19. století, boji finančníků o ovládnutí hromadné dopravy, o špinavých praktikách podplácení politiků, zákulisních čachrech. Vše dohromady zpracoval do zajímavého a napínavého děje. V životě superinvestora Franka se objeví také mnoho žen. Dreiser je mistr v popsání hnutí lidské mysli a vystižení charakteru a povahy člověka. Prostě fakt nejlepší.
Titán popisuje příběh Franka Algernona Cowperwood (Charles Tyson Yerkes) po propuštění z vězení, kdy hledá pro sebe a svou milenku Aileen vhodné místo pro nový začátek. Obohacen předchozími skutečnostmi ztratil své bláhové romantické představy, že v případě potíží mu všichni ku své vlastní újmě budou pomáhat, vybral Chicago jako město v prudké fázi svého rozvoje. Od burzovních obchodů a machinací přešel k většinovému vlastnictví společností zaměřující se na moderní odvětví, která jsou v plenkách. Své cíle si vybírá s úmyslem zlepšit situaci masám občanů a pro splnění svého cíle se neváhá obrátit pomocí svých lidí, úplatků a vydírání téměř k ničemu. Přesto mu jde jen o obchodní stránku věci a nikdy se nesnaží zbytečně někomu ublížit, naopak někdy nezištně pomůže i lidem, kteří ho nepodpoří. Druhou podobně obsáhlou stránkou románu je o Cowperwoodově fascinaci ženami, která je podle komunistického dodatku, jak vykládat příběh založena také na zkušenostech Theodora Dreisera, který byl v rámci svého postavení v podobné situaci. Touha po ženách druhých lidí Franka přiváděla do potíží a časem způsobila hodně zlé krve. Mimo jiné měla zásadní vliv o nepřijetí do vyšší společnosti. V čemž tkvěla další myšlenka knihy, kdy ani peníze, ani vzhledem nemohou pomoci ke společenskému uznání. Titána považuji za nadčasové dílo, neboť popisuje život, jaký byl, je a dokud se lidé nezmění, tak i ve všech koutech světa bude. Jako pověstná třešnička na dortu je v průběhu popisována stejná situace, která Franka přivedla v první knize k úpadku, jen tentokrát stojí na druhé straně...
Autorovy další knížky
1965 | Americká tragédie |
1979 | Sestřička Carrie |
1961 | Finančník |
1977 | Jennie Gerhardtová |
1962 | Titán |
Po Dreiserovi som siahol po predošlej skúsenosti so Sestřičkou Carrie a myslím, že dojem bol ešte lepší. Na knihe oceňujem hlavne vykreslenie spoločnosti tej doby, ktoré však platí snáď dodnes. Spočiatku som mal pocit, že kniha sa zvrháva len na opisovanie pletiek smotánky. V priebehu čítania však do seba všetko krásne zapadlo. Priznávam, že postava Coperwooda ma nadchla, hlavne pre jeho cieľavedomosť, no otvorila vo mne aj rôzne otázky. Hlavný hrdina sa tak pre mňa nateraz stáva spornou osobou, ktorú snáď časom niekam zaradím.