Tíživá láska
Elena Ferrante
V prvním románu Eleny Ferrante, autorky celosvětového bestselleru Geniální přítelkyně, se hlavní hrdinka Delia vrací do rodné Neapole, aby dala do pořádku záležitosti své zesnulé matky Amalie. Autorka v próze tematizuje problematický vztah italských žen a jejich dcer, které musí ustupovat do pozadí před svými otci a bratry. Delia se po nejasné smrti matky, nalezené spoře oděné na pobřeží, snaží posbírat poslední střípky jejího života a rekonstruovat nejasné vzpomínky na své dětství. Ferrante svým románem otevírá svět symbolů, svět, v němž hlavní roli hraje hledání a nalézání – ztraceného vztahu s matkou i k sobě samé.... celý text
Literatura světová Romány
Vydáno: 2018 , ProstorOriginální název:
Ľamore molesto, 1992
více info...
Přidat komentář
U této knihy mě velmi mrzí nízké hodnocení. Určitě je to kniha, na kterou potřebujete klid a čas. Pokud je však najdete, Elena Ferrante se vám odmění úžasně barvitým popisem i těch nejmenších detailů. Dlouho jsem takovou knihu neměla v ruce.
Složitý vztah s matkou (potažmo s oběma rodiči), chuť zpřetrhat všechna pouta a snaha popřít, že s nimi máte vůbec něco společného, se mě niterně dotýká. Přesto člověk vždy skončí se zjištěním, že se jim v mnoha věcech podobá víc, než si vlastně uvědomuje...
Kniha je syrová, tíživá, otevírá staré rány a sype do nich sůl, rozhodně však stojí za přečtení.
Poslechnuto na ČRo jako audiokniha.
Náročné čtení, nejsem si vůbec jistá, jestli bych v tištěné podobě dočetla do konce. Jinak ale doporučuji, rozhodně zajímavá kniha...
Audiokniha v profesionálním zpracování na Českém rozhlase. Skvěle načtená kniha p.Helenou Dvořákovou. Řeší nelehké vztahy mezi dcerou a její matkou a jejími partnery.
Poslechnuto na ČRo, Elenu Ferrante mám ráda. Umí vše popsat precizně, že je cítit ta jiskřivá, někdy i surová Itálie. Příběh ženy, kde za touhu po lásce se platí.
Náročné čtení, hodné pozornosti. Autorka důkladně popisuje věci kolem sebe, jestli je vynesený koš nebo jak si někdo vloží třešni do úst ale je tu i sexualita , první milé doteky, poznávání , nechtěné doteky. Někdy to působilo nechutně, kniha je plná násilí , trpění. Opravdu výstižný název.
Silný a ne zrovna jednoduchý příběh, který vyžadoval plné soustředění. Poslechnutá skvěle načtená audiokniha.
Audiokniha, skvěle načtená Helenou Dvořákovou. Další kniha, kde nechápu tak nízké hodnocení. Je pravda, že kniha se nečte snadno, i poslech si musíte naplánovat na dobu, kdy se můžete opravdu cele soustředit na to, co
posloucháte. Ale příběh je silný, většinou ponurý, ale krásný.
Výstižný název! Typická Ferrante v celé své temnosti, která dokáže bez obalu a bez příkras popsat pocity přetrvávající desítky let. Jak moc jsem ráda, že se doba mění!
Audiokniha
Tíživá láska je prvotina Eleny Ferrante a už v této knize použila svůj oblíbený koktejl námětů - Neapol, napjaté partnerské a rodinné vztahy a především ženské osudy.
Hlavní hrdinka Delia se vrací do Neapole na pohřeb své matky, která utonula za dosud nevyjasněných okolností. Delia prochází městem a snaží se pochopit minulost, hovoří s příbuznými i se známými rodičů. Vybavují se jí vzpomínky na nešťastné dětství plné násilí a strachu že ji matka opustí. Střídají se v ní pocity lásky i nenávisti vůči matce, snaží se pochopit jaká vlastně byla a konečně najít samu sebe, přiznat si, co ji v dětství nenávratně změnilo.
Velký prostor v příběhu dostávají popisy fyzického násilí, kterým nejchudší vrstvy neapolské společnosti běžně řeší rodinné problémy, sousedské hádky i milenecké spory. Přímo odporně působily popisy sexuálního obtěžování v hromadné dopravě.
Ze střípků vzpomínek se postupně skládá celá složitá mozaika života jedné podivné nešťastné neapolské rodiny až k silné pointě.
Tahle kniha se vůbec nečte snadno, je to temné syrové vyprávění, místy působící až surreálně. Na mě bylo té deprese a jakési stále přítomné beznaděje docela dost.
Nejsem si jistá, zda bych tohle chtěla číst, ale já jsem poslouchala mimořádně krásně načtenou audioknihu. Je to už druhá kniha této autorky, kterou jsem poslouchala v podání Heleny Dvořákové a jsem nadšená jejím příjemným hlasem a profesionálním přednesem, to je prostě radost poslouchat.
Tíživá láska mě po celou dobu čtení opravdu tížila na srdci. Elena Ferrante dodává ve velmi útlé knize hutný náhled do mysli ženy, která přišla o matku.
Děj se odehrává během pouhých pár dní. Podstatnou část tvoří vzpomínky, rozhodně se nedá říct, že bychom sledovali každý hrdinčin nádech. Je to ale rozhodně kniha introspektivní, do hloubky se zabývá zejména právě hrdinkou a vztahem s její matkou.
Hlavní hrdinka je briskní a její vyprávění velmi poutavé. Mám pocit, jakoby skládala mozaiku, která se vám v podstatě pořád zase rozpadá, a vytváří nové, ještě nikdy neviděné obrazy.
Knihu doporučuji všem, kteří hledají introspektivní příběhy, přesvědčivě vylíčenou italskou atmosféru, nekonvenční pohledy na věc a propracované dílo.
Zraňujúca láska je moja prvotina od slávnej autorky Neapolskej ságy. Zo začiatku som sa strácala v jednotlivých rovinách, veľmi som hlavnej hrdinke nerozumela a bojovala som s tým, že knihu nedočítam. Po polovici sa to ale to zlomilo a nakoniec som veľmi spokojná.
Hlavná postava Delia analyzuje svoj zložitý vzťah so svojou matkou Améliou. Hlavná hrdinka sa po matkinej smrti snaží rekonštruovať nejasné spomienky z detstva, rozpliesť zložité rodinné vzťahy a zmieriť sa so svojou minulosťou. Smrť matky je záhadou, nie je totiž jasné, či išlo o nešťastnú náhodu, samovraždu alebo cudzie zavinenie.
Delia sa vracia do rodnej Neapola, aby vypratala matkin byt. Prechádza známymi miestami, ktoré v nej prebúdzajú spomienky na minulosť, na dobu, keď ako dievčatko pozorovalo záhadný a nepochopiteľný svet dospelých. Reálne zážitky jej vtedy splývali s predstavami vyvolanými bujnou detskou fantáziou. Aj teraz, po mnohých rokoch, nedokáže úplne ostro rozoznať hranicu medzi skutočnosťou a snom, medzi tým, čo sa naozaj stalo a čo sa mohlo stať. Dalia si postupne začína skladať, čo bolo príčinou a čo následkom, čo spôsobilo, že až do poslednej chvíľa nedokázala svojej matke porozumieť. Až vďaka tejto neplánovanej ceste do minulosti aj vlastného podvedomia dokáže prijať, čo si roky odmietala pripustiť. A môže sa konečne zmieriť sama so sebou.
Vztah matky a dcery, ujasňování vlastní identity, trýzněná ženská duše, noření se do dětské paměti…
S těmito všemi tématy se v útlé novele potkáme. Celé je to odvyprávěno velice syrově a nebylo to lehké čtení.
Hlavně bylo pro mě těžké se vůbec začíst, protože Ferrante má osobitý styl, který se přiznám, mi úplně nesedí, o čemž jsem se přesvědčila už v Prolhaném životě dospělých.
Pasáže o vztahu k zemřelé matce mi trochu připomínaly Osiřelce od Miry Marcinów. Ale Osiřelec byl za mě lepší.
No, zkrátka nadšená nejsem, ale špatné to nebylo.
O hloubce vztahu matky a dcery. Občas rozsáhlé pasáže bez děje, ale to k psychologickému dílu patří.
Novela o vypořádání se se ztrátou. Delia se po smrti své matky snaží vyrovnat s jejím odchodem, což Ferrante balí do pátrání po podivných okolnostech její smrti. Delia se ovšem na své cestě za odpověďmi ve skutečnosti snaží pochopit, kým její matka byla a proč se chovala, jak se chovala. Delia se tedy vyrovnává nejen se smrtí matky, ale také s traumaty ze svého dětství v nefunkční násilné a machistické rodině. Postupně poznává, že její matka byla nezávislá žena s vlastními sny, touhami a bolestmi. Prožitky z minulosti tím dostávají úplně nový význam a Delia se po smrti přiblíží své matce Amalii tak, jak by za jejího života nedokázala.
Silný roman o ženách, matce a dceru které se k sobě snažili najít cestu, určitá syrovost nebyla na škodu.
Knihu jsem několikrát odložila. Vzpomínky na dětství proložené bez přechodu skutečností, neuspořádané vzpomínky. Vše v mysli Delii hledající vztah matky k ní a naopak. Říkala jsem si, že vše musí mít nějaké jasné rozuzlení, tak jsem se ke knize zase vrátila. Poslední asi pětina knihy vše vysvětlila. Víc nebudu psát, příčinu zmatku ve vzpomínkách hlavní hrdinky jsem neodhadla. Víc neprozradím. Autorku jsem neznala, zkusím další knihy, pokud budou v knihovně.
O silných ženách, které jsou často nuceny mlčet. O nebojácných ženách, které jsou nuceny ustupovat a klopit uši. O poutech mezi matkami a dcerami, která jsou pevnější než se na první pohled zdají být. Silná to kniha.
Tíživá Elena... Víc než v jiných knihách jde Ferrante na dřeň hlavní hrdinky, která zmítaná nevyrovnanou psychikou koná nesmyslné věci a motá se mezi muži a komplikovaným vztahem k matce. V něm občas převáží fyzický nebo psychický odpor, občas vytryskne trocha lásky. Expresi tentokrát Ferrante podpořila i tekoucími nejrůznějšími tělesnými šťávami... Hlavní hrdinka Delia je pětačtyřicetiletá žena pátrající po minulosti mrtvé matky, jenže sotva přijede do Neapole a otevře dveře matčina bytu, zamotá se do vlastních smyšlenek o příběhu matky a jejího milence, pak se tam ještě objeví jeho syn, s nímž zažila Delia nějaké to dětské traumátko, ale možná si to taky vymyslela, občas jsem nedokázala úplně odlišit "realitu" a hrdinčino horečnaté fantazírování. Pak tam taky proběhne podivná honička, kterou odstartuje Deliina návštěva obchodu se spodním prádlem, kam chce kdovíproč vrátit kalhotky, který našla u matky na podlaze. (Varování: spodní prádlo a menstruace jsou významnými hráči tohohle románu.) Je to ale opět mistrovsky napsané, spisovatelsky se tomu fakt nedá vytknout nic. A i když je Delia malinko bláznivá, je tak opravdová, že umí sáhnout až na dno duše.
Štítky knihy
zfilmováno italská literatura rodinné vztahy rozhlasové zpracování matky a dcery
Autorovy další knížky
2016 | Geniální přítelkyně |
2017 | Příběh nového jména |
2017 | Příběh těch, co odcházejí, a těch, kteří zůstanou |
2018 | Tíživá láska |
2020 | Prolhaný život dospělých |
Audiokniha na ČRo. Paní Helena Dvořáková se načtení zhostila naprosto skvěle a díky tomu se i v tak náročném příběhu člověk dobře zorientoval a pěkně se to poslouchalo. Téma vztahů a starých křivd a bolestí (v tomto příběhu hlavně rodinných) je a vždycky bude složité. Ale svým barvitým líčením všeho, co se klidně může stát (a určitě se to děje) i v životě kohokoliv z nás, je to rozohodně zajímavá kniha, která stojí za přečtení..
I když jak zde napsal už někdo přede mnou, já osobně si nejsem vůbec jistá, jestli bych v tištěné podobě dočetla do konce .?.