Toyen: Snící rebelka

Toyen: Snící rebelka
https://www.databazeknih.cz/img/books/47_/475733/bmid_toyen-snici-rebelka-IpN-475733.jpg 5 15 15

Katalog přestavuje tvorbu známé a současně ve světě znovu objevované české malířky Toyen, která žila od roku 1947 ve Francii. Autorčino dílo je v něm prezentováno v širším kontextu jejích aktivit (skupina Devětsil, československá surrealistická skupina, pařížská surrealistická skupina), v pěti chronologických oddílech, pojmenovaných podle stěžejního díla daného období: Korálové ostrovy, Magnetová žena, Schovej se, válko!, Všechny živly, Nový milostný svět. Každý oddíl zahajuje podrobná biografie, která dokládá, nakolik je její rozmanité dílo úzce propojené s jednotlivými životními etapami. Vedle chronologických kontextuálních studií se texty věnují zásadním tematickým okruhům její tvorby, jakými jsou například erotika, politika, spektákl, alchymie, analogie, knižní tvorba. Autoři katalogu přinášejí pestré a vzájemně se obohacující přístupy, ať už jsou to básníci, doboví svědkové, nebo různě zaměření badatelé nejen z řad historiků umění. Knihu doplňují dosud nepublikované dokumenty a korespondence. Bohatý obrazový doprovod zahrnuje také řadu dodnes nezveřejněných fotografií Toyen.... celý text

Přidat komentář

Chesterton
07.12.2022 5 z 5

Dokonalý doplněk k 'To je on! O té, co si říkala Toyen' od Mileny Štráfeldové.
Chtěla jsem si obrázek z beletrie doplnit o realitu a jsem nadmíru uspokojena. Nejen obrazy a detaily v doplňujícím textu, ale hlavně dobové fotografie moc pěkně vyplňují celek osobnosti Toyen - baronky surrealismu.
Ten mi k srdci nikdy nepřirostl, a vážně to není moje téma, ale i zde je jasně vidět, jak vše vznikalo velice logicky pod tlakem války a následně socrealismu.
Díky autorům za vynikající obraz doby i charakteru Toyen.
5/5

martineden
22.09.2021 5 z 5

Nádherná kniha, vynikající umělecká osobnost Toyen světového formátu.


Apo73
05.09.2021 5 z 5

Skvělá výstava, skvělá doprovodná kniha! Když pominu módní a pro dějiny umění naprosto nezajímavou okolnost, zda náhodou paní Čermínová nebyla první transgender u nás (to jsou skutečně neuvěřitelné zhovadilosti, kam nás tato pohlavní korektnost vede), tak oceňuji, že byla skutečně svá. Známé je to její první období se Štýrským, a pak její skvělé grafické výkřiky proti válce, ale tady (jak na výstavě tak v knize) se věnuje velká pozornost jejímu poválečnému životu, o kterém toho moc nevíme, protože vytušila, že s komunisty by to tady dlouho nevydržela. A tak má člověk pocit, že jak z výstavy, tak z knihy vyvstává jakýsi celkový plastický obraz této ženy, která se asi dobře cítila v pánských kalhotách a zvolila si skvělé, zapamatovatelný, genderově neutrální pseudonym. Její napojení na surrealistickou skupinu v Paříži nebylo banální, byly schopná říct Eluardovi NE. Velká osobnost, které si velmi vážím, že zůstala stála tatáž.