Anna Pravdová

česká, 1973

Nová kniha

École de Paris a čeští umělci v meziválečné Paříži

École de Paris a čeští umělci v meziválečné Paříži - Anna Pravdová

Řekne-li se "čeští umělci v meziválečné Paříži", každému se dnes vybaví především jména František Kupka, Josef Šíma, Jindřich Štyrský a Toyen. Řeklo-li se totéž... detail knihy

Nové komentáře u knih Anna Pravdová

První republika 1918-1938 První republika 1918-1938

Zcela souhlasím s mcleod. Publikace je luxusní nejen provedením, nápaditým a pěkným grafickým zpracováním a kvalitou fotek, ale co naprosto oceňuji a jsem z toho nadšen, je právě koncepce. Nápad, udělat knihu a tedy i expozici (tedy expozici a tedy i knihu) na základě kombinace časového vývoje a zároveň topografie Prahy a Československa, nechat návštěvníka (a tedy i čtenáře) vstoupit do Aventinské mansardy a zprostředkovat mu zážitek, jaký měli návštěvníci tehdejších výstav, nebo se náhle ocitnout v Brně na Výstavě soudobé kultury, "zajet si" až do Užhorodu, to je skoro bych řekl geniální. Je to koncepce, která umožňuje sdružit autory a motivy k sobě jinak, není to "sál krajinek" a "sál portrétů" nebo "sál Toyen" (nic proti tomu nemám, a vlastně expozice ve Veletržním paláci 19. století je takto koncipována, a také vznikají zajímavá spojení), ALE toto mi přijde naprosto účelné a vypovídající nejen o výtvarnících a směrech, ale také o první republice jako místu a času, kde se výtvarná kultura také provozovala, měla své organizátory, kurátory, mecenáše, spolky, organizace a byl to živoucí organismus. Takže skutečně klobouk dolu, katalog k této expozici je skvělý a uchovává nejen vzpomínku na návštěvu galerie, ale i pocit z času první republiky, kdy výtvarničení skutečně žilo, hledalo cesty, zápasilo a o něco všem šlo. (O to smutnější je, když v obrovském a nádherném Veletržním paláci jsou jen dvě horní patra a ostatní zeje prázdnotou - jako hlavní výtvarná instituce v zemi to nedělá opravdu dobrý dojem,) A já věřím, že toto není jen dočasná expozice, ale stálá expozice.... celý text
Apo73


Toyen: Snící rebelka Toyen: Snící rebelka

Dokonalý doplněk k 'To je on! O té, co si říkala Toyen' od Mileny Štráfeldové. Chtěla jsem si obrázek z beletrie doplnit o realitu a jsem nadmíru uspokojena. Nejen obrazy a detaily v doplňujícím textu, ale hlavně dobové fotografie moc pěkně vyplňují celek osobnosti Toyen - baronky surrealismu. Ten mi k srdci nikdy nepřirostl, a vážně to není moje téma, ale i zde je jasně vidět, jak vše vznikalo velice logicky pod tlakem války a následně socrealismu. Díky autorům za vynikající obraz doby i charakteru Toyen. 5/5... celý text
Chesterton


Zastihla je noc Zastihla je noc

Informacemi nabitá kniha o československých umělcích žijících ve Francii v letech 1938-1945 a co se s nimi v tomto období stalo, o tom jak zůstávali, přežívali a utíkali.... celý text
Iki632



První republika 1918-1938 První republika 1918-1938

Publikace k mé nejoblíbenější a podle mého názoru i nejpovedenější expozici Národní galerie, která mě hned napoprvé nadchla svým pěkným geografickým charakterem. Nezabývá se však jen vývojem, prostorovými podobnostmi i odlišnostmi a vysvětlením jejich příčin v duchu základních principů geografie umění. Přináší také vhled do kontextu zahraničních inspirací, národostních a tradicionalisticko-avangardních sporů v umění první republiky, který vytváří hezky ucelený prostorově diferencovaný obraz umělecké scény tohoto zajímavého období, které bylo i podle obsahu výstavy bohaté na krásné a originální malby.... celý text
mcleod


Toyen: Snící rebelka Toyen: Snící rebelka

Nádherná kniha, vynikající umělecká osobnost Toyen světového formátu.
martineden