Tři životy Lídy Baarové
Ondřej Suchý
Neobyčejný osud výjimečné české herečky byl již zpracován v několika knihách. Ale jak to bylo doopravdy s jejím vztahem ke Goebbelsovi?
Přidat komentář
Jedná se o srovnání několika zdrojů. Lída Baarová se stala již pojmem ,hodně lidí ji zná spíše pro její lásku/aféru (nazvěte si to jak chcete) s Goebbelsem. V knize pak vidíme reakce mnoha lidí na stejnou ženu,ale .... Jakoby snad každý mluvil o úplně jiné ženě. Jaká tedy vlastně byla ,nejspíš opravdu naivní a tak trochu snílek, v mládí krásná a obletovaná, ve stáří pak opomenutá a mnohými nenáviděná. I podle dalších pramenů - hodně věcí si přikrášlila a měnila jak potřebovala. Nebo to bylo tím, že ve stáří má člověk spoustu času na přemýšlení a pak, aby se očistil říká věci,které se staly jinak ?
Nesuďme Baarovou, zde máme posuzovat knihu a ta je určitě zajímavá a čtivá
Komparace tří knih vzpomínek či životopisů Lídy Baarové. Nenadchne, neurazí. Dobrá obrazová příloha. Některé pasáže mi přišly v knize zbytečně navíc. Ale muselo to celé dát hodně práce.
Kniha kde herci a herečky vzpomínají na tuto herečku v dobrém a snaží se zachytit pochopitelně její klady. Jediné co bych tomu vytkla byli ohrané řeči o tom jak byla krásná. Každý má jiný vkus a zrovna u mě je to tak, že sice měla vzhled zajímavý, ale krásný určitě ne.
Velice mě zaujal styl jakým byla napsána, ale byly tam dvě pasáže, co mě nezaujaly a to rozhovor s Filipem Renčem o možném natočení filmu, který momentálně už je v kinech a dopisy s názory na Lídu od jejich fanoušků. Ale co se mi hrozně líbilo, byl příběh o posteli, škoda že jich nebylo více.
Po přečtení jsem znovu nerozhodná, jestli Lídu Baarovou litovat nebo ne
Nejzdařilejší kniha o Lídě Baarové vůbec. Takřka detektivní. Co mě opravdu zaujalo byl poznatek, jakým způsobem probíhaly rozhovory L.B. s Josefem Škvoreckým a z čeho pak musel onen autor vytvořit tak čtivou knihu, jako byly Útěky, za to ho obdivuji, i když mé sympatie k němu nejsou zrovna vroucí. Četla jsem právě Útěky i Života sladké hořkosti, ale toužila jsem dozvědět se víc. Přiznávám se, že jsem také okouzlena krásou a noblesním vystupováním L.B. v jejích filmech, a tak mě skoro každá kniha o ní vždycky zláká. Tato ve mně vyvolala tolik rozporuplných pocitů a po celou dobu četby mě i ve chvilkách, kdy jsem ji nemohla číst, donutila o ní přemýšlet. O všem, co jsem se dozvěděla. Člověk si myslí, že ví, jak to tedy všechno bylo, asi tak desetkrát po celou dobu četby, a pokaždé jsou ty pocity a zjištění jiné. Kniha obsahuje mnoho nových informací, zajímavých zjištění, je i napínavá, velmi čtivá a velmi obohacující. Člověk musí být tak trochu i psychologem, aby se v tom všem pořádně vyznal. Každopádně já jsem si svůj názor vytvořila, a jsem za to moc ráda. Možná jsem díky této knize tak trochu odkryla její tajemství, a tím rozhodně nemyslím její věčně propíraný vztah k J. Goebbelsovi. Mohu jen říct, že herci jsou také jenom lidé. Jejich obraz pro diváka v jejich rolích často člověka ovlivní nesprávným směrem, začnou o něm smýšlet jinak. Někdy ho trochu i vyvyšovat, obdivovat, ale to je jen jeden pohled. Ten člověk také žije v normálním světě, musí se vyrovnávat s tím, že je najednou slavný a možná mu to i tak trochu stoupne do hlavy. Když připočteme jeho možná ne extra příjemnou povahu a trochu naivity, malinko neinformovanosti, pár špatných rozhodnutí a trochu marnivosti, máme jasno. Máme hvězdu, kterou L.B. dozajista byla. Přece nejde být hvězdou bez skandálů, bez tajemství, bez úhony. Pro mě je i nadále vynikající, okouzlující herečkou, která měla na to, aby jí lidé za její práci (poslání) obdivovali, i já se k nim řadím. Jsem moc ráda, že jsem se dozvěděla i o její povaze, jako člověka „z lidu“ a to své poznání mi lépe dopomohlo k tomu, abych jí pochopila a i víc ji „osobně poznala“. Neodsuzuji ji za nic jako jiní, ze kterých ve většině případů mluví jen závist a nemá smysl o takových názorech ani přemýšlet. Nemyslím si, že byla dokonalá ve všem, co dělala, jak se chovala a podobně, ale domnívám se, že nikdy nikomu nechtěla ublížit a nikdy nikomu neublížila. Knihu velmi doporučuji každému, kdo by si chtěl vytvořit svůj vlastní názor. Mám za to, že bude stejný jako ten můj.
Ze všech knih, které jsem o Lídě Baarové četl, je tato nejlepší. Porovnává totiž tři nejdůležitější biografie o L.B. - Škvoreckého Útěky, Lídiny (i když s velkou pomocí Františka Kožíka) Života sladké hořkosti a německé vydání téže knihy. Všechny tři se liší - Útěky byly vydány v Kanadě s tím, že se nedostanou k českému čtenáři, hořkosti jsou zpracovány právě pro Čechy a německá kniha je nejvíce zaměřená na Lídin pobyt v Německu a její vztah k Němcům.
Mě nejvíce zaujaly dopisy mladých lidí autorovi, kteří už dnes prakticky vůbec neřeší to, co naopak stále připomíná starší generace - její vztah ke Goebbelsovi. Velmi zajímavé jsou také vzpomínky jejích hereckých kolegů a dále pana Snopa, jednoho z nejbližších příbuzných. Jedna z kapitol je také věnována možnému filmu o L.B., jestlipak na něj někdy dojde ? No a nakonec jako třešnička na dortu vypravování architekta Jana Zázvorky o peripetiích s postelí z filmu Maskovaná milenka, to jsem se opravdu bavil, ovšem pro tehdejší účastníky to asi moc legrace nebyla. A víte že existuje oficiální odrůda růže se jménem Lída Baarová ?
Velmi čtivá biografie. Pokud váháte kterou knihu o Lídě Baarové si máte přečíst(vyšlo jich docela dost), pak rozhodně doporučuji právě tuto.
Autorovy další knížky
1981 | Exkurze do království grotesky |
1997 | Písničky z pohádek a dětských filmů 1. díl |
2010 | Tři životy Lídy Baarové |
2011 | Pan Werich z Kampy |
2013 | Neznámá známá Hana Vítová |
Kniha je svým způsobem matoucí a osobnost Lídy Baarové plná rozporů. Nicméně v Německu hrála už od r. 1935, v době, kdy byl u moci 2 roky Hitler. Ten, který ji v r. 1941 odstranil z německého i českého (protektoratniho) filmu kvůli vztahu s Goebbelsem. Krásná herečka pak hrála v Itálii.. Kniha je svědectvím o jejím životě z knih jejích pamětí a vzpomínky herců, spisovatelů, producentů a samotné Lídy, která byla v závěru života alkoholičkou..Těžko říct jestli to bylo jak píše Werich : " Lída Baarová byla hloupá, naivní - Adina Mandlová byla chytrá, ale zlá ženská. " Kniha čtivá, fotografie moc hezké, nutno podotknout, že to byla opravdu nádherná žena, jak uvádí i její kolegové.