Třígrošový román
Bertolt Brecht
Románové zpracování a rozvedení příběhu autorovy "Žebrácké opery", jejíž předlohou byla "Beggar’s Opera" Johna Gaye (1728) - satira na nešvary a zkorumpovanost představitelů viktoriánské doby. Brecht umístil zápletku do Londýna v době burské války a pozměnil hrdiny a jejich funkce tak, aby vznikla symbolizovaná karikatura buržoazního národohospodářství. Pan J. J. Peachum zůstává kořistným náčelníkem žebrácké bandy, ale ta už je organizována v koncern, vedený moderním kapitalistou, který za vedení pana Coaxe rychle pochopí výhody války, kterou Anglie vede. Pomocí korupčního úředníka prodávají vlasti zpuchřelé lodi pro dopravu vojska do Afriky, a když se lod’ potopí i s vojáky, svede se všechno na stávku a sabotáž mizerně placených dělníků, proti nimž poštve Peachum svou žebráckou bandu, hrající úlohu vlasteneckých invalidů z války. Lupič Macheath se proměnil v organizátora jednotkových obchodů, pro něž dodávají zboží jeho lupičské bandy za spolupráce Macheathova policejního přítele pana Browna. Moralizující tirády a monology jednotlivých postav, charakterizující pokrytectví doby, jsou parodií měšťáckých "psychologických" společenských románů, stejně jako Gayova opera byla ve své době parodií heroické opery Haendlovy.... celý text
Literatura světová Romány
Vydáno: 1962 , SNKLU - Státní nakladatelství krásné literatury a uměníOriginální název:
Dreigroschenroman, 1934
více info...
Přidat komentář
Žebrácká opera Johna Gaye se Brechtovi stala zdrojem napřed pro divadelní představení, poté pro film a nakonec i pro Krejcarový román, v němž ještě více rozšířil a přiostřil svou sociálně kritickou satiru, zaměřenou především na londýnskou společnost na počátku 20. století v době tak zvaných búrských válek. Bertolt Brecht byl nicméně především dramatik a básník, a tak Krejcarový román je kuriózně jeho jediným dokončeným románem. Možná i proto je dnes řazen k nejsvéráznějším dílům moderní literatury a i po letech je jeho vypovídací schopnost na vysoké úrovni. Navíc se i (navzdory statusu „literární klasiky“) poměrně dobře čte, i když za sebe musím přiznat, že jsem to měl jako na houpačce: většinu času si kniha uzurpovala všechnu mou pozornost, ale našly se i partie, kde jsem měl problém udržet oči na řádcích a nezívat přitom jak rozvrzaná skříň v průvanu. Politika, ekonomie a sociologie s nádechem proletářských invektiv určitě nejsou obory, které bych vyhledával, Brechtovi se přesto podařilo ukout z nich natolik zajímavý ingot, že po dočtení tohoto jeho dílka rozhodně nemám pocit, že jsem svůj čas nějak promrhal.
Silný ironicky zábavný sarkastický..... skvělý román, zžíravá kritika kapitalismu, jen ta poslední kapitola, ta poslední kapitola. To je prosím tragédie, taková kazatelská kapitola, kde se dozvíme vše o tom jak je komunismus skvělý, to jak bezostyžně používá marxovské pojmy.... ne ta byla fakt hrozná.
A to bych rád zmírnil, že se politicky přikláním ke komunismu...
souhlasím s předchizí recenzí, stará angliká literatura nezklame..I jako audio kniha výborná
Čtivý román s nádechem sarkasmu. Místy jsem se ztrácela v propletenci postav, společníků firmy a dalších, ale vždy jsem se nakonec chytla zpět do děje. Kniha má plno zajímavých postřehů a myšlenek.
"Co je vykradení banky proti založení banky?" :) velice aktuální
Štítky knihy
Autorovy další knížky
2009 | Matka Kuráž a její děti |
2012 | Žebrácká opera |
1935 | Třígrošový román |
1958 | Strach a bída Třetí říše |
2010 | Život Galileiho |
Vyborny. Jen z toho obcas na muj vkus moc vycuhuje ta socialni politika, ale to se da, vzhledem k dobe, kdy byl romam napsan, omluvit.
Pri cetbe me mane napadlo srovnani se Spolcenim hlupcu, asi proto, jak autor umi suse popisovat uplny silenosti, jako by se nechumelilo.
A ted si vedle Brechta postavte z legrace pro srovnani treba takovyho Patrika Hartla :)