Účinné vyučování v kostce
Madeline Hunter
https://www.databazeknih.cz/img/books/21_/211204/ucinne-vyucovani-v-kostce-211204.png
5
3
3
Jak ve školní praxi využívat poznatky psychologie (motivace žáků, účinné procvičování, vedení žáků k hlubšímu porozumění látce, rozvoj myšlení žáků, lepší využití času ve vyučování aj.)
Literatura naučná Psychologie a pedagogika
Vydáno: 1999 , PortálOriginální název:
Mastery Teaching
více info...
Přidat komentář
Knihu doporučuje (obecně velmi kritický) Robert Čapek. Je krátká a systematická. Líbí se mi rady pro vyvolání motivace žáků: např. rada spojit originalitu učiva s tím, co se z obsahu učiva týká přímo žáků, nebo oznámit jim na začátku hodiny, jakou schopnost si na konci odnesou. Kniha dále radí třeba používat při výuce klíčová slova, udržovat žáky v přiměřené nejistotě ohledně jejich úspěchu a dávat jim najevo respekt, když chybují. Jedno z vyjádření učitelova postoje je vyjádřeno takto: "Vidím, že si myslíte, že to není důležité, tak si na několika příkladech ukážeme, jak to ovlivňuje váš život." Kniha ještě radí: Uvádět příklady ze života žáků, které jasně dokládají rozhodující znak nového učiva a nejsou zatíženy rušivými prvky nebo emocionálními podtóny. Zdůrazňovat podobnosti s tím, co už se naučili. Používat mnemotechnické pomůcky. V průběhu hodiny ověřovat, jak žáci porozuměli, pomocí otázek s třemi možnostmi odpovědí, žáci před hrudníkem ukazují příslušný počet prstů (předtím žákům vysvětlit, že je to pro ně příležitost ověřit si své pochopení). Poté uvést správné odpovědi. Držet se linie: znalost – porozumění – aplikace – analýza – syntéza – hodnocení.