Ulicemi Brna proti proudu času

Ulicemi Brna proti proudu času
https://www.databazeknih.cz/img/books/42_/426173/bmid_ulicemi-brna-proti-proudu-casu-f0z-426173.jpg 4 11 11

Vydejme se na cestu historickou tramvají, teda šalinou, po brněnských městských částech. Ulicemi Brna proti proudu času není kniha odborná, je to vlastně návod. Nebo motivace. Protože jak chcete jinak poznat město, než se jím projít? Ovšem různých bedekrů, průvodců a jiných procházkových pomocníků má Brno až nadbytek, proto vznikla tato kniha. My totiž Brnem jen tak neprojdeme. My jej projedeme tramvají. Tramvaj je pro Brno typická, neobejdou se bez ní staré ani nejnovější fotografie, každý den se jejím prostřednictvím dostáváme do škol, zaměstnání, na rande či za kulturou. Tramvaj má zkrátka pevné místo v našich životech a srdcích. Mnozí z nás si během každodenních přesunů čtou, ale někteří se dívají z oken. A vidí každodenní proměny svého města. A právě o nich je kniha Petra Fialy. O zmizelém a mizícím městě, o příbězích, které do něj vepsala historie i její obyvatelé. Spolu s autorem projedeme tratě od nejstarších, pocházejících z konce 19. století, přes linky z doby nacistické okupace a vystoupíme na konečné ryzí současnosti. Z oken uvidíme silnice, podjezdy, mosty, budovy i městské parky. Dozvíme se, kdo je vybudoval, proč vznikly a proč některé zanikly. Uslyšíme příběhy lidí a věcí, které by jinak navždy zmizely spolu s vyprávěním našich babiček. Kniha je samozřejmě doplněna opravdu bohatým obrazovým doprovodem, který pomůže vaší fantazii dát pevné kontury obrazu města Brna. Uvidíte staré centrum, stavbu Výstaviště, historické vozy na okruhu Velké ceny, ale i továrny, kavárny a osvobození Brna. A samozřejmě mnoho dalšího, protože tak rozsáhlou sbírku fotografií na jedno místo snad ještě nikdo neshromáždil. Nastupte a vyslechněte příběhy optimistické i tragické a poznejte skrytou tvář města Brna. Jste srdečně zváni. Kapitoly: Původní bílou linkou po trati Pisárky-Řečkovice, Původní zelenou a také žlutou linkou po trati Modřice-Židenice, Po trati Obřany-Bystrc, Po trati červené linky Juliánov-Masarykova čtvrť, Původní modrou linkou po trati Komárov (-Sadová)-Štefánikova čtvrť, Protektorátní linkou 9 po trati Lesná-Nové sady, "Železniční" linkou 10 po trati Nové sady-Líšeň, "Sídlištní" linkou 8 po trati Líšeň-Starý Lískovec, "Studentskou" linkou 12 po trati horním Královým Polem do Medlánek.... celý text

Přidat komentář

Madelisi
27.03.2024 3 z 5

Obdivuji nápad u této publikace a oceňuji práci, kterou si s ní autor dal. Popsal Brno z mnoha úhlů a nebojím se říct, že i oborů. Vše je doloženo mnoha fotografiemi. Když jsem třeba viděla tu na obálce, tak mně hned evokovala přeplněné vlaky mnoha některé asijské země.
Bohužel si myslím, že bohatému obsahu chybí forma. Autor popisuje jízdu i linkami, které už dávno nejezdí ve svých tratích. Tedy člověk si nemůže představovat jízdu současnou tramvají. Zde by pomohlo dodání mapky na začátek každé kapitoly, ve které by byla zaznačena současná trať a ty popisované historické.
Kvůli bohatosti textu by neuškodilo vložit po stranách podnadpisy. A jelikož se Brno popisuje z tramvaje, tak bych ocenila technickou kapitolku o pojmech používaných v textu.
I přes tyto chyby si myslím, že kniha stojí za to. Velmi jsem si užila části popisující změny v okolí náměstí Svobody. Ty byly velmi zdařilé. Ale na konci čtení jsem obecně velmi bohatší o spoustu zajímavostí o mém městě.

AlphaCrucis
05.03.2022 5 z 5

Výborná kniha. V Brně jsem strávil krásná studentská léta a velmi rád se do Brna vracím. Nyní se budu kolem sebe dívat daleko pozorněji a v hlavě si budu přehrávat, co mi v ní utkvělo po přečtení knihy.
+ poutavý sloh, fakt výborně čtivé!
+ hodně faktických údajů a zajímavostí
- velmi, velmi malé fotografie!
- málo mapových podkladů (a ty zveřejněné jsou maličké)
- grafická úprava
Pokud by kniha vyšla v dalším vydání s pořádnými fotkami, určitě ji koupím podruhé i s příplatkem.


Y2T
16.01.2022 5 z 5

Skvělá kniha.
-Velmi se mi na ní líbilo, že na rozdíl od jiných publikací není zaměřena na historii konkrétní městské části tisíc let zpět, ale zabývá se jen obdobím posledních max. 150 let, což je období, které stále relevantně ovlivňuje naši přítomnost.
-musím ocenit výborný výběr spousty fotografií dokumentujících vývoj města v okolí tramvajových tratí po celém městě. Jen je škoda, že vzhledem k velkému počtu fotografií jsou v tak malém formátu, že mnohé v textu popisované detaily na nich ani nejsou rozpoznatelné.
-kniha mi pomohla pochopit spoustu zdánlivých nelogičností a špatných rozhodnutí, ať již šlo o zrušení trati do Líšně či různé demolice atd. Ve své době obvykle dávaly smysl.

V čem má kniha rezervy:
- V textu je dost faktických chyb, a to zejména u popisů fotografií. Mezi nejabsurdnější patří určitě popisek fotky kamenného viaduktu nádraží na Křenovu ulici, který jej označuje za dávno zbouraný, a fotka tramvaje ve smyčce starý Lískovec před supermarkerem Delvita datovaná popiskem do roku 1984!

Rozhodně stojí za to si při čtení knihy vzít k ruce historické plány Brna a stará ortofota, které lze oboje najít na internetu.

Kniha věnuje opravdu mimořádnou péči lince 1, která je dokumentována velmi podrobně a zabírá 1/4 knihy. V některých chvílích autor popisuje i lokality stovky metrů od dané trati a podrobné dějiny okolo stojících budov a institucí a zahrne do vyprávění historii celé MČ, a jindy některé úseky tratí zcela přeskočí, s tím že sotva letmo zmíní tratí jsou popsány mnohem méně (např. ulice Táborská). Na některých úsecích to bohužel působí tak, že už chtěl mít autor hlavně Brzy dopsáno.

Krom toho kniha v podstatě vynechává městské části, kam tramvaj nejezdí buď vůbec, nebo jen okrajově (což je zhruba polovina městských částí).

Každopádně jako celek je kniha výborným průvodcem. Pomohla mi pochopit vznik dnešní podoby Mendlova náměstí, Staré Osady a řady jiných míst, na které je dnes smutný pohled. Zároveň mě překvapilo, kolik tratí bylo zrušeno nebo zkráceno. A hlavně mě to donutilo vzít si do ruky historické mapy a ortofota, kde jsem narazil na spoustu dalších souvislostí. Což vřele doporučuji, protože pochopit umístnění některých oběktů podle popisu v knize je často těžší, a sem tam i nemožné. A člověk narazí na to, že autor se občas mýlí (např. že vytyčení ulice Úvoz v její horní části proběhlo mnohem dříve, a než došlo k odtěžení svahu a zástavbě tohoto území )

Člověk si při čtení knihy uvědomí, jak moc jizev na tváři města způsobilo 20. století, revolučními změnami z let 1918,1939,1945,1948,1968,1989, atd., které činily některé objekty zbytečnými či přímo nežádoucími a naopak stanovovaly nové priority a úkoly a nové, mnohdy bezohledné cesty k jejich dosažení. I dnes tak město častokráte se svými projekty navazuje na plány z minulosti, které z rozličných důvodů nebyly doposud realizovány.

Při četbě mě ještě zarazilo, jaké bylo tempo výstavby mnoha funkcionalistických budov. Docela by mě zajímalo, u kolika z nich si k tomu tehdy dopomohli nežádoucími aditivy.

-Autorem není ministerský předseda, ale jeho jmenovec.
-Kniha ještě nezahrnuje v době COVIDU přijatý plán na zásadní rozšíření tramvajových a vlakových tratí v Brně.

jana79
24.10.2020 5 z 5

Miluji knihy kde jsou fotografie jak to někde dřív vypadalo a jak to vypadá teď. Zvlášt když ta mista znáte. A tahle kniha mě nadchla. Nevěděla jsem co dřív jestli číst nebo prohlížet. Některé fotky bych ocenila větší,ale chápu,že to třeba nejde nebo není misto,ale i tak je to super. Nestacila jsem se divit,co o Brně jeste nevim. Samozřejmě,ze neco si pamatujem sami,neco víme od rodičů či prarodičů,ale i tak videt to na vlastní oči je super. A co se týká textu na mě sice trošku obsáhlejší musi si člověk najit čas a číst postupně,ale doví se hodně věcí,a treba i to co nevěděl. A hlavně me se potvrdilo,ze zbytečně vsecko se betonuje. Dřív byly ve městě také tramvaje,ale i stromy a nikomu to nevadilo,dnes aby člověk ve středu města nasel stin musí do parku. Také mě mrzi,ze obce nedělají takové pěkné knihy o tom jak to driv vypadalo. A když nahodou vyrobí tak je to o lidech a tradicich,nedoplni to fotkami ulic ci znamych mist.Máme to jen uložené ve vzpominkach. No ono treba u nás by se asi museli propadnout hanbou,protože stromy a zelene predzahradky museli ustoupit parkovistim a pak se diví,ze jsou velká horka nebo příliš vody pri deštích.Ale zpět ke knize ja jsem nadsena a potesilo mě,ze i tatinek pri cteni vykřikoval tohle si pamatuju a popisoval,co ještě bylo vedle za obchody ,ci budovy a dalsi podrobnosti o místě,no prostě tahle kniha byla pro mě skvělá volba,nezklamala mě a jsem nadšená a můžu jen doporučit. Kéž by bylo takovych knih více,které mají vse co maji mit. Čtenáře potěší slovem i oči se potěší a na chvíli se vrátíte do dob vzpominek,jak to dřív vypadalo. A hlavne se sejde u téhle knihy cela rodina a každý má co říct,každý si něco pamatuje a ti mladší zas to budou předávat svým dětem. Za me nádhera.

PetrSkarvada
23.10.2020 3 z 5

Kniha je vyvážená co se týká textu a obrazu, v tom je její velká výhoda. Objevný je i způsob popisu města tak, jako by čtenář jel šalinou z konečné na konečnou. Informacemi je kniha skutečně nabitá, brněnský patriot si počte, mě zajímaly hlavně Židenice, kde žiji a dozvěděl jsem se spoustu nových věcí. Teď zápory - grafická úprava není hezká, grafik knihu skládal snad ve Wordu. Pěkná je pouze obálka a formát knihy, který je příjemný do ruky. Papír nestojí za nic. Citelně schází i seznam použité literatury.

martunka
05.07.2020 3 z 5

No není to špatný....

RH faktor
03.05.2020 5 z 5

Překvapení! Milé překvapení. Autor si s tím vyhrál a tak máme k dispozici informaci na každém rohu, resp. na každé stanici elektrické dráhy. Nastupte a projíždějte ulicemi Brna křížem krážem proti proudu času... Stojí to za to!