Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu
David Bordwell , Kristin Thompson
Překlad devátého vydání legendární knihy amerických autorů Davida Bordwella a Kristin Thompsonové. Kniha poprvé vyšla v roce 1979 a od té doby se stala základní učebnicí pro obory filmových studií po celém světě. Vedle zájemců o filmová studia dokáže oslovit i širokou čtenářskou obec svým jasným, přehledným a systematickým výkladem fenoménu filmu. Kniha je doplněna ohromným množstvím obrazového materiálu, na němž je probíraná látka názorně předvedena. Čtenáři se nabízí jedinečná možnost porozumět základním tvůrčím filmovým kategoriím, jako jsou kamera, střih, zvuk apod., rozkrýt způsoby vyprávění příběhů, pochopit způsob fungování filmových žánrů atd. Kniha vychází v celobarevném provedení s přiloženým výukovým CD-ROMem.... celý text
Literatura naučná Umění
Vydáno: 2011 , Akademie múzických umění (AMU)Originální název:
Film Art: An Introduction, 1979
více info...
Přidat komentář
První komentář na této databázi jsem se rozhodla napsat právě k této knize, protože miluju filmy a tahle kniha změnila můj pohled na ně a objasnila mi spoustu věcí. Škoda, že je tak velká a těžká, jinak bych si brala všude sebou - takhle jsem se nemohla dočkat, až se vrátím domů a budu moct pokračovat ve čtení. Skvěle napsaná úplně pro všechny, fakt obdivuju nejen autora, ale i překladatele, kteří na překladu pracovali víc než rok. Souhlasím s tím, že graficky mohla být vyřešena o něco lépe (docela mě rušilo odbíhání od textu k obrázkům na jiné straně), ale i tak jsem neměla problém se v ní vyznat. Nemůžu než doporučit. P.S.: Jestli už je nové vydání, doufám, ho taktéž přeloží do češtiny - od tohohle vydání už uběhlo pár let a za tu dobu vzniklo hodně zajímavých filmů, které by si dle mého zmínku v knize zasloužily.
Průběžně revidovaná neoformalistická učebnice, po jejímž prostudování (jako první jsem četl osmé vydání v angličtině - dodnes zřejmě nejdražší kniha, kterou vlastním) jsem začal nekriticky obdivovat oba její autory. Bude to znít pateticky, ale bylo to jako náhle prozření, objevení univerzálního klíče k filmovému umění. Poměrně záhy jsem zjistil, že to není zdaleka jediný způsob, jak číst film. Zřejmě je to ale způsob nejpřístupnější. Pokud se na filmy nechcete jenom dívat a po skončení vyřknout ortel v duchu „líbil/nelíbil“, přečtěte si to. Nejlépe vícekrát a se zásobou klasických filmů, při jejichž sledování budete moci průběžně aplikovat nabyté poznatky. Český překlad knihy, která od základu překopala mé chápání filmu, výrazně nezaostává za originálem, ba naopak udivuje přepečlivým redaktorským přístupem (včetně kontrolního sledování analyzovaných scén). Nešikovný je pouze formát knihy (oproti 8. verzi Film Art je poměrně těžká) a grafické řešení (ocenil bych, kdyby záběry z filmů nebyly vměstnány na jednu stranu, ale průběžně doprovázely text), jde však o drobnosti podmíněné osobními preferencemi, nikoli o objektivní nedostatky. Pakliže byste si měli koupit jedinou knihu o filmu, doporučuji tuto. Investice se vám po vícerém přečtení mnohonásobně vrátí.
Četl jsem ji víc než deset měsíců a nakonec jsem se díky ní dostal na vejšku. Takže děkuju moc a přidávám hvězdu.
Přestože je česká verze podle mého názoru zpracovaná dost nešikovně, pořád se jedná o jednu z nejlepších knih o filmu vůbec. Je vhodná jak pro začínající studenty filmu, tak pro úplné laiky, které zajímá, jak funguje filmová produkce, vyprávění či styl.
I přes odbornost této publikace vlastně nezáleží jestli jste filmový vědec, tvůrce nebo naprostý laik. Jediné co potřebujete je mít nadšení a myslet to s filmem vážně. Po tom se pro vás tato kniha stane konstantou, na kterou se budete moct vždy spolehnout.