Umění středověku
kolektiv autorů , René Huyghe
Roku 1967 vyšel český překlad prvního ze čtyř svazků encyklopedie Umění a lidstvo (vyd. Larousse). Na tento samostatně koncipovaný svazek o umění pravěku a starověku navazuje nyní kniha Umění středověku, zabývající se výtvarnou kulturou prvních staletí naší éry, tj. raně křesťanským uměním, výtvory barbarských kmenů v době stěhování národů, až po slohově vyhraněná díla období románského a gotického. Autoři — především hlavní vydavatel René Huyghe — považují lidskou kulturu za nedělitelnou a zdůrazňují, že žádné umění nevznikalo v izolaci od okolního světa. Proto jsou ve svých statích o výtvarné produkci jednotlivých epoch vždy vedeni snahou ukázat její souvislost s jinými kulturami, často i značně vzdálenými. Tak jako v knize Umění pravěku a starověku zajímají je i v této syntéze opět především vztahy mezi Západem a Východem, mezi nimiž docházelo k výměně hodnot od nepaměti. Je tu zase řečeno mnoho nového a podnětného o vzájemném působení a prolínání jednotlivých civilizací. V období středověku je pochopitelně věnována velká pozornost Přednímu a Střednímu východu, které byly tehdy spjaty jak se západním, tak s východním světem. Formující se umění evropské nelze pochopit bez znalosti kultury byzantské, bez porovnávání s perským uměním Parthů a Sásánovců ani konečně bez studia odlišně zaměřené tvorby muslimů, kteří pronikli přes severní Afriku a Španělsko až hluboko do Francie. Střední východ měl ovšem tehdy zároveň styky i s Indií, s jihovýchodní Asií a dále s Čínou. I tyto vzdálené asijské kulturní oblasti jsou proto zahrnuty do tohoto svazku. Jedna z kapitol charakterizuje nádherné chrámové stavby indické a khmerské, hodnotí díla javánská, výtvarnou produkci Číny, především její malířství, dále umění Koreje a tehdy vznikající umění japonské. Každá z pěti kapitol, které tvoří náplň tohoto svazku, má opět (tak jako v knize Umění pravěku a starověku) úvod nazvaný Umění, život a ideje. Je zaměřen, především na celkovou charakteristiku umění z hlediska jeho vztahu k životu společnosti a jejímu myšlení. Pak následují odborně studie napsané světovými znalci, kteří se vyrovnávají s nejnovějšími výsledky vědeckých výzkumů. Nakonec jsou připojeny přehledy hlavních historických událostí, nej významnějších děl, škol atd., vždy v chronologickém sledu. Kniha obsahuje 1046 černobílých a 36 barevných reprodukcí, které spolu s přehlednými mapkami názorně doplňují odborný výklad. Tento bohatě dokumentovaný, obsáhlý a vědecky hodnotný svazek nám pomáhá pochopit umění období, které má v dějinách naší kultury základní význam.... celý text
Literatura světová Literatura naučná Umění
Vydáno: 1969 , OdeonOriginální název:
L´Art et l´Home, 1958
více info...
Přidat komentář
Ještě, že se psal teprve rok 1969 a Odeon stačil vydat dlouho připravovaných pár knih z edice LAROUSSE. Sice k tomu došlo až 11 let po vydání originálu v Paříži, ale můžeme být rádi, že se to podařilo.
Jde o reprezentativní přehlídku toho nejkrásnějšího ze středověku od počátku umění křesťanského, přes Byzanc, Orient až po umění gotické.
Jsou zde překrásné ukázky umění Ruského (Chrám Vasilije Blaženého, mnohými považován bohužel za kýč, z let 1555-1560).
Ovšem nejvíce jsem byl uchvácen tím, co bylo v této době vytvořeno v Indii, Burmě, Kambodži, Číně a Japonsku.
Jsem rád, že tuto řadu mám ve své knihovně.
Stejně jako u první části encyklopedie i u tohoto pokračování by bylo možné opakovat chválu. Především za skutečnost, že se máme možnost seznámit s uměním, které u nás není až tak v obecném povědomí - především indickým, čínských a vůbec té části světa, která se vyvíjela poněkud odlišně od naší, evropské.Nemohu než doporučit a poznámka pro milovníky umění - narazil jsem na řadu antikvariátů na netu, kde jak celé, tak jednotlivé díly Umění a lidstva nabízejí a podle mne za přijatelný peníz, což mne docela překvapilo.
Jakožto někdo, kdo studuje umění a komu se encyklopedie dostala do ruky zcela omylem, jsem naprosto nadšená, že kniha o umění takovéto kvality mohla být vydána v českém jazyce - text navazuje na velké množství historického kontextu, ale jakmile už máte nějaké základní povědomí o historii této doby, nebude vám dělat problém na něj nabalit informace z této knihy, které s sebou přináší naprosté umělecké skvosty středověku (a to nejen v Evropě! za to tvůrce velice chválím). Sice jsou obrázky černobílé, ale myslím, že v dnešní době, kdy se dá vše vygooglit je to nedůležitý detail, a o to víc fascinující jsou pak celostránkové barevné fotky.