Václav, kníže Čechů
Petr Charvát
Václav I. - patron české země a symbol českého státu. Kdo byl kníže Václav, kterého ctíme jako světce? Jak vypadal jeho život veřejný i soukromý, co můžeme povědět o jeho hodnotovém žebříčku a vládní strategii? Na některé z těchto otázek se pokouší odpovědět nová kniha věnovaná životu a skutkům knížete Václava (925-935), připravovaná v nakladatelství Vyšehrad. Petr Charvát, archeolog a historik, navazuje v této knize na úspěšné tituly Boleslav II. Sjednotitel českého státu (Vyšehrad, 2004) a Zrod českého státu 568-1055 (Vyšehrad 2007). Na základě velmi skrovných pramenných údajů se pokouší o alespoň letmý portrét nejproslulejšího panovníka českého raného středověku, jak se o něm dozvídáme z listin, kronik, legend a archeologických nálezů. Vypisuje příběh jeho vlády a snaží se i o postižení okolností, které vedly k nejproslulejší vraždě českých dějin.... celý text
Přidat komentář
Profesor Charvát píše odborné historické knihy velmi čtivou formou. A kdo jiný než svatý Václav stojí za přečtení?
Autorovy další knížky
2007 | Zrod českého státu. 568-1055 |
2004 | Boleslav II. |
2011 | Zrození státu: Prvotní civilizace Starého světa |
2011 | Václav, kníže Čechů |
2022 | Příběhy dávného času: Staré pověsti české dnes |
Profesor Petr Charvát, náš vynikající historik, archeolog, který tu mezi námi už bohužel není a je to obrovská škoda.
Výborně, famózně napsaná kniha o knížeti Václavovi, pohled pana profesora Charváta na tuto osobnost, otázky a jeho odpovědi.
Krásná kniha, pro mě určitě.
V dnešní době, tolik dbající na efektivitu a výkonnost, získalo slovo "posvátno" význam bezmála pejorativní.
Dnes a denně jsme bombardováni výzvami k tomu, abychom si počínali účinně a cílevědomě, abychom soustředěně pracovali na své kariéře a abychom se především naučili přepočítávat vše kolem nás na peníze. Jen málokterým z nás se asi přitom vkrade vzpomínka na citát klasika, který kdysi pravil, že tím, že člověk vybere jedno z řešení otázky před ním stojící, automaticky vylučuje řešení jiná. Kdo tedy volí peníze, získá peníze a pouze peníze. Kdo pak volí lásku, získá lásku a dál už nic. Kdo volí moc ( nikoliv moc ve smyslu " kerak je něčeho moc, tak je toho příliš", nýbrž moc ve smyslu potestas), získá moc a ničeho více. Kdo konečně volí moudrost, obdrží moudrost a dále již ničeho. Tolik o fetiši našich dnů.
Takto začíná předmluva k této knize, která se mi také moc líbila, stejně tak jako se mi moc líbí celá tato kniha.