Válka o Uber: Příběh zběsilé ctižádosti
Mike Isaac
Podnikatelský thriller o startupu, který měl našlápnuto mezi giganty jako Apple, Google nebo Amazon. Držitel novinářské ceny a reportér deníku New York Times Mike Isaac přibližuje drsnou cestu Uberu na špici technologického světa, při které společnost málem zadusila samu sebe. Z mistrovské mozaiky oživené o nová svědectví a dokumenty pochopíte, jak se rodí bájný „jednorožec“ s miliardovou hodnotou, i to, jak padá až po krk do bahna kvůli toxické kultuře a metodám na hraně zákona i za ní. Zakladatel a šéf Uberu Travis Kalanick se nikdy s ničím nemazal. Od okamžiku, kdy firma vznikla, pořád s někým válčil – s taxislužbami, úřady, konkurenty, investory i vlastními řidiči. Vytáčeli ho všichni, kdo mu nechtěli uhnout z cesty. V tvrdých střetech si nebral servítky a spustil tak sérii katastrof, která nakonec semlela hlavně jeho samotného. Právě Kalanick je v příběhu mladých technologických neurvalců, kteří dosáhli až absurdního bohatství, hlavním hrdinou. A zároveň největším padouchem. Uber získal miliardy rizikového kapitálu a sliboval revoluci ve způsobu dopravy osob i zboží. Téměř okamžitě se stal unicornem, společností s miliardovou tržní hodnotou. Následný vývoj událostí se však stal odstrašujícím příkladem záludností startupové kultury. Rizikoví investoři v obavách o své miliardové investice uplatnili svou moc a převzali nad startupem kontrolu: v červnu roku 2017 byl Travis Kalanick, agresivní CEO společnosti , vytlačen ze své pozice během puče vedeného radou jeho vlastní společnosti. Válka o Uber vychází ze stovek rozhovorů se současnými i bývalými pracovníky Uberu a z mnoha dříve nepublikovaných dokumentů. Strhující příběh přibližuje obří ambice, podvody a podlosti, které chtěl Uber schovat před světem. Ve firmě, kterou zákazníci nejdříve milovali a pak nenáviděli, se děly věci, z nichž šel mráz po zádech i zaměstnancům. A které otřásly celým Silicon Valley, když vyústily v jedno z nejhorších období v amerických korporátních dějinách.... celý text
Literatura světová Literatura faktu
Vydáno: 2021 , Jan MelvilOriginální název:
Super Pumped: The Battle for Uber
více info...
Přidat komentář
Poctivá investigativní novinářská práce. Čte se jako detektivka. Antihrdina je vyportrétován věrohodně a do detailu. I když se jedná o zápornou postavu, obávám se, že mnozí ve světě byznysu předponu "anti" pominou a budou Kalanicka dál následovat jako hrdinu, který změnil svět - a to se mu upřít nedá.
Naprosto skvělá kniha! Spousta detailů, faktů, velmi dobře se čte a plyne. I když autor někdy některé události opisuje znovu, obecně je to skvělý a detailní insight pohled o na první pohled technologického gigantu Uber. Hned po dočtení jsem koukal na jaké hodnotě se obchodují akcie Uberu dnes. Musím říct, že jsem byl docela překvapen. Nebudu ale spoilovat :) Každopádně, na rozdíl od podobné knížky o společnost Spotify která byla hrozná, je tohle skvělá publikace. Škoda, že takhle dobrá nebyla i právě ta o Spotify.
Pokud Uber znáte jen tak, že existuje nějaká "taxi" aplikace, možná ji i používáte, ale o společnosti jako takové se k vám dostalo minimum informací či možná nějaké střípky kolem excentrického zakladatele Travise Kalanicka, tak patříte do stejné skupiny jako já. Ze Silicon Valley do ČR je to daleko a kusé informace o různých aférách byly hodně přefiltrované českými médii, takže jsem do četby Válka o Uber šel bez znalostí o založení, vzestupu, ale také i postupnému pádu firmy.
Český nakladatel knihu promuje jako podnikatelský thiller a v tomto fakt nepřehání. Knihu jsem hltal od začátku do konce a celou dobu jsem si mohl hlavu ukroutit s tím, co vše je možné, kam až byli lidé z Uberu ochotni zajít, aby vybudovali firmu s tržní kapitalizací 91 miliard dolarů (květen 2021).
Většina knihy se točí nejen kolem Uberu ale hlavně kolem Travise Kalanicka a nebudeme si nic nalhávat, stejně tak jako Zuck, Elon či Steve je i Travis trošku tak kretén, ale geniální kretén. Věřím, že nebýt tak velký kretén, tak firmu takovýchto rozměrů v tak krátkém čase jako hodný Mirek Dušín nevybuduje. Ale dost se slovíčkem kretén. Travisovi budete od začátku fandit, pak ho nenávidět, pak zas fandit, zas nenávidět, pak vám ho bude líto a pak zas nenávidět. Už teď se těším na zfilmování, protože tato story má naprosto všechno a Vlk z Wall Street byl proti němu žabař.
Knihou se ale prolíná ještě jedna linka, není to jen o Uberu, Kalanickovi a jeho posádce, ale je to také o vnímání technologických firem v USA. Na začátku je vidět totální pobláznění vším, co má něco společného s technologiemi a usnadňuje život. Něco jako ochrana osobních údajů, morálka a hodnoty se hodně odpuštěly, hlavně že firma roste a generuje kolem sebe milionáře. Postupně, jak vyplouvají na povrch různé nekalé praktiky (nejen Uberu), dochází k vystřízlivění a honbou na čarodejnice. USA v tomto ukazuje, že je zemí extrémů. Buď miluješ nebo nenávidíš, nic mezi.
Kniha je ale hlavně příběh bezmezných ambicí, jednoho velkého ega a nulových zábran, jak vystřelit svou firmu až na měsíc. Kniha má i po americku happy end, i když happy jak pro koho. Doporučuji, nudit se nebudete.
Jako jo, kniha se mi hodně líbí, i když zůstává trpká pachuť.
Stejně tak jako u Bezonomie jsem poněkud znechucená z toho, jak funguje americká líheň startupů.
Ukazuje se, že drive a dobrý podnikatelský záměr někdy nestačí, že záleží i na morálních vlastnostech. Hlavní antihrdina je tu vykreslen výborně. Ani workoholik nemusí páchat "dobro", když se nedívá nalevo napravo.
Je otázka, jestli ti, kdo vzešli v podstatě z hackerů, dokážou rozlišit, která pravidla a morální zásady se už nehodí porušovat. Ale dokud jim to celosvětově všichni žerou...
Ona ta myšlenka sdílené dopravy je v zásadě dobrá.
Kniha hodně k zamyšlení. Uvědomila jsem si opět, proč mi vadí manipulativní masové aplikace typu Youtube, Twitter, snad poslední dobou i Google. Sbírat data o zákaznících, aby bylo komu vnucovat reklamu, prachy, prachy.
Uber snad aspoň poskytuje reálné služby "cestujícím". Ale, jak se dočtete, i to má svá stinná "ale".
Technologie, asi jako vše, jsou dvousečná zbraň, průšvih i jejich výhoda je v tom, že díky nim se může všechno rozšířit po celém světě. Uber je zářným příkladem. Globalizace, bussiness, boje o moc...