Ve víru velkoměsta
Ed McBain
Michael Barnes, spořádaný pěstitel pomerančů z Floridy, si vánoce představoval jinak. Smířil se s tím, že jich část bude muset strávit obchodním jednáním v nehostinném a pošmourném New Yorku. Jenže ten jako by si usmyslil vyzkoušet, co všechno Barnes vydrží. Začne tím, že ho nechá zmeškat letadlo. S pronajatým autem mu pak vnukne nápad zajít na skleničku a v baru rozjet flirt s atraktivní intelektuálkou. Výsledkem je falešné obvinění od falešné krasavice, že jí ukradl - asi také falešný - prsten. Policista, přivolaný, aby incident vyřešil, je rovněž falešný a při prohlídce jej nepozorovaně připraví o všechny peníze, doklady i kreditní karty. Naštěstí se najde dobrá duše, která se uvolí, že ho odveze, kam potřebuje, když teď nemá ani řidičský průkaz. Filmový producent Crandell však nakonec odveze jen pronajatý vůz bez Barnese, protože i on je - jak jistě už tušíte - falešný. Nadmíru pravá je však jeho mrtvola, kterou záhy objeví policie v ukradeném autě. Pravé jsou i doklady, které se u mrtvého těla najdou: znějí na jméno Michael Barnes. A ten se rázem stává desperádem na útěku, protože po něm jde nejen policie, ale i podsvětí, neboť falešný filmový producent byl neobyčejně skutečný a dost důležitý obchodník s drogami. Nachází na čas útočiště v Čínské čtvrti, avšak nemůže se tam dlouho zdržet. Musí se jako bludištěm proplést pochybným světem spodního Manhattanu, očistit se ze všech podezření a konečně odlétnout za sluncem na Floridu. Máte-li nyní vůči této anotaci, že vám prozradila děj celé knihy, nemůžete se víc mýlit. Ed McBain byl v kromobyčejné formě, když koncem 80. let psal tento příběh, kterým si udělil dovolenou od rutiny 87. revíru. Román velkoryse přeplnil zápletkami, dramatickými okamžiky a nečekanými zvraty. Z knihy čiší fabulační rozkoš, jakou si dopřával, a snad také drobná poklona jeho Mistru, režiséru Alfredu Hitchcockovi, s nímž se setkal při práci na scénáři Ptáků a který byl sám expertem na bezvýchodné situace jedinců, obviněných neprávem - tedy falešně - ze skutků, kterých se nedopustili.... celý text
Literatura světová Detektivky, krimi
Vydáno: 2003 , BB artOriginální název:
Downtown, 1991
více info...
Přidat komentář
Nikdy mě nenapadlo přemýšlet nad tím, zda autor při svém dokonalém povědomí o zločinu a policii má i osobní zkušenost s drogami. Po této knížce o tom ani nepochybuju :-)
To bylo jako italská opereta na čínském tržišti. Barevné, ukřičené, zmatené, osoby i děje proklikávaly jak ze čtyř různých filmů... Navíc mám podezření, že se při psaní téhle knihy musel Ed náramně bavit a smát děsně nahlas, protože tohle je fakt úlet :-)
Ale celkově - byla jsem ráda, že jsem to dočetla, pobavila jsem se, ale vracet se nebudu.
Příběh mi připadal jako taková bláznivá komedie, které se točily zrovna v době, kdy tato kniha vyšla - značně nepravděpodobný, neuvěřitelný, ale nanejvýš zábavný. Nepostrádá ovšem i vážnou linku, a tou jsou důsledky války ve Vietnamu pro našeho hrdinu. Upozorňuji, že toto dílo nemá nic společného s dalším řadami tohoto skvělého spisovatele jako 87. revír apod., nicméně je v mnoha ohledech působivější.